19 april 2024, 17:18:44

Wel handtam, niet terug komen

Gestart door Cookie2015, 15 augustus 2015, 22:50:18

« vorige - volgende »

Cookie2015

Dag allemaal,

Ik heb sinds een aantal dagen Cookie in huis, een mooie en lieve Lutino ( man) van een dikke negen week oud, die na twee dagen in zijn kooi liefdevol toegesproken te zijn geweest, gisteren en vandaag met onze handen te maken kreeg. Snel inderdaad, maar hij lijkt het ook prima op te pikken. Ik kan hem over laten lopen in de kooi van hand tot hand, met trosgierst uiteraard.
Ook de kinderen liet hij gemakkelijk toe, en vandaag was de verleiding groot hem uit de kooi te halen. We hadden alle tijd dus als hij weg zou vliegen...

Hij doet het eigenlijk hartstikke goed! Hij stapt op en als hij wegvliegt klim ik desnoods op de hanenbalken om hem op mijn schouder te laten zitten en breng hem zo terug... Hij gaat gewoon mee daarin, zonder angst.

In de wetenschap dat we hard van stapel lopen maar ook in de wetenschap dat het beestje vol vertrouwen steeds weer opstapt, hoe kan ik zorgen dat hij ook weer terug vliegt naar kooi of mij of kinderen? Moet ik toch een paar stappen terug in het tam maken?

Of zo doorgaan; hij verkent het hoge huis en neemt het aan als hij wordt terug gehaald. Op zich niet verkeerd! Ik hoor graag advies.

Groet, Jan Ongeduld

aschuring

Zo lang hij het toelaat om terug naar zijn kooi gebracht te worden zou ik gewoon zo doorgaan, maar zorg dat daar een routine aan vooraf gaat. Bijvoorbeeld altijd rond hetzelfde tijdstip, en bijvoorbeeld altijd eerst het waterbakje of voer bijvullen, of de gordijnen dichtdoen. Dan kan de valk dat leren als een signaal dat hij terugmoet, en dan zal hij na verloop van tijd uit zichzelf terugkomen (afhankelijk van het valkje hoe snel dat gaat). Het wordt een ander verhaal als hij zichzelf niet meer laat terugbrengen, of als het terugbrengen een stressvolle situatie wordt (door ongeduld, haast, of wat dan ook). Daarmee kun je de training maanden terugzetten, of verkeerd gedrag aanleren.

Voor aanvliegen op commando kun je het beste een vorm van clickertraining gebruiken: zorg eerst dat de valk een bepaald of geluid (of woord) associeert met beloning. De clicker is makkelijk omdat je die niet zo snel in andere situaties gebruikt, en voorkomt dat je constant met trosgierst aan het belonen bent (het blijft snoepvoer). Hiervoor geldt hetzelfde als het terug-naar-kooi ritueel, zorg dat het herkenbaar wordt voor je valkje: gebruik altijd dezelfde houding van je hand, of hetzelfde commando. En beloon iedere stap in de goede richting.

Je zou ook bijvoorbeeld kunnen beginnen met trosgierst zichtbaar achter je hand houden op 10cm afstand van je valkje, daarna 20cm, daarna 50cm. Daarna wel je hand tonen (in dezelfde houding als eerst, of met dezelfde woorden) maar de trosgierst pas tonen nadat je valkje al op je hand zit. Daarna kun je steeds langer wachten met het aanbieden van de beloning, en de afstand steeds verder vergroten.

Cookie2015

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

We hebben besloten om de badkamertraining te doen, daar komt ie netjes op mij landen, dus dat is mooi. Maar vliegen of springen van hand naar hand doet ie niet. De clicker heb ik al besteld, zo een met een stokje en een balletje eraan, die zal van de week wel komen.




Sjakie en Sjimmy

Mag ik je wat vragen over die clicker? Waar heb je die besteld? Ik heb een valkparkiet die nogal eigenzinnig is mbt tam worden en wil ook wel de clicker methode uit gaan proberen...ik hoor graag je ervaring
Gr Renate