27 april 2024, 13:57:33

zieke valk.

Gestart door debby wegner, 26 maart 2004, 20:13:35

« vorige - volgende »

Olga en Hans

Hallo allemaal,

Het gaat nu heel goed met mij  :D  en krijg al 15 dagen mijn medicijnen en daar gaat het vrouwtje nog zeker een week mee door. Sinds zaterdag mag ik uit de kooi en dan zit ik graag op haar schouder, kroelen vind ik heerlijk en buig m'n kopje voor nog meer aaitjes en maak er kleine geluidjes bij, zo fijn vind ik dat. Ik heb ook al een paar x 'n rondje gevlogen.
Dit was mijn laatste nieuwtje.

Groetjes van Tjico en Olga.  :) :P :D


Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

debby_wegner

hallo,
hier debby weer de vorige eigenaar van tjico.
ik ben zo blij dat het goed met hem gaat.
ik snap alleen nog niet hoe het kan.
tjico zat bij coco(mijn oudere valk) in de kooi.
coco wou niks met hem te maken hebben daarom heeft olga hem nu.
mijn vraag is,aan coco merk ik echt niks.
hij eet drinkt fluit noem maar op.
maar stel dat het wel die papegaaienziekte was.
moet ik coco dan ook met iets behandelen?
aan coco kan ik echt niks merken alleen dat hij weer blijer is nu tjico bij olga is.

mvg debby

Inger m

Hoi debby,
Zolang je valk niet ziek is hoef je hem niet perse te behandelen. Hoelang hebben ze samen in de kooi gezeten?

Het kan zijn dat de jonge valk al een ziekte bij zich droeg en ziek werd na de verhuizing door de stress die dat met zich meebrengt, hierdoor wordt het afweersysteem verzwakt en kan een ziekte zich makkelijker openbaren. Zeker bij jonge vogels waarbij het afweersysteem nog niet 'op sterkte is', zegmaar.

Oudere vogels hebben over het algemeen een goed immuunsysteem en zullen wanneer zij in aanraking komen met bepaalde ziektekiemen, hier voldoende weerstand tegen hebben, zodat ze niet ziek worden. Dit laatste is wel afhankelijk van de soort ziekte kiemen.

Kortom, hou je valk extra goed in de gaten en als je het niet vertrouwt kun je contact opnemen met een goede DA. Met preventief antibiotica geven met je erg voorzichtig zijn ivm de mogelijke bijwerkingen, bovendien doodt antibiotica ook de goede darmbacterien...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Tjico,

Fijn dat het zo goed met je gaat gaat  :-)
Het blijft toch altijd gokken wat je precies gehad hebt maar het belangrijkste is dat je weer beter bent :-)
En nou zo gezond blijven hoor laat je baasje niet meer zo schrikken.
Beterschap verder dat je maar een grote valk mag worden :-)

Hoi Debby,

Als Coco verder gezond is dan moet je hem zeker niks geven want dat heeft gewoon geen nut.
Als ie echt dezelfde ziekte zou hebben kan hij altijd later nog ziek worden maar nu is er al een behoorlijke tijd voorbij en de meeste ziektes hadden al lang te zien geweest.
Ik ben het helemaal met Inger's berichtje eens.
Dus ik denk gewoon dat Coco verder heel gezond is hoor.
Maar houd hem in elk geval goed in de gaten als je denkt dat er iets aan de hand is kan je altijd nog actie ondernemen.

Groetjes, Paul