29 maart 2024, 05:37:20

Na een week een opnieuw eieren

Gestart door Namyi, 17 januari 2016, 20:19:50

« vorige - volgende »

Namyi

Hoi Allemaal,
Ik heb 2 valkparkiet poppen, Ray en Raiden, ze hebben allebei in december eitjes gelegd en er de volle 28 dagen op gezeten en zijn ze daarna gestopt met broeden.
Ik heb ze allebei in aparte kooien gehouden omdat ze heel onrustig van elkaar werden.
Ray was eerder klaar met broeden en begon alleen nog maar boven in de kooi te fluiten en op het stokje te op en neer te lopen.
Ik heb dit een paar dagen aangekeken maar ze was echt klaar dus daarna heb ik haar terug gezet in de grotere kooi bij Raiden die nog 3/4 dagen gebroed heeft.

Nu is het een week later en ik merkte al dat ze erg vervelend was de afgelopen dagen en steeds weer begon de masturberen in 2 hoeken van de kooi en het maakte niet uit wat ik deed ze bleef het maar doen.
En opeens heeft Ray vandaag weer een eitje gelegd, mijn grote vraag is nu of ik haar weer volledig moet laten broeden? ( heb de eieren bewaard en ik heb dummy eggs)
Ik wil niet dat Raiden ook weer wilt gaan broeden want die is in december haast overleden aan legnood dus heb ik Ray maar in de andere kamer gezet.
Is het mogelijk om hier iets aan te doen? Ik heb van iemand gehoord dat ik ook Ray's vleugels kan laten knippen om haar af te schrikken zodat ze zich niet veilig genoeg voelt om nog meer eieren te leggen.

Alvast bedankt voor alle tips en info  :)

Lin

Hoi,

Bied geen badwater aan, verse takken en eivoer. Streel niet over de rug en zorg inderdaad voor nepeieren. Dat doe je goed. Knippen slaat nergens op. Ik heb nog nooit gehoord dat dat helpt. Ik zou ook goed naar de voeding kijken of ze gevarieerd eten en voldoende kalk krijgen. Persoonlijk laat ik ze altijd broeden totdat ze niet meer verder willen broeden. Als je ze niet laat uitbroeden leggen ze sneller eieren.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Namyi

Hoi,
bedankt voor je reactie, mijn valkparkieten hebben geen badwater, verse takken of eivoer ter beschikking dus daar zal het niet aan liggen :)
Ik streel ze ook niet over de rug want ik weet dat dit niet hoort bij valkparkieten, ik zou haar normaal ook zonder problemen willen laten broeden maar een week nadat ze al 28 dagen heeft zitten broeden vind ik toch wel echt heel erg snel.
Ik laat mijn valkparkieten altijd broeden tot ze klaar zijn maar het moet nu niet iedere keer weer binnen een week zijn want dat is hartstikke ongezond en op dat tempo gaat ze chronisch eieren blijven leggen en wordt het gewoon een broed kip.

Is er nog iets anders wat ik kan doen of overwegen?

Lin

Qua luchtvochtigheid kan je denk ik niks wijzigen. Probeer niet meer te voeren maar gerantsoeneerd. Denk er wel goed om dat ze kalk/calcium goed opnemen. Als het echt aanhoudt en ze blijft eieren leggen dan is er eventueel nog een prik die een vogelarts kan geven. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat het bestaat.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Zou dat inderdaad overwegen wat Linda aangeeft.
Is er een mogelijkheid een rooster in de kooi te leggen? Dit wilt ook wel eens schelen. Of het aantal daguren te korten.
Er schijnen tegenwoordig ook implantaten mogelijk te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!