28 maart 2024, 14:42:38

eet deur op

Gestart door thomasdeer, 13 oktober 2015, 18:34:29

« vorige - volgende »

thomasdeer

Hallo allemaal,

ik heb nu ongeveer een jaar mijn valkje Coco. Nog nooit problemen met gehad. Echt een lief beestje. Als hij uit zijn kooi komt gaat hij veel op onze deur zitten in onze living. Het probleem is dat hij de laatste tijd begint te eten aan de deur... Nu zou ik graag willen weten of jullie weten hoe dit zou komen of wat ik hier aan zou kunnen doen? Normaal kan het niet liggen aan zijn eten want dat heeft hij genoeg.

groetjes Thomas

thomasdeer

Allereerst bedankt voor het antwoorden :)
ik wist dat ze graag dingen sloopte, maar een deur... dat vinden mijn ouders niet zo fijn  ;)
Ik zal hem gewoon meer dingen geven om te slopen.
En als hij blijft de deur slopen, is er dan iets dat ik zou kunnen doen zodat hij er niet meer zou aan gaan bijten?

aschuring

Je zou kunnen voorkomen dat de valk daar kan landen, bijvoorbeeld door een plankje (of afdakje) boven de deur te monteren. Anders kun je proberen het gedrag af te leren door de valk heel consequent ergens anders neer te zetten als hij aan de deur gaat knagen. Maar dat laatste kan heel lang duren, en bij sommige valkjes zal het helemaal niet lukken.

harmjan

Dit probleem komt me heel bekend voor en bij mij was vooral het behang het slachtoffer. Ik heb dit uiteindelijk weten op te lossen door mijn zeven valkparkieten lege wijndozen aan te bieden. Daar passen zes flessen wijn in en die zijn elk iets groter dan een schoenendoos. Die heb ik op de kast geplaatst die altijd al een geliefde zitplaats was. Dit bleek heel goed te werken: ze kruipen graag in die wijndozen als een soort beschermde nestelplek. En als ze zin hebben om iets te slopen dan zijn het die wijndozen. Ik moet alleen dagelijks wat kartonsnippers opzuigen maar dat heb ik er graag voor over.

harmjan

29 oktober 2015, 20:28:39 #4 Last Edit: 29 oktober 2015, 20:30:34 by harmjan
Zie in de bijlage Lisa en Dennis (een koppeltje) in elk hun eigen doos naast elkaar op de kast.

PS Kan iemand me uitleggen hoe ik de foto gewoon in de tekst had kunnen plaatsen? Ik kwam er niet uit met de optie "insert image."