28 maart 2024, 20:56:51

help! Gaat Kiki dood???

Gestart door Dumpy, 8 juli 2015, 19:24:39

« vorige - volgende »

Dumpy

Hoi,

Zal me even voorstellen want ik ben net nieuw..
Ik ben Danielle en bezit 4 lieve vriendjes..
Rico mijn fantastische Catalina  Ara..
Dumpy mijn ondeugende valk..
Joepie mijn stoere valkje..
Kiki, mijn doodzieke 4 maand oude valkje..

Kiki werd 5 dagen geleden ziek.. At minder, viel af en zat stil. Ik maakte me ernstig zorgen en heb haar 3 dagen geleden bij de vogelarts in Amersfoort gebracht.  Een ernstige darm infectie.. als ik een paar uur later was geweest dan had ze de ochtend niet gered kreeg ik te horen.. nu zit ze al 3 dagen aan de sonde bij de vogelarts inclusief medicatie. Helaas geeft ze alles weer over wat er via de sonde binnenkomt.. medicatie krijgt ze nu via een injectie..
Echt verbetering is er nog niet opgetreden. Sinds vandaag houd ze piep kleine beetjes via de sonde binnen maar ze heeft al zo'n 36 uur bijna geen ontlasting meer. Als er al een beetje ontlasting komt dan blijft dit aan haar kontje plakken.. iemand ervaring?? Moet ik dit doorzetten of haar verlossen hiervan??

Liefs Danielle

carco

Wat een ellende zeg  :(
Helaas kan ik je niet adviseren wat het beste is, ik denk dat je een gesprek met de arts aan moet gaan wat hij er van denkt.

Sterkte!

Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




RomyS

Heel erg balen voor je.. Ik zou ook geen advies durven geven. Ik hoop heel erg dat ze uit zichzelf opknapt :(

Ik lees in je eerdere bericht dat je je valkjes met de hand hebt groot gebracht.. Ik heb er ook zo één (helaas) en deze heeft ook problemen met ontlasting en darmen. Ik wil je adviseren om dit met valkparkieten absoluut niet meer te doen, het is ook verboden in Nederland. Papegaaien zijn anders schijnt.. Die kun je niet meer tam krijgen daarna toch?
Ik heb een gevoel dat deze darmproblemen van ons allebei hier wel eens vandaan kunnen komen, die papvoeding.

Wel zielig dat je je berichtje al in het topic in memoriam hebt geplaatst :-X

Dumpy

Bedankt voor je berichtje.. erg fijn om hier je verhaal kwijt te kunnen. De vogelarts belt me dagelijks als ik op het werk ben en daar wordt ik er kei hard om uitgelachen. Schijnbaar kun je alleen houden van een hond ofzo.. dat dit verboden is wist ik niet en schaam me ervoor dat ik dit niet wist! Moet er wel bij zeggen dat met de hand opvoeden bij mij betekend dat ik dit pas deed bij valkjes die al uitgevlogen waren en nog  bij de ouders zaten. Vogeltjes die maar zo'n week tot 1.5 pap kregen en dan zelfstandig aten. Dus in de latere fase zeg maar.
Jaa is ook beetje sneu dat het al daarbij staat, maar zo voelt het wel :(  ik word om 9 uur Door de vogelarts gebeld en dan laat hij me weten of verdere behandeling nog zin heeft. Moest hier niet echt van uit gaan gaf hij gister aan.. heel spannend dus. Heb echt een brok in mijn keel.

Groetjes Danielle

RomyS

BELACHELIJK. Je kan zo veel van een vogeltje houden, ik ben echt gek op die van mij!
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, fijn dat je in ieder geval zo veel contact hebt met de vogelarts.
Ik hoop heel erg dat ze het red.. ik ga voor je duimen.

Over de pap, mijne was ook al uitgevlogen. Het heeft wel langer geduurd voordat ze zelfstandig was, ik denk dat ik nog 4 weken bij heb moeten voeren. Ze heeft een aantal kritische momenten gehad dat we dachten dat ze het niet zou halen.. 'Gelukkig' nu alleen nog maar die ontlasting.

Laat maar weten hoe het verloopt, heel veel sterkte gewenst!

Dumpy

Nou de vogelarts heeft eindelijk gebeld.. Ze had voor het eerst weer ontlasting wat weer op vrij normale poepjes begon te lijken. Dat was een grote opluchting dus je zou denken dat ze darminfectie een stuk minder is geworden.. De medicatie krijgt ze nog steeds via prikjes en pap via de sonde. Hij vertelde dat ze gewoon niet meer uit zichzelf eet en zich ook niet meer verzorgt zoals veertjes strijken. Hij denkt dat ze misschien blind is.  Mede omdat ze een Albino is. Ik had zelf wel het idee dat ze wat slechter van veraf ziet, maar van dichtbij  totaal niet omdat ze heel goed kan vliegen en landen bijv. Hij denkt dat ze het voer niet ziet. Hij zei dat ze haar eigenlijk in leven houden omdat ze de sonde krijgt en dit natuurlijk niet zo Door kan gaan. Hij zou me morgen bellen om te kijken of ze toch nog is gaan eten..
Ik zit net te denken, zou het niet zo kunnen zijn dat ze erge heimwee heeft en daarom niet eet?
Ik heb het met mn vriend erover gehad  haar anders morgen avond op te halen en kijken of ze thuis wel weer zin in eten krijgt. Mocht het dan thuis slechter gaan dat we haar dan in laten slapen..

RomyS

Okee, het lijkt beter te gaan door die ontlasting maar de opmerking van de arts is dan weer wat minder.
Het zou kunnen dat ze geen drang voelt om te eten omdat ze haar eten al via de zonde krijgt..
Ik weet niet of ze echt heimwee kan hebben, volgens mij is dit een menselijke eigenschap. Ze kan haar vertrouwde omgeving wel prettiger vinden dan bij de arts. Ze zou geschrokken en gestresst kunnen zijn van de verandering van omgeving, maar na een paar dagen zou ze weer wat moeten wennen. Niet eten hoort bij stress.. Maarja, jouw valkje is ziek dus dan kan alles anders zijn.
Hou ons op de hoogte!

carco

Blind omdat het een albino is is een beetje vergezocht. Lijkt me ook heel erg sterk.
Als ze bij jou wel altijd gegeten heeft lijkt me dit ook een beetje raar eigenlijk.
Het kan zeker zijn dat ze heimwee heeft. Merk het al als we met vakantie zijn dat de vogels dan minder eten. Dus dat is nog niet zo gek gedacht.
Het is te proberen om haar weer  mee naar huis te nemen om te zien wat ze dan doet, alleen denk ik niet dat jullie haar met de kropnaald eten kunnen geven indien nodig?
Ik weet ook niet wat het gewicht is en of het verantwoord is haar mee te nemen of ze nog iets kan hebben qua afvallen?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Dumpy

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om het hier te kunnen delen want voel me er erg rot onder. Net nog de vogelarts gebeld. Als ze haar sonde geven dan geeft ze het over.  Als ze haar kopje even omhoog houden dan houd ze alles erin. Ik ben zelf wel van mening dat  vogels heimwee kunnen hebben want als mijn ara bijvoorbeeld een week opgevangen wordt als ik op vakantie ben, dan eet hij zo 3 dagen niet en gaat hij veren trekken.. als ik terug ben krijg ik 100 kusjes en gaat hij Direct eten..
Maar de arts zei dat het de moeite waard is haar op te halen. Ik moet dan pap en antibiotica geven met een spuitje. En kijken of ze weer gaat eten. Wat ze nu weegt weet ik niet, ga haar bij thuiskomst Direct wegen en dit bijhouden. Ik wacht dit tot maandag af. Als het  niet meer Dier waardig is dan laten we haar inslapen.
Maar het idee dat ze in iedergeval nog even thuis is geweest bij haar vriendjes vind ik een mooier eind voor haar dan een week stress bij de vogelarts.. Ook is mijn ara boos op mij. Hij heeft mij maandag zien vertrekken met haar en niet zien thuiskomen samen.  Ze wil weinig van me weten. Ben nu mijn huis en de boom etc aan het ontsmetten en laat de de ontlasting van mijn andere vriendjes ook controleren.
Pff spanning, hoe zal ik haar aantreffen...

Groetjes Danielle

Dumpy

Nou het was schrikken Hoe ik haar gister aantrof. Zwakjes..
Maar we hebben haar meegenomen inclusief antibiotica. Ze zit nu in een fleecedeken in de kooi met een warmte lamp.  Heb haar gister nog gewogen. Zo'n 65 gram. In volle paniek Hoe ze gister nog was toen de arts haar pakte, hoe rustig ze nu is als wij bij haar zijn. Ze riep gelijk haar vriendjes.
Maar nu het volgende; ik krijg 1 spuitje pap naar binnen, die zijn niet overgeeft! Zo blij mee! Maar hoevaak zal ik haar voeden op een dag?
Trouwens, blind is ze niet. Ze zag net dat haar kooi los was en probeerde er uit te klimmen. Ook zag ze haar voerbak. Het eten zelf wou niet.
Iemand nog tips??

Groetjes

de_vogelkamer

Hoeveel ml zit er in het spuitje?
Toen een valkje van mij ziek was voedde ik het 2x per dag een spuitje van 6 ml. Maar zij at ook nog wat zelf en was nog niet zo ontzettend veel afgevallen.
In jouw geval zou ik eerst 3x per dag +/- 6ml geven. En als ze dit niet binnenhoud een kleinere hoeveelheid geven. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel stress ze ondervind van het voeden. Als dit heel stressvol voor haar is zou ik 2x per dag +/- 6 a 7 ml voeden.

Geef je het overigens via het spuitje of via een kropnaald? Persoonlijk vind ik een kropnaald veel beter werken bij volwassen valkjes omdat ze niet weten hoe ze via een spuit moeten eten en dit dan vaak een heel gevecht is om iets naar binnen te krijgen. Met een kropnaald is dit in een mum gepiept, maar het is wel raadzaam als een arts dit eerst even voor doet.

Heeft ze wel weer ontlasting?

Dumpy

Bedankt voor de tip!
Het is een spuit van 5 ml van cede pap. Hier eet ze dan ongeveer 3.5/ 4 ml van. De 1e paar hapjes wil ze wel wat daarna kost het moeite maar ze blijft vrij rustig. Ze kent deze pap en spuit omdat toen zij een week of 6 was ze verstoten werd Door de ouders. Ik heb haar toen 1.5 week met de pap gevoerd en toen was ze zelfstandig. Kropnaald ken ik niet en durf ik daarom ook niet aan. Ze zit in een kooi waar het 30 gr is. Ze probeerde net een keer of 4 iets trostgierst en snoepstik te pikken. Kreeg een paar zaadjes naar binnen maar viel toen weer in slaap.  Opzich wel een goed teken dat ze het weer probeerd?? Verder poetst ze weer een klein beetje af en toe haar veertjes, iets wat ze een week niet meer gedaan heeft.
Ontlasting is wel weer dik en van goede kleur en geen lange sliert meer. Alleen blijft het nog steeds aan haar kontje plakken.
Is het een goed idee als ik haar 4x per dag 4 ml pap geef? Of is dit te weinig met haar 65 gram?

Groetjes

de_vogelkamer

kropnaald moet je inderdaad niet gelijk zelf doen. Altijd eerst samen met iemand doen die dit kan. Als je eenmaal weet hoe dit moet is het totaal niet moeilijk. Maar als het lukt om haar via een spuitje te voeren is dat natuurlijk ook prima ;) Geef dit dan wel heel rustig, zodat ze niet kan stikken in de pap.

Als het lukt om haar 4x per dag 3 a 4 ml te geven zou ik dat zeker doen. Ze mag nu niet meer afvallen en moet weer op krachten komen. Als ze wat meer aangesterkt is zal ze steeds beter weer zelf kunnen eten en kun je minder voedingen gaan geven.
Let er wel op dat haar krop nagenoeg leeg is voordat je weer een volgende papvoeding geeft om kropverzuring te voorkomen. Je kunt dit vaak wel voelen of anders even kijken door wat veertjes opzij te doen. Als er nog veel pap in zit (een beetje mag wel) dan wacht je nog even met de volgende voeding.

Fijn dat de ontlasting weer goed is. Dat betekend dat haar darmen in ieder geval weer goed hun werk doen  :D


RomyS

Het klinkt in mijn oren zeker weer wat positiever hoor! Ik denk dat het goed is dat je haar hebt meegenomen.
65 gram is heel erg weinig, sjonge..
Mocht ze weer wat meer zelf proberen te eten kan je ook rul eivoer aanbieden, eventueel gemengd met een beetje pap.
Let wel goed op met de warmte, het kan heel snel bederven..

Dumpy

Pff opnieuw een brok in mijn keel  gister vond ik het eerste poepjes wat gewoon echt uitgepoept werd. De rest in een week tijd bleef namelijk aan haar kontje hangen. Ik was dolblij want het was een perfect poepjes. Mevrouw begon ook ineens  zaadjes te eten, meerdere keren zelfs en had ook nog is zin in de pap voeding.  Ze was weer druk bezig met haar veertjes poetsen. Merkte dat ze weer energie kreeg want begon weer te klimmen en kon voor het eerst weer normaal op de stok zitten ipv onder in de kooi. Maar nu woog ik haat net met een lege maag, weegt ze 50 gram!!! Ik schrok me dood! Wat moet ik doen??  Voel me er heel slecht onder :(

Groetjes Danielle