28 maart 2024, 14:30:26

valkje breekt staartpennen

Gestart door Fisker en Tesla, 9 juli 2015, 18:52:33

« vorige - volgende »

Fisker en Tesla

ik heb pas geleden gezien dat mijn valkje enkele staartpennen had gebroken, deze heb ik moeten afknippen omdat hij overal achter bleef haken.

Mijn valkje is pas 4 maanden en is gekortwiekt waardoor deze nog niet kan en nog niet heeft geleerd om te vliegen, hierdoor klautert hij wel enorm door de kooi en fladdert al wat door de kooi. Het fladderen is wel voornaamste neerstorten en fladderen tegelijker tijd. de kooi is groot zat, dus aan ruimte gebrek lijkt het mij niet te liggen.

Nu is mijn vraag, hoe kan het komen dat ze afbreken? en kan ik het voorkomen, voordat ik dadelijk nog meer pennen moet knippen  :-[

RomyS

Ja.. een eeuwige discussie over wel of niet kortwieken.
Het zit in zijn natuur om te willen vliegen, dat neerstorten en fladderen lijkt me hinderlijk voor hem.
Misschien raakt hij in de war en begint daarom aan zijn staart te knagen?
Ik heb verder geen nuttige tips.. Behalve om hem genoeg andere dingen om op de knagen aan te bieden ::)

Fisker en Tesla

Mijn valkje knaagt niet aan zijn staart, hij heeft een kooi vol speelgoed, dat ik om de 3 weken doe verwisselen van een enkel speeltje. ;D En aangezien hij niet weet hie hij moet vliegen, denk ik niet dat hij in de war is.

de_vogelkamer

De staartveren zullen waarschijnlijk afbreken doordat hij steeds neerstort. En hoe minder staartpennen hij over heeft, hoe eerder deze ook zullen afbreken.
Je kunt hier helaas niets aan doen. Het is afwachten tot hij in de rui gaat en nieuwe slag- en staartpennen krijgt en weer goed kan vliegen.

Wel raad ik je aan om, als je hem uit de kooi haalt, niet ergens hoog neer te zetten (zoals op de kooi). Als hij daar namelijk vanaf wil vliegen en dan keihard op de grond neerstort kan hij zijn borstbeen erg beschadigen. Beter is om hem dan op een laag tafeltje of iets dergelijks te zetten, of hem bij je te houden.