10 mei 2025, 15:18:56

Bloed in de voliere

Gestart door Suzanne, 25 maart 2004, 18:49:56

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi Inger,

Frodo krijgt idd een lichte sedatie, en niet algehele narcose. Het gaat er om dat zijn spiertjes verslappen. Maar ik ga zelf wel zo'n schaartje aanschaffen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Ik werd net door de dierenarts gebeld. Ze durft het niet aan om Frodo te verdoven. Ze heeft het pootje bekeken, en ze zegt dat het allemaal wel meevalt. De ring is uiteindelijk ook niet ingegroeid. Ze maakt de poot schoon, en ik moet hem dan thuis ook schoon blijven maken. Dus moet ik hem maar even apart zetten. Ze rekent niks heeft ze net gezegd, dus dat vind ik wel weer een meevaller. Verder ga ik zo meteen bellen voor het schaartje.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Hopenlijk komt het in dit geval vanzelf goed met het pootje.
Zoland de ring los zit hoef je hem er niet af te halen lijkt me.
Helpt het niet om het pootje ligt in te smeren met iets van een ontsmettend zalfje zoals uiercreme?
Ik moet dat toen ook op een beschadigd pootje smeren.
Het werkt ontsmettend en als je het er dun op smeert zal er ook niet zoveel rommel aan blijven kleven.
Ik wil trouwens ook nog een schaartje hebben voor noodgevallen.
Dus misschien een optie als je er twee besteld dan kunnen we de verzendkosten delen.
Ik weet niet precies waar je woont maar ik zou hem dan bij jou op kunnen halen.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Nou, de dierenartsen zijn het niet helemaal met elkaar eens. De man die ik gisteravond had wilde hem er vanaf halen, maar de dierenarts die mij vanmorgen belde was een ander, en die durfte het niet aan. Maar die man wil hem er nog steeds afhalen, dus Frodo zit nu nog steeds bij de dierenarts. Ik heb zelf ook liever dat ze hem er af halen, omdat ik het er toch naar uit vond zien. Ze zullen me nog bellen, dus we zullen zien.

Verder is het idee wel goed van de verzendkosten delen, maar volgens mij woon jij in Rotterdam, en ik woon bij Eindhoven. Dus wat je dan uitspaart aan verzendkosten ben je al weer kwijt aan reiskosten lijkt me  :D. Ik heb ze wel gebeld voor een bestelling. Maar omdat ik ook een schouwlampje wil hebben (en ze die niet op voorraad hebben op dit moment) moet ik nog 14 dagen wachten. Dus dat doe ik dan maar.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne ,

Eindhoven ligt een beetje uit de route inderdaad  :(
Alles tussen Rotterdam en Amsterdam zou geen probleem zijn omdat ik daar vaak langs kom.
IK wacht dan wel even tot de beurs in Boskoop waar Inger het over had en bel ze dan of ze er een voor me meenemen en vasthouden.
Als je er een onder Rembours besteld komt er 12,50 bij dat is wel jammer dan word het een duur schaartje en voor dat geld kan ik naar de beurs rijden en de entre ervan betalen :-)
Er is nu toch geen haast mee maar voor noodgevallen lijkt het me makkelijk.

Groetjes, Paul

Suzanne

Ja, dat klopt. Maar als je het franco besteld dat betaal je 5,50 voor de verzendkosten. Moet je alleen eerst geld overmaken. Maar dat vind ik niet zo'n probleem met zo'n klein bedrag. Ik kon ook langskomen, het is 50 minuten rijden bij mij vandaan.

Groetjes

Suzanne

Suzanne

Joepie, het is geluk!!! Ze hebben het ringetje toch kunnen verwijderen, en ze hebben Frodo niet hoeven sederen daar voor. Zijn pootje hebben ze schoongemaakt en betadine opgedaan. Ik heb hem al weer terug gezet in de voliere, omdat ik wil dat hij weer in zijn normale wereldje zit, zonder stress.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Dat is goed nieuws en als de narcose niet nodig is dan is dat altijd minder risicovol.
Houd in elk geval zijn pootje goed in de gaten en misschien elke dag een beetje betadine op doen zodat het niet verder gaat ontsteken.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Suzanne,
Fijn dat het gelukt is en dat hij uiteindelijk toch niet verdoofd hoefde te worden, dat is toch een extra risico voor een vogel.
Ws hebben die dierenartsen weinig ervaring met dit soort gevallen, omdat ze er wat onzeker over waren.

Hoi Paul,
'Die lamp is idd voor vissen. op de site van Rimo staan ze op de prijslijst helemaal onderaan, als daglichtlampen.
Ik weet ook niet in hoeverre vissen last hebben van dat geknipper, zij hebben natuurlijk heel ander soort ogen dan vogels en omdat het licht eerst door het water moet hebben ze er mss wat minder last van.
Bij vogels (kippen) is hier vrij veel onderzoek naar gedaan, omdat hele schuren verlicht worden met tl balken.

Ik zal het overleggen met mijn vader, want het zijn zijn vissen. Overigens is de lamp mn voor de planten bedoeld...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Voor aquariums hebben ze soms weer andere lampen die nog een hogere waarde hebben.
Een gewone lamp is ongeveer 3500 K en een daglichtlamp iets boven de 5000 K.
Voor Aquariums word soms zelfs 10.000K gebruikt maar die zijn nog duurder dan de daglichtlampen en ze geven meer blauw licht af.
En voor een aquarium heb je natuurlijk ook een andere balk nodig die een beetje tegen wat waterdruppels kan.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Bedankt voor je reactie!
Op dit moment hangt er een gewone tl-balk in van 90 cm.
Vgl Rimo was dezxe tl balk ook geschikt voor aquaria en dat is voor ons makkelijk omdat die in Boskoop opgehaald kan worden.
Ik denk dat die speciale lampen wel mooier zullen zijn, maar dit is al meer geschikt dan de lamp die er nu in hangt.

Twee lampen zouden te veel licht geven ivm algengroei en 2 lampen van 60 cm kon niet, omdat de bak is ingericht op een 90 cm lamp. Maar ik heb verder niet zoveel verstand van vissen...

Maar hoe bevallen jouw lampen bij de vogels?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ze zijn in elk geval overdag veel actiever dan zonder die lamp erop dus het lijkt wel dat ze zich fijner voelen maar met een gewone lamp had ik dat resultaat misschien ook bereikt.
Het gaat voornamelijk om de straling die de lamp afgeeft (ultraviolet licht uva en uvb) dat is  goed voor de groei van de veren en de vogels zouden minder gestrest zijn met goed daglicht.
Dus hoe het echt gaat kan ik pas zeggen na een langere tijd.
Ik ben heel benieuwd of het helpt voor de kale valkjes.

Groetjes, Paul