wel tam door tralies, niet tam met het deurtje open.

Gestart door kiddy1, 21 oktober 2015, 11:48:55

« vorige - volgende »

kiddy1

Hoi, ik krijg mijn valkparkietje maar niet tam.
Hij gaat wel graag helemaal tegen het tralies aanzitten en vind het dan prima als ik mijn hoofd of hand dan tegen de buitenkant leg, en als ik rustig aan doe mag ik hem zelfs een beetje door het tralies heen aaien over zn borstje.
trosgierst en andere lekkernijen zoals stukjes gedroogd brood vind hij erg lekker, trosgierst eet hij wel, maar hij durft mijn hand niet aan te raken.
hij blaast niet als ik in de kooi kom zolang ik maar niet naar hem toe ga.

ik heb hem nu al 7 weken. (toen ik hem op ging halen was hij klaar om het nest te verlaten)

kan iemand mij helpen?

valkparkiet80

Als ik ze tam wil maken. Dan doe ik elke keer het zelfde eerst rustig bij de kooi met ze praten na een paar dagen je hand in de kooi en met ze praten, weer een paar dagen later gierst in je hand en met ze praten. Doe anders een beetje voer in je hand en probeer dat eens,

kiddy1

Citaat van: valkparkiet80 op 21 oktober 2015, 12:50:17
Als ik ze tam wil maken. Dan doe ik elke keer het zelfde eerst rustig bij de kooi met ze praten na een paar dagen je hand in de kooi en met ze praten, weer een paar dagen later gierst in je hand en met ze praten. Doe anders een beetje voer in je hand en probeer dat eens,


Hoi,
in zekere zin is hij wel tam, en ik ben alle stappen wel 100 keer nagegaan in die 7 weken.
maar het probleem is dat zodra hij het kooideurtje open hoort gaan er 'een knop' omgaat en hij ineens heel erg mijn hand vermijdt.

als ik zijn basisvoer (zaadjes zonnebloempitjes enz zit erin) dat ik dus in zijn kooi heb staan in mijn hand doe, dan is hij ongeintresseerd en gaat hij dus ipv uit mijn hand gewoon uit dat bakje zitten eten.

mijn vraag is meer: is het normaal dat mijn valkje zodra het kooideurtje open gaat, zich ineens een beetje anders (angstig) gedragen. en hij vliegt niet op ofzo, blaast ook niet, maar wel probeerend om aanraking te vermijden.
wat wel is gebeurd: ong 4 weken geleden was hij het kooitje uit gevlogen en heb ik hem weer moeten vangen. maar daarvoor reageerde hij ook al raar als ik het deurtje open deed.

valkparkiet80

Is er bij de kweker iets gebeurd ofzo?
Ik zou het namelijk niet weten en als je gewoon zijn kooideur open doet en er bij blijft staan tot hij bij de in/uitgang komt en dan je hand er voor doet en zegt kom maar bij pappa? [de m kunnen ze niet zeggen] wat gebeurd er dan?

kiddy1

hoi ik denk niet dat er wat is gebeurd bij de fokker, leek een aardige man.
ze zaten daar gewoon in een voilière.
als ik het kooideurtje open houdt, en er meer dan 30 cm vanaf zit/sta dan denk ik dat hij er nogmaals uit zal vliegen. (hij gaat wel vaker in het deuropeningetje staan als ik op 20cm eraf zit)
(de vorige keer was ik zn voer aan het vernieuwen op 1,5m afstand en had ik het deurtje open laten staan. Hij was eruit gevlogen en op de vensterbank gaan zitten, ik heb toen even gewacht en na 5 minuten hem snel gepakt en terug in de kooi gedaan.) Zou dit juist goed zijn? want ik ben bang dat dat een slechte ervaring voor hem is. of zal hij er dan vanzelf na een tijdje weer terug in gaan?

valkparkiet80

Even een vraagje.
Zit hij bij jou de hele dag in de kooi dan?
Mij valkjes hebben een eigen kamer. 2 valkjes zitten in een kooi omdat ze niet goed kunnen vliegen, Maar als ik hun uit de kooi laat gaan ze er van zelf weer in, En als ik weg moet dan doe ik ze er zelf in. Ik zou proberen als je er genoeg tijd voor heb om gewoon de kooiopen te laten en te kijken of hij er vanzelf weer in gaat, Toen je hem ging pakken lukte dat makkelijk?

kiddy1

oh echt? ja indd hij zit bij mij wel echt in de kooi nu, ik durfde hem er namelijk niet uit laten, met de gedachte dat ik hem er nooit meer in krijg dan.

toen ik hem moest pakken pikte hij wil een aantal keer best hard in me handen. gelukkig zat hij toen maar op de vensterbank achter het kooitje.
hij leek even een paar uur van slag, maar daarna reageerde hij wel weer normaal naar mijn idee

valkparkiet80

Als de mogelijkheid er is zou ik hem toch proberen uit zijn kooi te laten, Persoonlijk zou ik het niet kunnen om mijn valkjes heel veel in de kooi te doen, probeer het gewoon eens als je wat meer tijd heb, of neem nog een maatje voor hem die wel goed tam is, Ik heb er ook een paar die niet tam zijn maar die komen wel gewoon bij me zitten. zeker als ik met me tamme valkjes bezig ben

kiddy1

hoi, ja gelijk gedaan, hij loopt nu vrolijk rond.
hij eet alleen wel een beetje de bedrading op :o
bedankt, ik zal hem indd nu voortaan los laten als ik huiswerk maak.

valkparkiet80

De bedrading op eten moet je hem gelijk af leren, Een paar keer waarschuwen doet hij het dan nog in de kooi, en dan kan je hem na 10min er weer uit halen, anders vreet hij straks alles stuk

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kiddy1

@valkparkiet80, ja indd, na een paar keer hield ie er gelukkig mee op, terugzetten lukte ook goed, wel nog moeten pakken maar hij was niet angstig.

@lin, ja stappenplan zo ver gevolgd tot het punt dat hij op je hand gaat zitten, tam is ie wel, maar op het handje zitten blijkt toch wat onprettiger voor hem, daar werk ik nog steeds aan.

ik wil nu indd proberen hem meer uit de kooi te nemen en te kijken of hij op deze manier uit zichzelf op mijn hand gaat zitten na een tijdje.

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kiddy1

goed idee, dat ga ik ook proberen.

bedankt voor de tips allemaal!

Rianne