25 april 2024, 22:56:12

maatje aanschaffen?

Gestart door Nicole en Paco, 9 december 2015, 13:14:34

« vorige - volgende »

Nicole en Paco

Wij hebben een valkparkiet van twee jaar. Volgens ons een mannetje.
Hij is goed tam, houdt alleen niet van handen, maar zit graag bij mij of de kinderen.
Hij mag iedere dag uit de kooi.
Toch schreeuwt hij soms ontzettend en wij denken dat hij toch, vooral overdag, iets te weinig aandacht krijgt. Wij gunnen hem een gelukkig leven en vinden hem ook veel te leuk om weg te doen.

Is het een goed idee om er nog een tweede valkparkiet bij te nemen?
Kan dit nog op deze leeftijd?
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik las al over quarantaine en twee kooien, maar misschien kan iemand met ons nog wat gerichtere informatie delen?

Alvast bedankt voor de aandacht.

Sanna

Hoi Nicole,

Een maatje aanschaffen kan altijd, dat is zeker gezellig voor Paco wanneer jullie er niet zijn. Zolang je een valkje alleen houdt valt het je niet zo erg op, maar zodra hij een maatje gewend is zul je zien dat valkjes het maatje echt missen als ze om een of andere reden ineens weer alleen zitten.

Je kunt ervoor kiezen een jong valkje te nemen. Die worden meestal heel makkelijk geaccepteerd door een oudere valk. Maar daar moet je ook zeker nog veel energie in stoppen qua opvoeden en tam maken. Want ook al koop je een handtam jong, hij moet toch even wennen bij jou thuis en sommigen hebben een sterk karakter en dan lijkt het soms wel of je zowat weer opnieuw moet beginnen met tam maken.

Je kunt ook een tam opvang-valkje zoeken. Eentje die een nieuw thuis nodig heeft. Voordeel daarvan is dat die vaak snel gewend en al opgevoed zijn. Bovendien geef je zo'n moppie dan een nieuwe kans en jezelf een goed gevoel :D.

Quarantaine is altijd wel beter, maar met tamme valkjes in huis lastig. In feite moet de nieuwe dan 8 weken in een andere ruimte zelfs staan en moet je eerst je eigen valkje verzorgen voordat je naar de nieuwe gaat. Dit om te voorkomen dat je eventuele ziektekiemen via je kleren e.d. aan je eigen valkje overdraagt. Ik moet eerlijk toegeven dat mij dat nog nooit gelukt is, het is een lange tijd. Je moet dan een risico-inschatting maken op basis van waar je je nieuwe valkje vandaan haalt; hoe schoon is het daar, zitten daar veel verschillende vogels (meer kans op ziektekiemen), zitten de vogels daar er fit bij, enz. En de vogels vooral in het begin goed in de gaten houden of ze minder fit worden.

Wanneer je ze samen in de kooi gaat doen is het vaak verstandig om de kooi anders in te richten. Dit omdat de eerste vogel anders misschien heel territoriaal kan gaan doen. Wanneer de inrichting is veranderd, is het voor beiden nieuw en moeten ze beiden naar een nieuw plekje op zoek.

Veel succes! Groetjes, Sanna

Nicole en Paco

14 december 2015, 21:10:35 #2 Last Edit: 15 december 2015, 11:10:35 by Nicole en Paco
Ha Sanna,

Bedankt voor je tips.

Wat ik trouwens nog wil toevoegen, Paco is bijna nooit alleen thuis. Maar juist als ik bijvoorbeeld gewoon in de kamer zit of met mijn man zit te praten, gaat hij vreselijk (om aandacht?) schreeuwen. Zou een maatje daar ook voor helpen? Of zouden twee valkjes samen nog meer gaan schreeuwen?

Quarantaine wordt best lastig, want zo groot is ons huis niet. Ik zal het nauwlettend moeten observeren....

Kunnen ze dan meteen samen in één (nieuwe) kooi of eerst naast elkaar in verschillende kooien? We moeten toch een grotere kooi kopen waar ze (uiteindelijk) samen in kunnen....

Groetjes,
Nicole en Paco

Sanna

Hoi Nicole,

Je zult het moeten afwegen. Waar ik naar kijk is:

  • Hoe schoon vind ik de omgeving waar ze vandaan komen?

  • Zien de vogels eruit alsof ze in goede conditie verkeren?

  • Is het een groep die niet (frequent) in contact komt met nieuwe/andere vogels?
    NB: Hoe meer contact er is tussen verschillende vogelgroepen, hoe meer kans op de verspreiding van ziekten. Iedere groep heeft zijn eigen bacteriehuishouding. Wanneer je een vogel verplaatst geeft dat altijd een zekere mate van stress. Bij stress gaat de weerstand omlaag en is de vogel vatbaarder voor ziekten. Het kan zijn dat een vogel op dat moment ziek wordt van een bacterie die de vogels in de groep bij zich dragen en waar ze zelf niet ziek van worden omdat hun weerstand op peil is.


Als ik geen goed gevoel heb bij het antwoord op bovenstaande vragen neig ik er meer naar om de nieuwe vogel een tijd in quarantaine te houden.

Nicole en Paco

Hoi sanna,

Wat ik nog wil toevoegen, Paco is bijna nooit alleen thuis. Maar juist als ik bijvoorbeeld gewoon in de kamer zit (alleen) of met mijn man zit te praten, gaat hij soms vreselijk (om aandacht?) schreeuwen. Zou een maatje daar ook voor helpen? Of zouden twee valkjes samen nog meer gaan schreeuwen?   

Groetjes,
Nicole

Choco & Maestro

Een maatje erbij vinden ze bijna altijd heel erg leuk!!! Ik zou ze eerst even aan elkaar laten wennen (het beste is in 2 aparte kooien) en dan samen in een (schone) kooi plaatsen, hoeft opzich helemaal niet een nieuwe te zijn. Gewoon goed in de gaten houden en doen wat je het beste lijkt. Ik ben ook veel thuis en geef mn valkje veel aandacht, maar toen er een 2e bij kwam vond hij dit wel extreem gezellig hoor! Ze kunnen alleen wel meer geluid maken omdat ze communiceren, maar het is een aangenamer geluid dan het geschreeuw om aandacht.
:D <3