28 maart 2024, 13:52:48

Hoe oud is mijn valk? Liegt de fokker?

Gestart door 3tho, 6 oktober 2015, 17:44:31

« vorige - volgende »

3tho

Dag allemaal,

Vorige week maandag  heb ik een nieuwe valkparkiet gekregen. Omdat ik soms meer dan 8 uur overdag weg ben heb ik besloten nog een valkparkiet te nemen zodat mijn Toby niet meer zo eenzaam is als ik er niet ben (hij schreeuwt continue als ik weg ben). Toby krijgt overigens de hele dag door aandacht van andere mensen, maar toch wil ik niet dat hij zich ook maar een moment eenzaam voelt.

Ik heb de vorige eigenaar van Toby gevraagd om een andere jonge valk van minimaal 8 weken. Toen kreeg ik Pino, een heel klein vogeltje (zie foto). Ik heb de fokker persoonlijk gebeld en die zie me: hij is 8 weken, nog 1 week ochtend en avond pap voeren. Dat vond ik al raar voor een 8 weken oude valk. Ik wil de valk niet terug doen, omdat ik hem ook niet in goede staat heb gekregen (hij was erg vies), de fokker weet duidelijk niet wat hij doet.

Ik voer Pino nu maar gewoon 3 keer per dag, omdat ik echt denk dat hij 4 of 5 weken oud is en ook constant om eten schreeuwt. Mijn vraag is nu, weten jullie hoe oud hij is? Wanneer moet ik naar 2 keer per dag voeren gaan? En hoe verder? (ik heb mijn eerste valkparkiet pas sinds 1,5 maand, dus ben helemaal nieuw.)

Fotos:
http://postimg.org/image/xdg9rum65/
http://postimg.org/image/g13p9nc57/
http://postimg.org/image/xtii76j65/

valkparkiet80

Die is echt geen 8wkn na mijn idee, Gok eerder een week of 5.

carco

Heel jammer dat je deze vogel hebt mee genomen als je je twijfels al had.
Dit kleintje is zeker geen 8 weken, maar een week of 4.
Heb je ervaring met handopfok? Of het hier gelezen op de site hoe het moet?
Wat is het gewicht en eet de kleine al iets zelf?

(Het is trouwens bij de wet vastgelegd dat er geen papvogels gekocht en verkocht mogen worden.)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




3tho

Citaat van: carco op  6 oktober 2015, 18:02:33
Heel jammer dat je deze vogel hebt mee genomen als je je twijfels al had.
Dit kleintje is zeker geen 8 weken, maar een week of 4.
Heb je ervaring met handopfok? Of het hier gelezen op de site hoe het moet?
Wat is het gewicht en eet de kleine al iets zelf?

(Het is trouwens bij de wet vastgelegd dat er geen papvogels gekocht en verkocht mogen worden.)

Groetjes: Caroline.


Even voor de duidelijkheid, ik heb deze vogel gekregen van de vorige eigenaar van mijn eerste valkje (die vorige eigenaar kweekt geen valkparkieten en heeft m dus extern ergens gekocht). Ik heb de fokker niet gezien, en heb dus ook geen vogel ''meegenomen''. Ik breng hem alleen niet terug, omdat ik die fokker voor geen meter vertrouw, ik zit er meer mee in mijn maag dan dat ik daadwerkelijk plezier beleef aan het schreeuwende beestje. Maar ik neem het maar even voor lief, in de hoop een hele lieve vogel terug te krijgen straks.

Ik zal hem morgenvroeg weer wegen en dit hier laten weten. Hij eet nog niet zelf.

Bob The Builder

7 oktober 2015, 09:43:58 #4 Last Edit: 7 oktober 2015, 09:48:23 by Bob The Builder
Als je een beetje engels kan is dit misschien de moeite waard om door te nemen:

http://www.cockatiel.org/articles/handfeeding.html

Ook dit is nuttige informatie; Eerst vermeld staat het aantal dagen het kuiken oud is, daarnaast hoeveel het ongeveer zou moeten wegen in verhouding tot de leeftijd.

7 d - 37 gram
14 d - 50-65 gram
21 d - 70-84 gram
28 d - 85-99 gram
35 d - 92-110 gram
42 d - 90-105 gram
49 d - 88-100 gram
56 d - 95-120 gram (zou zelfstandig moeten beginnen eten)

Weet dat dit richting geeft en geen exacte getallen zijn.  Het belangrijkste voor uw vogel is dat hij zijn gewicht behoudt of (liefst) zwaarder wordt per weging.  Als je merkt dat het gewicht achteruitgaat best een stap terugkeren in het voedingsschema (dat via de link te vinden is)

carco

Citaat van: 3tho op  6 oktober 2015, 23:30:28
Citaat van: carco op  6 oktober 2015, 18:02:33
Heel jammer dat je deze vogel hebt mee genomen als je je twijfels al had.
Dit kleintje is zeker geen 8 weken, maar een week of 4.
Heb je ervaring met handopfok? Of het hier gelezen op de site hoe het moet?
Wat is het gewicht en eet de kleine al iets zelf?

(Het is trouwens bij de wet vastgelegd dat er geen papvogels gekocht en verkocht mogen worden.)

Groetjes: Caroline.


Even voor de duidelijkheid, ik heb deze vogel gekregen van de vorige eigenaar van mijn eerste valkje (die vorige eigenaar kweekt geen valkparkieten en heeft m dus extern ergens gekocht). Ik heb de fokker niet gezien, en heb dus ook geen vogel ''meegenomen''. Ik breng hem alleen niet terug, omdat ik die fokker voor geen meter vertrouw, ik zit er meer mee in mijn maag dan dat ik daadwerkelijk plezier beleef aan het schreeuwende beestje. Maar ik neem het maar even voor lief, in de hoop een hele lieve vogel terug te krijgen straks.

Ik zal hem morgenvroeg weer wegen en dit hier laten weten. Hij eet nog niet zelf.


Aan de hand van het gewicht moet je de hoeveelheid pap aanpassen en hoe vaak hij krijgt. Dit is dus wel heel belangrijk om te weten.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)