29 maart 2024, 00:01:23

Hoe stoppen met pap?

Gestart door sandy86, 21 november 2015, 11:02:03

« vorige - volgende »

sandy86

Hallo allemaal
Door omstandigheden heb ik al 6 weken een handopfok Valkje pieko genaamd.
Nu kreeg ik haar/hem toen zij ongeveer 6/7 weken oud is.
Ze weegt nu met volle krop rond de 115 gram.
Nu krijgt ze rond 10.30 & 22.30 nog pap.
Ik ben dus aan het afbouwen zodat ze zelfstandig gaat eten .
Trostgierst en eivoer eet ze idd, maar veel te weinig.
Wat vinden  jullie?

Ps; sorry voor m'n haastige berichtje ben aan het verhuizen

Rianne

Ik zou proberen de ochtend voeding weg te laten. En dan voldoende voer aanbieden. Eivoer en gierst geef je al, ook fijn zaadvoer en brood?
Er zijn mensen die geven de pap in een bakje zodat ze leren uit een bakje te eten. Ik ben hier niet zo'n voorstander van,  hoewel het idee goed is, moet je er bij blijven ivm knoeien en erdoor heen lopen en het koelt erg snel af.
De avond voeding nog wel even blijven geven zodat hij niet met een lege krop de nacht in gaat.

sandy86

Bedankt voor je antwoord,hij weet zelf de bakjes al te vinden. Geef je hem dan gedroogd brood of normaal brood.
Hij krijgt idd ook al zaad, in het begin wist hij niet wat hij er mee moest nu is hij echt aan het pellen...probleem is meer dat ik bang ben dat hij verhongert en dat hij zo krijst en zelf niet in die bakjes gaat eten...Bedankt

carco

Ik begrijp dat je valkje dus al 13 weken is?
Pelt zaadjes ook?
En een gewicht van 115 gram? Die verhongert echt niet zomaar.
Lekker stoppen met in ieder geval de ochtendvoeding en gewoon laten bedelen. Zal qua gewicht ws. iets afvallen maar dat kan die makkelijk hebben.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




sandy86

Dank je voor je bericht caroline,

Hij is vermoedelijk 12 weken, hij zat in een nest bij jongere valkjes en was kwa gewicht nog te licht.
Dus hij heeft dit flink ingehaald.
De fokker wist dit zelf niet hoe oud die was, kwa bouw was ze de grootste maar het magerste.

ik ben vanmiddag bij der gaan zitten, en ze krijgt zonnenbloem pitjes kapot dus ja denk wel dat ze zaadjes pelt, ze eet ook al trostgierst.
Zit ze op goede gewicht?


Rianne

Met het gewicht is niks mis, mag tussen de 85 en de 100 gram zijn dus als hij wat afvalt is niet erg. Gewoon regelmatig wegen.
Brood mag vers zijn, een korstje of het binnenste maakt niet uit.

sandy86

Het probleem is echt zijn gekrijs, ik kan beter zeggen z'n geroep...blijft maar Door gaan en ik vind het zo zielig dat ik er tranen in mijn ogen van krijg....dat is meer het probleem :p en hij eet wel maar niet veel...

Rianne

Dat bedelen moet je niet als zielig zien maar gemakzucht. Zolang jij blijft voeren buiten de voedingstijden om, blijft hij daar "misbruik" van maken. Als hij bedelt, geef je hem z'n bakje zaadvoer,  brood of gierst.

sandy86

Hij krijgt nu alleen nog om 20uur soms nog wel iets later...maar denk ook dat het idd gemakzucht is en gewenning van dat beestje...hij moet nu wennen dat hij zelf moet eten...en hij smult gewoon heerlijk van de trostgierst...kan alleen heel slecht over dat gekrijs van hem...klinkt zo zielig en wil niet dat hij zielig is,want ze is zo'n  moppie

valkparkiet80

Ik had 1 jong valkje toen hij 7wkn was kon hij al zelfstandig eten maar daar had hij geen zin in en ging alleen maar zeuren bij zijn moeder om eten. Ik heb hem met 7wkn weg gehaald bij zijn moeder en in de woonkamer neer gezet, En hij ging zelf eten. Toen ik hem weer bij de andere neer zetten begon het weer van voor af aan toen heb ik hem aan een kennis geven.

Rianne

Hij is absoluut niet zielig maar is aan het uitproberen.

sandy86

Thx iedereen het is dus gelukt...hij eet volop zelf die kanjer!merk alleen dat hij minder handtam is...komt nu niet vanzelf meer bij me...Dus dat word ff meer aandacht geven

Rianne

Veel aandacht en geef het lekkers zoals trosgierst niet in de kooi maar als hij bij jou zit.

Lin

Klopt even aandacht weer geven. Handopfok is geen garantie voor tam heid.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)