16 april 2024, 05:55:32

Valkje ontzettend mank.

Gestart door dewixa, 27 december 2015, 00:19:25

« vorige - volgende »

dewixa

Beste valkjeshouders/liefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een (dringende) vraag. Ik heb een een valkje van 10 weken oud. Ik ging vandaag naar de winkel, kwam weer thuis en toen kreeg ik van m'n vader te horen dat ze ineens hardstikke mank liep. Ik heb zelf geen idee wat er gebeurt zou kunnen zijn maar het enigste dat ik weet is dat ze niet van het hok af geweest is in de tussentijd dat ik weg was. (Vader is al die tijd thuis geweest en is vaak vogeloppas)

Het pootje is  dik op de plek waar de 4 tenen samenkomen. Het is niet warmer dan het andere pootje en heeft dezelfde kleur als het normale pootje. Verder doet ze alles met het pootje, te denken aan klimmen, landen, krabben en steunt er nog regelmatig op. Ook sluit de poot nog goed om bijv. je vinger om evenwicht te bewaren, maar als ze op haar stok zit ontlast ze het liever door het pootje niet om de stok te sluiten.  Tijdens het lopen is het wel duidelijk te horen dat ze mank loopt en zet het pootje vaak ook niet onder het lichaam. Verder eet, drinkt en loopt het valkje nog evenveel als voor de manke poot.


Mijn vader denkt dat ze gestruikeld is (wat ze erg vaak doet!) en dat het alleen even gevoelig is. Kan ik er nog een paar dagen na kijken om te zien of het eventueel beter gaat of is het verstandiger om naar een dierenarts te gaan? (Ik heb het hok gecheckt op eventuele scherpe randen en uitsteeksels en heb niks ernstigs kunnen vinden)

Hoop dat er iemand is die er wat meer verstand van heeft.
M.v.g Dewi.

carco

Het pootje wat dikker is zit daar toevallig de ring omheen?
Zou op zich goed kunnen dat het wat gekneusd is, evt. kan je daar anti vallen en stoten gel van vsm voor gebruiken.
Wel goed in de gaten houden of die er geen last van blijft houden.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lin

Ik zou ook denken aan de ring. Heb je daar al naar gekeken?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karincody