28 maart 2024, 21:45:34

Pellets ipv zaad

Gestart door Brikysa, 8 juni 2015, 14:02:00

« vorige - volgende »

Brikysa

Hoi allemaal,

Ik geef mijn 2 valkjes zaad en daarbij nog fruit en groente. Alleen nu vertelde de vogelstichting en papegaaienstichting dat het veel beter en gezonder is om ze pellets te geven, ook de dierenspeciaalzaak adviseerde dit. Daar zitten alle voedingsstoffen uitgebalanceerd in en kunnen ze niet kieskeurig eten,...wat die van mij zeker doen!
Heeft iemand hun valkjes hier al op over gezet en hoe ging dat en wat zijn andere ervaringen?

Alvast bedankt voor reacties


Rianne

Al zou je je valkje alleen maar pellets geven en niks daarnaast is het erg eenzijdig voer, ook al zit alles er in. Ze hoeven nergens meer moeite voor te doen en dat is tegen de natuur in. Mijn mening: niks mis met pellets maar combineer het evengoed met zaadjes,  groente en fruit.

Brikysa

Ja dat was ik ook nog gewoon van plan mee door te gaan, ze genieten zo van een spercieboon of een komkommmertje,.... En scharrelen naar de zaadjes. Maar als "bakjesvoer" dan die pellets....
Weet je toevallig of ze ook een maiskolf mogen? En dan gewoon rauw neem ik aan dan,...

Rianne

Dat heb ik ze zelf nog nooit gegeven.

carco

Mogen ze gewoon rauw hebben, vinden ze heerlijk.
Maar niet te veel en te vaak want ze worden er erg dik van.

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




Brikysa

Even een update over het pelletvoer,.....ze vertikken het om het te eten!!! :- :-X  en uithongeren is nou ook niet de bedoeling! dus eten ze gewoon weer het zaad en groente en fruit!!

Wellicht probeer ik het over een paar weken nog een keertje :)


Bob The Builder

Citaat van: Brikysa op 25 juli 2015, 21:13:45
Even een update over het pelletvoer,.....ze vertikken het om het te eten!!! :- :-X  en uithongeren is nou ook niet de bedoeling! dus eten ze gewoon weer het zaad en groente en fruit!!

Wellicht probeer ik het over een paar weken nog een keertje :)


Gewoon blijven geven wat je nu doet en daardoor beginnen met een kleine hoeveelheid pellets.

Dan gelijdelijk het gewoon voer minderen en de hoeveelheid pellets opvoeren tot je de gewenste verhouding hebt.

Ikzelf geef ook geen 100% pellets.  De vogels krijgen er zogezegd een uitgebalanceerd voer mee, maar hoe meer je leest over de behoeftes van vogels en valkparkieten in het bijzonder, hoe duidelijker het is dat men eigenlijk niet echt 100% weet wat de juiste behoeftes zijn.

Elke vogelliefhebber doet wat hij wil naar voer toe en iedereen zweert bij dit of dat.  Het komt er op neer dat je vermoedelijk zelf je voorkeuren zal hebben na enkele jaren vogels houden.

Ikzelf geef mijn vogels een mengeling van graan en pellets in een 50/50 gewichtsverhouding.  Ik moestuinier ook graag in de zomer en dan komt mijn overenthousiast zaaien de vogels ten goede.  Ze krijgen af en toe een opgeschoten salade of fruit, of in het begin van het seizoen kleine plantjes na het uitdunnen van de rijen.

Ik geef de valkparkieten ook graag eens een kokosnoot die ik stevig aan het traliewerk hang.  Een plezier om hen er mee aan het werk te zien!