20 april 2024, 05:35:33

Vraag over vertrouwen herwinnen

Gestart door dakota91, 7 augustus 2015, 13:45:33

« vorige - volgende »

dakota91

Beste Valkparkiet eigenaren,

In de hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven willen ik graag het volgende vragen.

Mijn vriend en ik hebben sinds 3 weken een valkparkiet genaamd Dakota.
Voordat we aan de aanschaf begonnen hebben we ons goed verdiept in de verzorging, aanschaf, ect.
We waren het er allebei over eens, we wilde graag een valkparkiet.
Na de aanschaf van Dakota hebben we haar eerst even met rust gelaten in haar nieuwe omgeving en haar kooi.
Voorzichtig was ik begonnen om haar met trosgierst uit mijn hand te laten eten en met veel geduld en veel praten ging het beetje bij beetje steeds beter totdat ze op m'n hand ging zitten.
Eigenlijk niet dagen later vloog ze al in het rond en kwam ze netjes weer op mijn hand zitten als ik haar in de kooi wilde doen.
Sindsdien was ze vrolijk aan het fluiten als ze ons zag en vloog ze heerlijk in het rond en kwam ze soms stiekem op mijn schouder zitten en vloog ze overal achter me aan. Wat was ik gelukkig en trots dat we haar tam hadden gekregen. Een verrijking en een hoop gezelligheid in huis!

Tot 2 dagen geleden er een situatie ontstond.
Ik was aan het koken en Dakota was uit haar kooi. Ze stond op een kast vlakbij het aanrecht te kijken wat ik aan het doen was. Mijn vriend was thuisgekomen en we raakte in gesprek. Ondertussen stond ik bij het fornuis totdat Dakota in de saus sprong wat ik aan het koken was.
Ik ben nog nooit zo geschrokken! Ze vloog meteen weer weg en we konden op dat moment niks aan haar pootjes zien maar zagen wel dat haar veren helemaal nat waren.
Ik wilde proberen dit een beetje schoon te maken, dus ging ze bij mijn vriend op zijn hand zitten. Toen maakte mijn vriend een grote fout. (we begrepen elkaar verkeerd) want hij pakte haar met zijn hand dus begon ze te krijsen.
Ik riep dat hij haar gauw los moest laten, want ik weet dat je dit nooit moest doen.

Sinds deze incident is ze niet meer de oude. Ze vliegt van me weg. Ze wil met moeite trosgierst uit mijn hand pakken maar vliegt meteen weg. Ze krijst meer en ze is angstig.
Ik baal als een stekker na de moeite die we erin hebben gestoken, dat ze nu niks van me wil weten. Wat ik overigens heel goed kan begrijpen na zo'n incident. Mijn vriend voelt zich schuldig maar ik heb ook een fout gemaakt door niet op te letten. En ik heb ervan geleerd dat als ik aan het koken ben zij niet in de buurt moet zijn.

Mijn vraag is, als we van vooraf aan beginnen met vertrouwen terugwinnen, zou ze weer de oude kunnen worden?
misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Ik denk dat ik een beetje zoek naar hoop en andere ervaringen want ben er echt een beetje verdrietig van, ik wil graag mijn oude vogeltje weer terug.


Alvast bedankt voor het lezen.


groetjes,

aschuring

Mijn eerste valkparkiet is toen ze een jaartje oud was een keertje geland in de jus. Gelukkig was de pan al van het vuur, maar ze is er wel erg van geschrokken. Ik heb haar toen ook vastgepakt om haar pootjes onder de kraan te houden. Dat heeft ze toen gewoon toegelaten, misschien was ze een beetje in shock. Ze is daarna wel een paar dagen van slag geweest maar veel langer heeft het niet geduurd. Ze is later ook nog een keer weggevlogen, en ook toen heb ik haar met beide handen van een auto geplukt en tegen me aan gehouden tot we thuis waren.

Het is dus echt niet zo dat je relatie met je valkparkiet meteen verpest is als je hem vastpakt. Mijn valkje was al wel wat langer bij me dan jullie valkje, maar met wat geduld zal het vast wel weer goedkomen. Gewoon veel aandacht blijven geven, en niet ongeduldig worden, dat lijkt mij het beste.