28 maart 2024, 12:52:20

Vervoeren

Gestart door arie-valk, 21 juni 2015, 20:24:13

« vorige - volgende »

arie-valk

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste mijn valkparkiet kan vervoeren naar ons vakantie adres in België ( 250km) of is dat sterk af te raden?

RomyS

Ik had dit zelfde probleem toen ik mijn (tamme!) valk mee wilde nemen naar Ameland.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een kleine reiskooi aan te schaffen, een kanariekooi bijvoorbeeld.
Hier zo min mogelijk attributen in hangen waaraan je valk zich kan bezeren mocht hij toch in paniek raken en gaan fladderen.
Mijn valk zat het eerste deel van de reis op zijn dooie gemakje op de bodem te scharrelen, totaal niks aan de hand. Daarna mocht hij op mijn schouder zitten en hij heerlijk naar buiten kijken. Hier zijn de meningen over verdeeld, wij vonden het erg gezellig haha.

Een wild valkje kan je het beste in een doosje vervoeren denk ik..

Bob The Builder

Voor hoe lang kom je naar België?
Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat de vogel wat tijd zal nodig hebben om te wennen aan de nieuwe omgeving, 2 a 3 dagen als je het rustig aan doet.  Dus als je langer weg bent van huis dan dat kan ik wel begrijpen dat je je vogel mee  wil nemen.

Ik zou ook aanraden een kleinere kooi of zelfs een transportkooi aan te schaffen waar slechts één vaste zitstok is in gemonteerd.
Om de vogel rustig te houden zou ik ook opteren om een doek over de  kooi te leggen zodat hij geen last heeft van de steeds veranderende omgeving (zichtbaar door de ramen) - maar als je vogel zeer tam is kan het inderdaad leuker zijn voor je dier om op je schouder te zitten gedurende de reis.  Alleen even zorgen dat niemand dan een raam of een deur opent... je weet maar nooit

de_vogelkamer

Het ligt eraan of je valkje tam is. Als hij niet tam is zou ik het sowieso niet doen. Je bezorgt hem dan onnodig veel stress.
Is je valkje tam dan raad ook ik aan om hem in een klein (vervoers)kooitje te vervoeren. Los in de auto zou ik niet doen, vooral niet als hij niet gekortwiekt is. Als hij tijdens de rit ergens van schrikt vliegt hij in paniek de hele auto door. Dat wil je, vooral als chauffeur zijnde, echt niet meemaken. Maar ook als hij gekortwiekt is.. hij zal maar onder je gas- of rempedaal terecht komen  :-X
(RomyS ik wil je hiermee niet aanvallen hoor. ben blij dat het goed ging, maar ik zou het risico niet nemen ;) )

Verder zou ik in mijn beslissing mee nemen hoe het valkje zelf is qua karakter. Als hij snel angstig is of moeilijk aan nieuwe situaties kan wennen, dan zou ik hem ook niet mee nemen.

RomyS

25 juni 2015, 16:25:23 #4 Last Edit: 25 juni 2015, 16:26:56 by RomyS
Geeft niet hoor! Ik weet dat het een risico is, mijn valk is extreem tam en doet het perfect op mijn schouder. Ze lijkt dan veel meer op haar gemak omdat dat is waar ze altijd zit. Zelfs een bezoek aan de dierenarts was op die manier geen probleem! (onderweg wel in een doosje hoor haha ::)).

Mijn valk heeft zich niet aan hoeven passen aan zijn nieuwe omgeving op Ameland (zo leek het). Meteen heel relaxed, goed eten en drinken, lekker kletsen en scharrelen in de kooi. Mocht er dezelfde dag al uit en ging geweldig! Kanjer is het.

Laat even weten hoe het gegaan is Arie-Valk!

de_vogelkamer

inderdaad, sommige valkjes wennen heel snel aan een nieuwe omgeving en vinden een autorit ook geen probleem. In dat geval zal ik hem ook lekker mee nemen op vakantie. juist fijn voor hem dat hij dan mee kan.
Maar dat is dus een beetje afhankelijk van het karakter van jouw valkje Arie-valk.

Als je besluit hem mee te nemen ben ik ook erg benieuwd naar je ervaring!  :D