28 maart 2024, 11:16:50

Voedings schema

Gestart door Stoempie, 25 oktober 2015, 20:04:29

« vorige - volgende »

Stoempie

Ik heb een vraagje over de handopfok, ik merk als je een valkje van een dag of 3 moet grootbrengen en je houd aan de 10% voeding zoals in de topic "http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html"; dat je vogeltje nooit de 30gr haalt zoals in het artikel  aangegeven is. ook de rest van het schema loopt dan vreselijk achter en je krijgt altijd ondervoede en zwakke vogels. nu is de vraag mak je meer geven om het gewicht op peil te krijgen?
Na 1 week wegen de vogels rond de 10 gr en na 14dagen rond de 20 gram dat is veel te weinig wat pas je best aan. als je meer geeft zal de krop niet leeg zijn en als je later nog geeft is deze ook bijna nooit volledig leeg tegen de morgen iemand hier een oplossing voor?
Tempraturen kloppen ook niet volledig als je te zwakke "lichte" vogels hebt als je dat de tempratuur laat zakken zoals in het schama is aangegeven gaan ze zeer vlug achteruit.?

Alvast bedankt.

Lin

25 oktober 2015, 20:11:43 #1 Last Edit: 29 oktober 2015, 06:37:02 by Sanna
Het belangrijkste is om naar het gewicht te kijken. Dus onder de 39 gram om de twee uur voeden. Komt je valkje niet aan dan kan je een voeding erbij geven. Ga niet veel voeding per keer geven, maar dus vaker.  Een valkparkiet van drie dagen is eigenlijk te klein om met de hand te voeren. De kans is zeer groot dat die het niet haalt. Veel kwekers beginnen daar dan ook niet aan. De krop mag best wel een beter vol blijven. Elke keer stampvol en het leegt niet goed kan leiden tot kropverzuring. Als je valkje dus niet genoeg aankomt kan je beter een voeding erbij geven. En bij de hele kleintjes kan er ook wat met de valkparkiet mis zijn en dat hij daarom niet goed groeit.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

De tijden kloppen niet, ben ik ook al achter. Laatste voeding om 7 uur is niet goed, je moet zo klein echt 7 voedingen op een dag geven. Naar het gewicht moet je ook niet te veel kijken zolang de kleine steeds aankomt zit het goed.
Qua warmte ook op je gevoel afgaan.

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




Lin

Het topic is aanpasbaar. Dus geef maar aan wat beter is.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Hij staat trouwens op zeven op een dag. Maar misschien acht van maken en dan de laatste rond 21.00?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Ik zou er bij zetten dat men zelf de tijden aan kan passen naar leefgewoonten. En idd 1 erbij.

Stoempie

Ik denk dat het zeker een goede start is maar dat zoals jullie aangeven moet kijken hij goed aankomt.
Zou het niet beter zijn aan te geven hoeveel een valkje moet bijkomen in percentages ?
Just brainstorming...
Zijn er ergens gewicht curves bekend die we kunnen linken aan dagen? van met de ouder grootgebrachte valken?

carco

Ik heb het schema bij mijn warmtekooi liggen.
Vanaf 2 weken op 5 keer voeding zetten is te weinig, ik heb inmiddels ervaring met een splendid ( weet dat dit anders is, maar het aantal keer voeden zal vast vergelijkbaar zijn) en de kleine heeft heel lang op 6 voedingen gezeten voor er daadwerkelijk 1 af kon.Ik vond de temperatuur wel aardig kloppen, heb dan wel het hoogste aangehouden.
Ik begon om 7 uur met pappen en de laatste voeding om 22.00 in de avond. In het begin iedere 2,5 uur en later iedere 3 uur.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rianne

Zo'n schema is waarschijnlijk gemaakt naar ideale omstandigheden en zal voor iedereen misschien wel verschillen.

Lin

Ik heb het verhoogd met een voeding en een extra tijd dus.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)