28 maart 2024, 10:58:03

Stopt niet met broeden

Gestart door Namyi, 17 juli 2015, 13:50:26

« vorige - volgende »

Namyi

Mijn Valkparkiet Raiden is op 19 Juni begonnen met eieren leggen en is er ook direct op gaan zitten uiteindelijk heeft ze 5 eieren gelegd.
Maar ze is nu nog steeds bezig met broeden, over 2 dagen is dat al een hele maand...
Naast Raiden heb ik alleen nog een popje, Ray, dus de eieren zijn ook niet bevrucht.
Moet ik de eieren gewoon weghalen omdat ze al zo lang bezig is of?

Bij de eerste 3 eitjes zat er steeds 3 dagen tussen tot ze een nieuw eitje legde,degene daarna 8 dagen en de laatste was 5 dagen daarna.
Ze broed nu al bijna een hele maand en ze komt nu wel s'avonds af en toe naar boven maar overdag zit ze er de hele dag op en ook s'nachts wil ze er nog op zitten.
Zou het kunnen dat ze langer doorgaat met broeden omdat er aardig wat tijd zat tussen de laatste 2 eieren?

RomyS

Pfoe lastig..
Je kunt proberen om om de dag of om de 2 dagen 1 eitje weg te halen. Alsof ze zijn 'uitgekomen'.
Het grootste probleem is dat ze niet nog meer eitjes moet gaan leggen daarna, dat ze blijft doorgaan.
Als ze dit wel gaat doen heb je denk ik geen keus en zal je moeten wachten tot ze zelf het licht ziet dat  er niks uitkomt.


carco

Zou best kunnen dat ze blijft zitten totdat het laatste ei hoort uit te komen.
Zelf zou ik ze radicaal weghalen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Namyi

Bedankt voor de reacties!
Ik vindt het zelf ook een beetje een moeilijk geval maar ik denk dat ik idd om de dag een eitje weghaal en dan kijk hoe ze hier op reageert.
Want ze komt wel iets vaker naar boven om te eten en af en toe om te wassen.
Ze heeft wel vaker eitjes gelegd ondanks dat ze geen maatje heeft maar ze heeft nog nooit zo lang gebroed.

Binnenkort ook maar de hele inrichting in de kooi omgooien zodat ze zich minder "veilig" voelt en niet weer opnieuw probeer eieren te leggen.
Mijn valkparkieten hebben een open drink bakje waar Raiden wel eens in baddert zou ik deze beter kunnen weghalen en vervangen met een kleiner drinkbakje?
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat als ze veel kunnen badderen ze denken dat het een vruchtbare tijd is of zoiets.

RomyS

Ja in de natuur broeden de valkparkieten na het regenseizoen, vandaar.
Het is het proberen waard, misschien helpt het!

Laat maar weten hoe het gegaan is! ;D

Bob The Builder

Ik zou zelf ook alle eieren weghalen gezien er al ruim wat tijd is voorbijgegaan.

Mocht ze opnieuw beginnen leggen zou ik mijn licht eens opsteken bij kwekers of ze misschien een koppel hebben die een vogeltje heeft verstoten.  Het pleegmoederschap zou het weghalen van de rest van de eieren moeten vergemakkelijken en een nieuw legsel voorkomen.  Maar als je niet met een extra vogel wil zitten is dit natuurlijk geen optie. (tenzij je deze verkoopt of terug mag doen naar de kweker als alles goed gaat)

Ook kan je de nachten wat korter maken nadat je de inrichting hebt verandert.

Namyi

Ik had gelezen dat de dagen korter maken helpt om hun hormoon niveau naar beneden te halen hier was ik dus ook meteen al aan begonnen.
Volgens mij was ik op dag 4 toen ik mijn post gemaakt heb.
Ik heb inmiddels de eieren weggehaald omdat ze toch iets minder interesse begon te tonen en ik heb ook meteen de kooi schoongemaakt en anders in gericht.
Tot nu toe lijkt ze niet geïnteresseerd in het maken van een nieuwe nestje.

Op zich zou ik het wel zien zitten om ooit op een dag een pleegmoederschap dan help je zo een arm klein vogeltje en de kweker.
Ik zou het ook overwegen als Raiden steeds maar weer dat broedgedrag zo erg blijft herhalen. Maar ik weet niet of dit mogelijk zou zijn aangezien ik 2 popjes heb.

Bob The Builder

In de natuur gebeurd het jammergenoeg ook wel eens dat één oudervogel overblijft nadat een nest is uitgekomen.  Zolang het maar één jong is zal de oudervogel niet te veel hooi op de vork hebben.  Dus normaal komt dat wel goed (op voorwaarde dat je eigen vogel door ouders is opgevoed - indien niet kan het zijn dat je popje niet echt goed weet wat ze met het jong moet aanvangen)

De meeste kwekers hebben wel meerdere nesten tegelijk, en geven een afgestoten jong wel eens aan een ander broedpaar.  Maar als je de situatie uitlegt kan het best zijn dat als ze een verstoten jong hebben (meestal van een eerste nest bij een nieuw koppel) ze dit willen verkopen.  Spreek echter wel goed af wat je moet doen mocht ook jouw pop niet weten wat aan te vangen met het kuikentje!!

de_vogelkamer

21 juli 2015, 09:59:34 #8 Last Edit: 21 juli 2015, 11:32:27 by de_vogelkamer
Citaat van: Bob The Builder op 21 juli 2015, 04:02:37
De meeste kwekers hebben wel meerdere nesten tegelijk, en geven een afgestoten jong wel eens aan een ander broedpaar.  Maar als je de situatie uitlegt kan het best zijn dat als ze een verstoten jong hebben (meestal van een eerste nest bij een nieuw koppel) ze dit willen verkopen.  Spreek echter wel goed af wat je moet doen mocht ook jouw pop niet weten wat aan te vangen met het kuikentje!!


Aangezien ze alleen eieren heeft en geen eigen jongen, werkt dit alleen als het pleegjong 1 of slechts enkele dagen oud is. En zelfs dan is het nog een hele grote gok of ze het kleintje aanneemt, aangezien ze zelf nog nooit jongen heeft gehad.

Zou je haar toch graag een keer een nestje willen geven, vraag dan of een kweker bevruchte eitjes voor je heeft. Soms moeten kwekers eitjes weggooien omdat het koppel al genoeg nesten heeft gehad. Dit is bij mij soms ook het geval.
Aangezien je popje de eitjes dan ziet uitkomen is de kans groter dat haar instinct het overneemt.
Maar ik zou dit alleen doen als het andere popje ook mee helpt met broeden e.d. Als je popje alles zelf moet doen kan dit haar namelijk wel uitputten

Bob The Builder

Citaat van: de_vogelkamer op 21 juli 2015, 09:59:34
Citaat van: Bob The Builder op 21 juli 2015, 04:02:37
De meeste kwekers hebben wel meerdere nesten tegelijk, en geven een afgestoten jong wel eens aan een ander broedpaar.  Maar als je de situatie uitlegt kan het best zijn dat als ze een verstoten jong hebben (meestal van een eerste nest bij een nieuw koppel) ze dit willen verkopen.  Spreek echter wel goed af wat je moet doen mocht ook jouw pop niet weten wat aan te vangen met het kuikentje!!


Aangezien ze alleen eieren heeft en geen eigen jongen, werkt dit alleen als het pleegjong 1 of slechts enkele dagen oud is. En zelfs dan is het nog een hele grote gok of ze het kleintje aanneemt, aangezien ze zelf nog nooit jongen heeft gehad.

Zou je haar toch graag een keer een nestje willen geven, vraag dan of een kweker bevruchte eitjes voor je heeft. Soms moeten kwekers eitjes weggooien omdat het koppel al genoeg nesten heeft gehad. Dit is bij mij soms ook het geval.
Aangezien je popje de eitjes dan ziet uitkomen is de kans groter dat haar instinct het overneemt.
Maar ik zou dit alleen doen als het andere popje ook mee helpt met broeden e.d. Als je popje alles zelf moet doen kan dit haar namelijk wel uitputten


Goed advies.  Kan ik alleen maar achter staan.