28 maart 2024, 10:49:09

kakariki

Gestart door jfvhl, 1 oktober 2015, 11:12:27

« vorige - volgende »

jfvhl

Wij hebben/hadden 2 kakariki's: Duke (geel-roodvoorhoofdje) en Duncan (geelvoorhoofdje - groen met nog veel meer kleurtjes). Twee kereltje die niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar kunnen. Helaas hebben we Duncan vorige week donderdag moeten laten inslapen omdat het helemaal niet goed met hem was. Details laat ik achterwege, is nu niet belangrijk.
Belangrijk is wel dat we een nieuw maatje voor Duke vinden. Hij is ondanks de hele dag radio en mijn liefkozende lispelende woorden toch echt alleen. Niks meer te ruzie zoeken of elkaar voeren. Om de beurt de baas zijn, samen in bad, enz. enz. Zo'n mooi vurig ventje moeten verliezen is echt heel erg, temeer omdat ze altijd binnen in huis rondvliegen en alles proberen te jatten, maar dat hoort erbij. Allebei hun eigen karakter, je weet precies hoe of wat en nu opeens is ie er niet meer, wat een verdriet, had ik niet gedacht, maar het is zo zielig voor Duke, die grote gele rakker heeft alles afgezocht en overal overheen en achter geklommen waarvan ie dacht: daar is Duncan.... Dat wij buiten in de grote volière nog maar 57 valken (de oudste - Arie- is bijna 26 jaar)  hebben doet er niets ter zake, er wat genoeg reuring-zeg maar. Maar hij is er niet bij betrokken en kan alleen maar kijken en zichzelf moet ie zich zien te vermaken. Hij heeft een héél grote kooi, maar zodra is thuis ben gaat ie open gaat het 'los', alleen is ie het gewoon snel zat en gaat zijn vertrek weer in. Normaal zaten ze elkaar lekker achterna, lekker ruzie zoeken wie het eerst in bad mocht. Nou heeft alles en hij heeft er geen vrede mee, en wij nog minder. De tranen zitten heel erg hoog en we zoeken een maatje voor onze Duke, ik weet niet of een Kakariki met een andere vogel kan. Een valkparkiet is uitgesloten, dat schijnt niet goed te gaan. En het moet liefst een tamme vogel zijn, geen jong exemplaar wat ik zelf moet gaan opvoeden. Iedereen die mij kent weet dat ik mooie onderkomens heb in en bij ons huis en dat we goed zijn voor ze. We hebben er vele geadopteerd en heel veel zijn er hier genezen verklaard en vliegen en kroelen als geen ander. Laat eens weten of je een idee hebt wat er eventueel bij een kakariki zou kunnen passen. We hadden ooit een grasje (Teuntje) en die samen met Duke in bad en in de kooi, bij wijze van spreken, maar Duncan moest er niets van hebben. Het maakt niet uit, maar het vogeltje moet wel tam zijn, en natuurlijk eerst apart in een kooi om elkaar te zien en te wennen. Op dit moment weet ik het even niet meer. Ik hoop dat iemand reageerd.
groeten, Jantina (jfvhl)