16 april 2024, 23:31:12

hoe maak ik mijn tweede valkje tammer?

Gestart door Sjakie en Sjimmy, 27 juli 2015, 17:13:01

« vorige - volgende »

Sjakie en Sjimmy

Hallo,

Ik heb twee jonge valkjes, als het goed is twee mannen. We begonnen met 1 valkje en deze hadden we 2 weken eerder dan de tweede. De eerste is erg tam en er gesteld op ons, niet bang. Hij leerde ons snel vertrouwen en had natuurlijk ook geen ander valkje ter afleiding om hem heen.
Sinds de tweede valk, die we wel handtam kregen, merkten we al snel dat hij soms wel op de hand kwam en soms niet. Hij komt erg dominant over, vliegt ook veel en hard en zit zo vaak als mogelijk op hoge plekken, at we niet toestaan. Het is moeilijk om echt contact met hem te krijgen, omdat hij vanag de vinger meten al weer weg vliegt. Eerst dacht ik dat hij meer geinteresseerd is in spelen en dus naar de kooi en de speeltuin vloog, maar je merkt in zijn houding dat hij al naar achterleunt als hij op je vinger zit en niet de rust heeft te blijven zitten. Hij wil graag vrij vliegen en spelen, vooral bij de andere valk zijn en minder bij ons zitten. Enkele keren, vooral in de avond, bleef hij wel zitten bij mij, toen ook de andere valk bij ons zat. Ze doen elkaar veel na, maar ons tweede valkje heeft duidelijk meer tijd nodig ons te leren vertrouwen en zich fijn te voelen als hij bij ons zit. Ik probeer elke dag hem op de hand te laten stappen en hem te belonen met lekkers, maar ik verlies een beetje de hoop dat hij echt echt tam wordt. Zijn er nog tips van mensen wat ik wel of niet moet doen? Aard van het beestje, of toch nog bepaalde trainingstechnieken toepassen?
Gr Renate

Dumpy

Ook ik zeg geduld.. het kost wat tijd.. De 1 is tam naar 3 weken de ander naar 3 maanden. Wat mij erg hielp was veel met het tamste parkietje te Kroelen en de wat banger pakt te negeren. Ze zijn van nature nieuwsgierig en na een paar dagen won de nieuwsgierigheid het en vloog ze op mijn voet.  De volgende dag op mijn onderbeen. Elke dag een stukje hoger. Rustig tegen haar gepraat en laten zien hoe lekker de andere valk het vond om gekroelt  te worden. Na een paar weken wou zij ook gekroelt worden en is nu mijn tamste valkje geworden!
Succes!

Sjakie en Sjimmy

Bedankt voor de tips, ik ga er geduldig mee verder.ik herken de nieuwsgierigheid dus hopelijk zal hij het tammere valkje steeds meer na gaan doen.
Gr Renate