hoe krijg ik het dieet van mij valkje gevarieerder?

Gestart door Simmy, 31 oktober 2015, 17:55:46

« vorige - volgende »

Simmy

Ik heb sinds 3 maanden het valkje van mijn moeder omdat zij overleden is.
En het blijkt een hele moeilijke eter....
Ten eerste stopte hij na haar overlijden en de verhuizing volledig met eten zo lang dat de dierenarts zei dat het beestje niet veel kans meer maakte (depressief).
Heb toen vanalles geprobeerd inclusief 2de valk aangeschaft en dat deed de truuk: meneer at weer maar was sterk vermagerd en erg slecht en dof in de veren.

Maar goed zaadjes en trosgierst en knabbelstangetje gingen erin.... Maaaaaaaaaar meer dan dat dus ook echt niet :(.

Nu kon hij van de week niet meer vliegen ik naar de dierenarts toe blijkt hij een vitamine gebrek te hebben, maar hij zei verder zagen ze beiden heel netjes uit vooral Charlie (de nieuwe) maar simmy moest meer fruit/groente en krachtvoer.

Alleen het lukt mij niet het erin te krijgen, dus heeft iemand tips..

Dit heb ik gebrobeerd:
Zaadjes weglaten tot ze eerst het andere eten. Effect hij stopt weer met eten..
Heel klein gesneden fruitjes en groentes er doorheen. Effect hij eet er omheen..
De hele hap door de blender met als lokkertje mini stukjes trosgierst er bovenop. Effect: de puree zit aan mijn muur en een heel boos kijkende vogel. (Wel erg grappig die vieze snavel en zure blik hihi eromheen eten ging dus mooi niet!!)

O ja nu begint hij als ik eten heb naar mij toe te rennen (vliegen lukt hem momenteel nog niet) gaat op mijn voet zitten blèren. Vervolgens als ik hem optil duikt hij mijn bord in en peutert serieus de zaadjes uit mijn brood!!  :-\.

Nu net deed ik alsof ik brood pakte maar had druiven ik dat bakje, en ja hoor komt meneer aanrennen vervolgens bleken er druiven in die bak te zitten!!! Die kop van hem...  ;D ik kwam niet meer bij van het lachen  ;D

Maar goed dit begint een gevecht te worden en dat wil ik niet dus als iemand ideeën heeft hoor ik heel graag.
Dit zijn mijn eerste valkjes en sowieso mijn aller eerste vogeltjes überhaupt dus heb nog veel te leren over onze gevederde vriendjes.
Moet wel bekennen dat ik niet dacht dat er zoveel karakter in een vogel kon zitten... Maar ook niet dat ze zo strond eigenwijs en slim zijn..

Dus plz help  ;)



Rianne

Vitamine druppels door de voeding mengen. Als niks meer helpt zijn er altijd nog supplementen.

harmjan

Ik heb echt de wijsheid niet in pacht maar wel 20 jaar ervaring met de verzorging van valkparkieten en ik geef ze zeer gevarieerd te eten, ik zal het opsommen, wellicht voel je je geroepen wat uit te proberen:

-trosgierst
-valkparkietenzaad
-grasparkietenzaad
-gekiemd grasparkietenzaad (tijdens het kiemproces ontstaan vitamines die er eerst niet inzaten)
-maagkiezel
-oestergrit
-vruchtboom twijgjes
-chinese kool (zijn mijn dieren gek op)
-paardenbloemblad
-vitaminesticks voor grasparkieten (koop ik bij de Action, zijn ze verzot op)
-universeelvoer (eten ze af en toe)
-eiervoer (eten ze af en toe)

en uiteraard: drinkwater

Mijn oudste valkparkiet is inmiddels bijna 20 jaar oud, ik neem aan dat hij die hoge leeftijd minstens deels aan zijn dieet te danken heeft.

Sanna

Citaat van: Rianne op  1 november 2015, 14:26:31
Vitamine druppels door de voeding mengen. Als niks meer helpt zijn er altijd nog supplementen.


Moeilijke eters zijn inderdaad lastig. Zeker als ze al wat ouder zijn en nooit wat gewend zijn, krijg je ze praktisch niet over op ander voer. Zoals Rianne zegt, kun je dus inderdaad vitamine druppels door het voer mengen. Of supplementen door het water, zoals Omnivit:

https://www.petsplace.nl/vogel/apotheek/versele-laga-oropharma-omni-vit-liquid-kweek-conditieml~M-181162

Eet hij wel eivoer? daar kun je ook goed druppels door mengen. Kun je Charlie er niet toe krijgen wat gevarieerder te eten? Zien eten doet eten.

Groetjes, Sanna