28 maart 2024, 17:01:04

Wel op de schouder, niet op de hand

Gestart door 3tho, 27 augustus 2015, 14:19:33

« vorige - volgende »

3tho

Hallo,

Ik heb nu sinds een week een valkje van 4 maanden oud. De vorige eigenaar heeft hem al behoorlijk tam gemaakt. De eerste dag kwam hij al op mijn schouder zitten en nu na een week herkent hij me al. Hij piept ook als ik weg ben of wakker moet worden in de ochtend. Zodra ik hem een beetje aandacht geef wordt hij al rustig. Hij blijft alleen wel erg druk als hij in zijn kooi zit en wil er graag uit. zodra hij er uit is vliegt hij naar mijn schouder of als ik op de pc zit, komt hij voor mij zitten tussen het toetsenbord en mij.

Het enige wat hij niet wil is dat mijn hand in de buurt komt, dit vind hij eng. De vorige eigenaar kon hem zelfs vastpakken.

Mijn vraag is: Op internet ie ik allerlei stappenplannen, eerst eten in de kooi dan langzaam dichterbij je hand, dan op je hand en dan pas op je schouder. Nu doet hij dit laatste al en vind hij mijn gezicht niet eng en speelt zelfs. Moet ik hem dan toch in de kooi laten zitten? En langzaam de stappen volgen?

P.s. als hij ergens zit en ik duw mijn hand snel tegen zn borst kast stapt hij wel even op, om vervolgens via mijn arm naar mijn schouder te lopen.

Groetjes

de_vogelkamer

In jouw geval hoef je niet precies het stappenplan te volgen. Jouw valkje is namelijk al tam. Hij is alleen bang voor handen.
hoe laat je hem de kooi uit komen? Ik zou hem niet zelf de kooi uit laten komen, maar aanleren dat hij op je hand moet stappen om uit de kooi te mogen. en verder als hij bij je zit veel lekkers aanbieden. Laat hem bijvoorbeeld trosgierst uit je hand eten, of gewoon wat zaadjes. Dan zal hij na verloop van tijd je handen steeds minder eng gaan vinden :)

Bob The Builder

Vliegt je valkje weg als hij op je schouder zit en je er met een hand naartoe gaat?

Indien ja - zou ik er een gewoonte van maken om mijn hand op de arm van de schouder waar hij op zit te leggen; eerst veraf (desnoods vanaf de pols) en iedere dag de hand wat dichter brengen.  Het is inderdaad een goed idee om in die hand wat lekkers te houden.  Als het goed gaat komt hij zelfs tot bij je hand voor je helemaal aan je schouder zit om het lekkers te pakken.
Als je merkt dat hij dit gaat doen kan je eens voorzichtig proberen of hij het lekkers aanvaard als je het rechtstreeks aan hem geeft in plaats van je hand op je arm te leggen.

Indien neen - kan je gewoon van hier beginnen:

Als dat goed gaat kan je beginnen om een brugje te maken met de ene hand waar hij kan over lopen om naar het lekkers in je andere hand te gaan.  Daarna kan je de hand met het lekkers wat verder houden zo'n paar centimeter van je andere hand af en je valkje gewoon maken dat je andere hand 'overzetbootje' speelt met hem tot bij het lekkers.  Zo wordt hij gewoon dat je hem kan bewegen als hij op je hand kan zitten.

Laatste stap is om het lekkers niet te laten zien voor hij op je hand komt zitten om dan zelfs het lekkers maar af en toe meer te geven.

Veel succes

RomyS

Ik heb dit ook gehad!
Ik heb mijn valkje tam gemaakt, redelijk gelukt maar hij bleef inderdaad bang voor handen.
Ik heb gedaan wat de vogelkamer adviseerde, inmiddels mag ik hem zelfs knuffelen!
Veel geduld en spreek hem toe met lieve woorden als hij het goed doet.

3tho

Citaat van: Bob The Builder op 30 augustus 2015, 01:03:51
Vliegt je valkje weg als hij op je schouder zit en je er met een hand naartoe gaat?

Indien ja - zou ik er een gewoonte van maken om mijn hand op de arm van de schouder waar hij op zit te leggen; eerst veraf (desnoods vanaf de pols) en iedere dag de hand wat dichter brengen.  Het is inderdaad een goed idee om in die hand wat lekkers te houden.  Als het goed gaat komt hij zelfs tot bij je hand voor je helemaal aan je schouder zit om het lekkers te pakken.
Als je merkt dat hij dit gaat doen kan je eens voorzichtig proberen of hij het lekkers aanvaard als je het rechtstreeks aan hem geeft in plaats van je hand op je arm te leggen.

Indien neen - kan je gewoon van hier beginnen:

Als dat goed gaat kan je beginnen om een brugje te maken met de ene hand waar hij kan over lopen om naar het lekkers in je andere hand te gaan.  Daarna kan je de hand met het lekkers wat verder houden zo'n paar centimeter van je andere hand af en je valkje gewoon maken dat je andere hand 'overzetbootje' speelt met hem tot bij het lekkers.  Zo wordt hij gewoon dat je hem kan bewegen als hij op je hand kan zitten.

Laatste stap is om het lekkers niet te laten zien voor hij op je hand komt zitten om dan zelfs het lekkers maar af en toe meer te geven.

Veel succes



Hij vliegt inderdaad weg als hij op mijn schouder zit en ik mijn hand erbij houd. Maar hij neemt ook gewoon lekkers aan rechtstreeks uit mijn hand. Maakt niet uit waar hij is, als ik hem een zonnebloempietje wil geven vind hij dit geen probleem en neemt het graag aan.

Bob The Builder

Citaat van: 3tho op  8 september 2015, 16:14:12Hij vliegt inderdaad weg als hij op mijn schouder zit en ik mijn hand erbij houd. Maar hij neemt ook gewoon lekkers aan rechtstreeks uit mijn hand. Maakt niet uit waar hij is, als ik hem een zonnebloempietje wil geven vind hij dit geen probleem en neemt het graag aan.


Dan is dit ideaal.  Als hij op je schouder zit kan je met een zonnebloemzaadje in je ene hand hem op je andere hand lokken.  Dus je houdt het zaadje net buiten zijn bereik ter hoogte van je schouder en bied je andere hand aan als platform voor hem om op te stappen en zo toch aan het zaadje te kunnen.

Als dat goed lukt maak je de afstand tot het zaadje telkens wat groter en speel je 'overzetbootje' met je hand waar hij op stapt.

Let wel op met te veel zonnepitten geven... daar zitten nogal wat vetten in en weinig voedzaams ...

3tho

Citaat van: Bob The Builder op 12 september 2015, 11:44:13
Citaat van: 3tho op  8 september 2015, 16:14:12Hij vliegt inderdaad weg als hij op mijn schouder zit en ik mijn hand erbij houd. Maar hij neemt ook gewoon lekkers aan rechtstreeks uit mijn hand. Maakt niet uit waar hij is, als ik hem een zonnebloempietje wil geven vind hij dit geen probleem en neemt het graag aan.


Dan is dit ideaal.  Als hij op je schouder zit kan je met een zonnebloemzaadje in je ene hand hem op je andere hand lokken.  Dus je houdt het zaadje net buiten zijn bereik ter hoogte van je schouder en bied je andere hand aan als platform voor hem om op te stappen en zo toch aan het zaadje te kunnen.

Als dat goed lukt maak je de afstand tot het zaadje telkens wat groter en speel je 'overzetbootje' met je hand waar hij op stapt.

Let wel op met te veel zonnepitten geven... daar zitten nogal wat vetten in en weinig voedzaams ...


Hoe vaak zou ik dit per dag met hem moeten oefenen?

Bob The Builder

Citaat van: 3tho op 14 september 2015, 15:24:12
Citaat van: Bob The Builder op 12 september 2015, 11:44:13
Citaat van: 3tho op  8 september 2015, 16:14:12Hij vliegt inderdaad weg als hij op mijn schouder zit en ik mijn hand erbij houd. Maar hij neemt ook gewoon lekkers aan rechtstreeks uit mijn hand. Maakt niet uit waar hij is, als ik hem een zonnebloempietje wil geven vind hij dit geen probleem en neemt het graag aan.


Dan is dit ideaal.  Als hij op je schouder zit kan je met een zonnebloemzaadje in je ene hand hem op je andere hand lokken.  Dus je houdt het zaadje net buiten zijn bereik ter hoogte van je schouder en bied je andere hand aan als platform voor hem om op te stappen en zo toch aan het zaadje te kunnen.

Als dat goed lukt maak je de afstand tot het zaadje telkens wat groter en speel je 'overzetbootje' met je hand waar hij op stapt.

Let wel op met te veel zonnepitten geven... daar zitten nogal wat vetten in en weinig voedzaams ...


Hoe vaak zou ik dit per dag met hem moeten oefenen?


Niet te lang na elkaar oefenen.  2 sessies zouden genoeg moeten zijn.  Bijvoorbeeld 's morgens en 's avonds maximaal een 15-tal minuutjes.  Als het kan over de middag nog eens is goed maar hoeft niet per sé.