28 maart 2024, 09:46:15

wil geen normaal voer

Gestart door mandytroost, 7 juli 2015, 15:48:11

« vorige - volgende »

mandytroost

hallo,

Ik heb een valkparkiet van vermoedelijk een week of 9.
hij krijgt op dit moment 2x per dag cede handrearing food.
maar het lukt me niet om hem over te wennen naar normaal vast voer.
hij blijft net zolang gillen tot hij zijn pap weer krijgt.
ik heb hem al geprobeerd te verleiden met trosgierst, dat eet hij wel maar ook niet van harte.
ik wil graag tips hoe ik hem op normaal voer krijg zonder de pap en het liefst met zo weinig mogelijk gegil :)

gr mandy

de_vogelkamer

Het bedelen om eten zal ze voorlopig blijven doen, dus daar moet je even doorheen  ;)
ik zou overgaan naar 1x pap per dag (s 'avonds) en dan haar gewicht goed in de gaten houden.
Op deze manier heeft ze overdag honger en zal ze eerder zelf gaan eten

mandytroost

ok ga ik dat doen! dank je wel!

Bob The Builder

Je mag best streng zijn.  Oudervogels doen dit ook!

Je had best begonnen met afbouwen vanaf 6 weken.  Gewoon voor en water voorzien in de kooi, en best ook trosgierst in de kooi hangen, maar niet te veel in één keer.

Het kan best zijn dat hij eerst wat gaat gillen om eten, maar als je het lang genoeg volhoudt zoekt hij zelf wel wat, zeker als je zegt dat hij al wat van de trosgierst heeft geknabbeld.

Ik weet niet hoeveel pap je nu per dag geeft, maar ik zou afhankelijk van hoeveel keer hij nu krijgt afbouwen.Je moet wel zeker weten dat hij voeding en water tot zich neemt.  Dan pas kan je de papvoeding gaan verminderen naar 2x daags. Hou dit een halve week tot een week vol.

Daarna 1/dag pap, en hou dit ook een halve week tot een week vol. Hierna kun je eventueel om de twee dagen nog 1x per dag pap geven. En hierna volledig stoppen.

Als hij goet zelfstandig eet moet je merken dat hij steeds minder pap zal nemen (in vergelijking met de hoeveelheid die hij vroeger at) Is dit niet zo, dan  best iets langer van de pap geven dan de vooropgestelde week.

Er zijn ook vogels die nog steeds pap willen blijven eten 1maal per dag. Je beslist zelf of je dit toelaat of niet. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Opgepast, eivoer pas geven als ie volledig zelfstandig en goed eet.

Blijf ook zijn gewicht checken.  Zolang hij op gewicht blijft (of zelfs zwaarder wordt) is er geen probleem.

Gebruik ook nooit de overgebleven pap van vorige voedingen! Dit is vragen om problemen!

Veel succes!

de_vogelkamer

Citaat van: Bob The Builder op  9 juli 2015, 01:27:05

Er zijn ook vogels die nog steeds pap willen blijven eten 1maal per dag. Je beslist zelf of je dit toelaat of niet. Het kan in ieder geval geen kwaad.



Als je het bedelgeluid (lees: het oorverdovende gekrijs) zijn leven lang wil aanhoren, dan moet je dat vooral doen ja  ;D haha!
Ik denk dat je hier alleen gedragsgestoorde vogels van krijgt  ;) Dus ik raad niet aan om dit te doen.

Bob The Builder

Ik zou het ook niet doen.  Maar het voedsel op zich kan geen kwaad.

Ik wou mijn mening niet te sterk doordrukken  ;D