27 juni 2025, 08:32:37

Derde valkparkiet erbij?

Gestart door Sandyr74, 27 december 2015, 23:01:37

« vorige - volgende »

Sandyr74

Hoi,

Ik ben op zoek naar informatie en hoop dat hier leden zijn die me kunnen helpen.

Een aantal jaar geleden heb ik een valkparkiet gekregen. Hij is een aantal jaar alleen geweest. Maar omdat je overal leest dat het beter is voor de vogel om met zijn 2-en te zijn én omdat hij altijd leuk reageert op andere valkparkieten op YouTube, heb ik er eind maart een jonge, tamme valkparkiet bijgenomen, een pop. Een lieve, tamme vogel.

Alleen, de eerste valk vind het nog steeds niks. Ze zitten in aparte kooien naast elkaar. Als ik thuis ben, vliegen ze los. De pop zoekt steeds contact met de man en wil ook steeds spelen. Maar de man pikt naar haar en jaagt haar weg. Ik zet ze ook wel bij elkaar in de kooi als ik erbij ben, maar ook dat vind de man niet fijn. Ik heb gelezen dat het wel 6 maanden kan duren, maar ik weet niet of het nu nog goed komt.

Daarom dacht ik het volgende: is het misschien beter om er nog een 3e valkparkiet bij te nemen? Dan kan de pop met de nieuwe vogel spelen en hopelijk maatjes worden. En dan laten zij de man misschien met rust en heeft hij er minder last van.

Ik hoor graag tips! Alvast bedankt!

Choco & Maestro

Hoi,
Bij mij is ongeveer precies hetzelfde aan de hand. Ik had (volgensmij) eerst een popje die heel erg lief en tam is, nu net een week een 2e erbij; een man. De 1e zoekt inderdaad veel contact maar de 2e wilt er niks van weten. Ik heb ze nu in aparte kooien ook, ik probeer nu de 2e een beetje tammer te maken waardoor hij hopelijk ook iets liever word voor mn andere valkje. Ook gewoon laten wennen, het kan inderdaad een tijdje duren maar valkjes vergen nou eenmaal wat geduld!
:D <3

Sandyr74

Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Leuk om te lezen dat je een soortgelijke situatie hebt. Bij mij zoekt de 2e (pop, jong en tam) contact en wil de 1e (man, war ouder, tam) dat niet.

Ik heb de 2e valkparkiet nu al meer dan 7 maanden, en er zit nog geen verbetering in. Dus daarom ben ik zoek naar eventuele andere oplossingen. Want nu vind ik het voor allebei ongezellig.

Ik hoop dat er nog leden zijn met goede tips!