5 mei 2025, 18:31:41

Speeltjes

Gestart door frederik, 26 maart 2004, 23:47:45

« vorige - volgende »

frederik

Hey,
enkele weken geleden ben ik in de winkel een speeltje gaan kopen voor mijn valkparkiet.
Het is een belletje dat met een ketting vasthangt aan 2 kleine spiegeltje.
Eigenlijk is het hing want hij heeft de kettingen stukgebeten.
Ik heb engele sleutelhangers in zijn koop gehangen en daar is hij dol op.
Vooral op de sleutelhanger van Tweety.
Ze zijn allemaal in plastic, maar kan dit geen kwaad voor zijn snavel?

Kolkkie

Hoi Frederik,

Is de sleutelhanger van hard of zacht plastic?

Als de sleutelhanger gemaakt is van zacht plastic, wat je valkje zo kapot kan bijten, zou ik het weghalen uit de kooi.
Je valkje kan de sleutelhanger gaan slopen. Het gevaar is dat je valkje het plastic op kan eten, met alle gevolgen van dien.

Zelf heb ik een paar speeltjes van plexiglas in de kamervoliere hangen. Daaraan zitten belletjes en andere dingetjes aan vast. Dat kan geen kwaad, maar plastic wat zachter is als plexiglas raad ik om bovenstaande reden af.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Theetje

Hoi Frederik,

Wat betreft het plastic ben ik het helemaal met Mariska eens. Valkjes kunnen behoorlijk slopen. Ook de ringen die aan een sleutelhanger zitten kunnen gevaar opleveren. Je valkje gaat daar aan zitten frunniken en kan zijn snaveltje beklemmen in de ring en zo vast komen te zitten. Dit natuurlijk met alle gevolgen van dien. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar ook niet aan zou denken, maar ik heb van iemand gehoord die deze ervaring helaas wel heeft meegemaakt.

Er zijn ook voldoende houten speeltjes te koop in de dierenspeciaalzaak, voor grote parkieten en papagaaien. Deze speeltjes zijn gebouwd op de kracht van deze vogeltjes. Bij mij hebben ze het nog nooit voor elkaar gekregen om een speeltje door te knagen.

Succes met het verzinnen van een leuke "speeltuin" voor je valkje.

Groetjes

Theetje

Paul

Hoi,

Ik had naast mijn computer een leuk vogeltje van hard plastic beplakt met veren.
Eerst werden de veren eraf getrokken en later zijn ze begonnen met het plastic en daar trekken ze ook stukjes vanaf.
Ze hebben er verder geen probleem mee gehad maar ze krijgen het wel stuk.
In het algemeen laten ze de houten speeltjes in de kooi redelijk intacct alleen knagen ze er wel stukjes hout af.
veel speeltjes hebben die sleutelhanger ringen en daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad.
Waar ze ook gek op zijn dat zijn de stokjes van die snoepstokken.
Als die leeg zijn laten we de stokjes hangen die kangen ze helemaal door dat vinden ze er leuk :-)

Groetjes, Paul

frederik

De speeltjes zijn van hard plastic ...
Ik had in de dierenzaak nog een ander speeltje gekocht.
Een houten blok met enkele touwen door maar hier is hij bang van.
Als het in zijn kooi hangt kruipt hij constant in een hoekje.
En als ik dan weer tweety erin hang dan begint hij er direct in te bijten ....  

Paul

27 maart 2004, 19:09:23 #5 Last Edit: 27 maart 2004, 19:09:43 by Paul
Hoi Frederik,

Mijn eerste valkje is ook bang van de meeste grote speeltjes.
Dan is ie echt in paniek als je dat in zijn kooi hangt.
Nou zit ie amper in zijn kooi alleen als we weg zijn dus hij heeft niet echt speelgoed in zijn kooi nodig.
Je kan proberen met dunne wilgentakjes van een mm of 4 a 5 daar zijn ze gek op die knagen ze helemaal aan stukken.
Die kan je vaak langs sloten vinden en de takjes die dun zijn kan je er zo vanaf breken.
Je kan ook takken van fruitbomen nemen die zijn ook prima.
Was ze wel goed af voor je ze aan je valkje geeft en kies een plek uit waar niet veel auto's rijden in verband met de uitlaatgassen die op de bomen terecht komen.
Gras langs de snelweg word ook nooit aan dieren gegeven maar vernietigd omdat er teveel rommel op zit.

Groetjes, Paul.

frederik

Bedankt ik ga dit zeker proberen  8)

Robbe

yo ik ben Robbe wel 10 jaar maar weet heel veel over valkparkieten heb zelfs 1

je valkparkiet gaat die sleutelhangers kapot doen

moet weer weg  ;)

Tara

Hoi Robbe,

da's net zoals bij papegaaien, valkjes zijn slopers, vele kromsnavels zijn slopers, maar dan ook sommige zoals bijvoorbeeld Neophema's niet. Je moet het er voor over hebben als je wil dat ze daar mee spelen, en het raakt kapot, een nieuwe te kopen/maken ;-). Het maakt niet uit dat ie die kapot doet, want dan heeft die er heel veel plezier mee gehad juist.

Groetjes, Tara

marjo

Met betrekking tot speeltjes in de kooi, wil ik jullie graag voor het volgende waarschuwen. Mijn valkparkiet Kuifje had ook speeltjes in de kooi hangen. Die hingen met zo'n sleutelringetje op. Toen ik pasgeleden thuiskwam, is het vreselijk misgegaan met zo'n ringetje. Kuifje heeft er waarschijnlijk aan lopen knagen en dit ringetje is door zijn keel geschoten. Ik heb hem niet meer kunnen redden, want hij was al dood toen ik hem vond. Kijk alsjeblieft met andere ogen naar het speelgoed, het kunnen moordwapens zijn. Het is vreselijk om je vogel op deze manier te moeten verliezen. Ik mis hem nog elke dag. De kooien van de andere vogels heb ik ook meteen ontdaan van "gevaarlijk"speelgoed.

Tara

Hoi Marjo,

jee wat erg zeg wat er is gebeurd, een ringetje in zijn keeltje :-/. Hoe weet je dat dan zo zeker dat het daardoor is als ik vragen mag? In ieder geval, heel veel sterkte hoor, het is niet fijn een valkje te verliezen ...

Groetjes, Tara

Joyce28

CitaatMet betrekking tot speeltjes in de kooi, wil ik jullie graag voor het volgende waarschuwen. Mijn valkparkiet Kuifje had ook speeltjes in de kooi hangen. Die hingen met zo'n sleutelringetje op. Toen ik pasgeleden thuiskwam, is het vreselijk misgegaan met zo'n ringetje. Kuifje heeft er waarschijnlijk aan lopen knagen en dit ringetje is door zijn keel geschoten. Ik heb hem niet meer kunnen redden, want hij was al dood toen ik hem vond. Kijk alsjeblieft met andere ogen naar het speelgoed, het kunnen moordwapens zijn. Het is vreselijk om je vogel op deze manier te moeten verliezen. Ik mis hem nog elke dag. De kooien van de andere vogels heb ik ook meteen ontdaan van "gevaarlijk"speelgoed.

Ik zag het staan toevallig gisteren in in memoriam,en was al opzoek naar je naam,want ik wilde graag weten wat voor speelgoed dat precies was,en of je er een foto van heb
Ik vind het zo mega erg voor jullie,en voor het valkje natuurlijk,en vind dat iedereen gewaarschuwd moet worden om dat speelgoed waar het mee gebeurd is
heel veel sterkte met het veries van Kuifje :'(

marjo

Hoi Joyce,

Helaas heb ik geen foto van het betreffende speeltje, ik heb het meteen in de prullenbak gegooid. Het waren allerlei soorten houtjes onder elkaar met een kettinkje, daar zat een sleutelring aan vast (zo'n ring waar je reservesleutels aan doet, dan weet je wat voor een ring ik bedoel) en aan die sleutelring zat zo'n klipje waar je het mee aan de kooi kan bevestigen. Ik snap nog steeds niet hoe Kuifje het voor elkaar heeft gekregen om die ring open te buigen, want daar is behoorlijk veel kracht voor nodig. Onze Rozella's hadden een gevlochten touw in de kooi hangen en dat hing ook aan zo'n zelfde sleutelring vast. Die heb ik er meteen vanaf gehaald. Nu hangt het touw aan een ijzerdraad, die ik elke dag kontroleer. We misten Kuifje zo erg dat we gisteren ons nieuwe babyvalkje Pluisje hebben opgehaald. We hebben nieuwe speeltje gekocht voor in de kooi en uiteraard heel erg op de ringetjes gelet. Dit speeltje heeft hele kleine ringetjes die allemaal dichtgelast zijn. Maar vanaf nu kontroleer ik gewoon elke dag elk speeltje. In de winkel waar we Pluisje gekocht hebben vertelden ze dat ook een speeltje met allemaal plastic balletjes onder elkaar gevaar kon opleveren. Ze hadden een keer een valk die het gepresteerd had om zo'n balletje door midden te knagen, met als gevolg dat hij met 1 zo'n helft op zijn hoofd rond liep. Dit klonk heel grappig, maar kan helemaal verkeerd aflopen als zo'n valk in paniek raakt.
Vanacht ben ik een paar keer gaan kijken bij de kooi van Pluisje, hij vond het maar vreemd denk ik. Ik hoop dat die angst gauw verdwijnt, want maandag moet ik weer naar mijn werk en dan kan ik het ook niet in de gaten houden.
Op de foto die jij hebt bijgevoegd, zie ik in ieder geval het betreffende speeltje niet hangen. Je hebt wel twee heel erg schattige valkparkieten! Zodra wij weten wat het geslacht van onze valk is, kopen we er nog eentje bij.

Groetjes,
Marjo