29 maart 2024, 11:02:45

Valkparkiet erbij bij 8 jaar oud valkje?

Gestart door Eef, 28 juli 2015, 14:34:08

« vorige - volgende »

Eef

Beste,

Ik heb een heel lief valkparkietje van 8 jaar oud. Indy heet hij/zij. Hij is altijd erg op zichzelf gebleven. Redelijk handtam. Maar erg verknocht aan zijn kooi. Bekijkt liever vanaf zijn lievelingsstok de boel. Houdt niet van vliegen. Fluit niet. Alleen de lokroep. Eet tegelijk met ons. Houdt ons goed in de gaten.
We hebben hem acht jaar geleden gekocht als zijnde een man. Toch vind ik het vreemd dat ie heel vaak als "kippetje" zit. Het is een gepareld valkje en de parels zijn niet verdwenen.
Mijn vraag is of het leuk zou zijn voor Indy om een valkparkieten maatje te krijgen. Is dat mogelijk na acht jaar? Ik ben een enthousiast, actief valkje tegen gekomen en dat zou misschien wat leven in de brouwerij kunnen brengen voor Indy. Het betreft een man.

Ik kijk uit naar jullie advies.
Alvast bedankt!

Dumpy

Hallo,

Mijn ervaring hiermee is positief! Valkjes zijn over het algemeen  goed verdragend naar elkaar. Al zal Indy hier waarschijnlijk wel erg aan moeten wennen naar 8 jaar.
Ik raad je dan ook aan om dit zeker te gaan proberen maar de vogels de eerste tijd van elkaar apart te houden. Geef het nieuwe valkje (tijdelijk) een eigen kooi. Zet deze tegen elkaar aan zodat ze elkaar goed in de gaten kunnen houden en je nieuwe valkje rustig kan wennen aan de omgeving. Als beide partijen gewend zijn na een tijdje laat ze dan samen los en houd ze in de gaten of dit goed gaat. Beloon beide valkjes veel als ze lief doen tegen elkaar.
Ik heb 3 valkjes van verschillende leeftijden, een ara en een grijze roodstaart op deze manier allemaal vriendelijk en goed verdragend  samen los in huis zitten. 1 rustig valkje hiervan werd ook lekker actief van een nieuwe valk erbij en fluit nu de mooiste melodieën,  allemaal overgenomen. Hartstikke leuk! Het kost wat tijd maar is zeker de moeite waard! Qua tamheid hoeft er niks te veranderen!

Groetjes Danielle

Eef

Dank je wel Danielle,

Fijn dat je je ervaring met mij wou delen. Het klinkt als een gezellige boel bij jou thuis!  :D
Ik vind het leuk om te lezen dat je ook een rustig valkje hebt wat actiever is geworden door een soortgenootje erbij. Dat is precies wat ik ook zo leuk zou vinden voor Indy.

Groetjes Eefke

valkparkiet80

Ik heb een voetbal elftal met reserves ;D. Ik zou er inderdaad een valkje bij nemen. Ik denk dat je een pop heb zo te lezen. Ik had 2 maatjes [poppen] 1pop overleed had ik een mannetje gekocht en die samen in 1 kooi gezet 4dgn zonder ze uit de kooi te laten.Na 4dgn  heb ik de pop terug gedaan naar hun eigen kamer begon de man te gillen en schreeuwen. Nu is het zo waar de pop is is de man ook

Eef

Bedankt valkparkiet80!

Dat geeft mij goede hoop. Ik gun Indy ook van harte een vriendje erbij.

Denk je dus dat Indy toch een popje is? Het valkje wat me zo aansprak is vijf maanden oud en volgens de dierenwinkel een man. Fluit veel. Maar heeft nog wel zijn parels. Denk je dat ik het kan proberen met dat valkje?

valkparkiet80

Ik raak altijd in de war met die parels maar volgens mij blijft bij de pop de parels zitten. Ik weet het niet precies hoor. Maar die 'kippetje'' houding dat doet mijn pop ook veel. Mijn mannetje fluiten veel en dat doen de poppen weer niet.

Eef

Ervan uitgaande dat Indy een vrouwtje is. Zal dan voor haar een man of een popje beter gezelschap zijn? Indy is 8 jaar en ik ben een beetje bang dat een man haar zal vermoeien met paringsdrang. Zal het paren vaak zijn?

valkparkiet80

Als je een nestje wil. dan een mannetje. anders kan je een pop erbij zetten. Maar het wil niet zeggen dat het klikt tussen indy en de man/pop. Ik zelf zou een man doen. Als je een broedhok in hun kooi hangt dan geef je hun gelegenheid om te broeden. Bij mij paren een man en een pop redelijk veel maar er is maar 1 nestje gekomen waar de pop alleen op heb zitten broeden en alleen het jong heeft groot gebracht

Bob The Builder

Je hebt zeker een pop als ze na 8 jaar nog gepareld is.  Parels bij een man vervagen na een aantal keer in de rui gaan.

Dus als je geen nestje wil, best uitkijken naar een andere pop.

Eef

Bedankt voor de reacties.

Ik heb besloten een soortgenootje voor Indy te reserveren bij een kweker die ik ook via deze pagina gevonden heb. The happy cockatiel.
Op dit moment wacht ik nog op de uitslag van de dna test om te horen of het een man of een pop is die we krijgen, maar ongeacht de uitkomst wordt het wel dat vogeltje. Het is voor mij voor het eerst dat ik een nieuw gezinslid kies op basis van foto's. Dus dat is best spannend. Ik zal nog even laten weten hoe het Indy straks bevalt.

Eef