28 maart 2024, 15:25:45

Opgezwollen borst

Gestart door Namyi, 7 juli 2015, 13:46:57

« vorige - volgende »

Namyi

7 juli 2015, 13:46:57 Last Edit: 17 juli 2015, 13:26:54 by Namyi
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem, mijn valkparkiet Raiden is al enige tijd aan het broeden ze heeft geen mannetje in de kooi alleen een 2e vrouwtje en heeft nu 4 eieren gelegd en ik voelde al dat er een 5e komt.
Maar het viel me opeens op dat haar borstje iets gezwollener is dan gewoonlijk. Hier maak ik me hartstikke zorgen om maar ik krijg de dierenarts niet te pakken omdat het hartstikke druk is in de telefonische wachtlijst alleen al. Maar ik kan hier niet zitten en doen alsof alles goed komt zonder op z'n minst alles te proberen.

Haar borstje is dus wat gezwollen en ze heeft veel plasjes gehad in het afgelopen uur zeker al 5, het begon met een poepje wat wateriger was en de rest was alleen maar plasjes.
Ook lijkt ze iets meer te drinken dan normaal.
Verder is haar ademhaling zoals gewoonlijk, wast ze zichzelf nog, knabbelt ze nog aan stokken en ze heeft vandaag iig ook nog normaal gegeten.
Ze laat zich ook gewoon nog pakken en kriebelen.
Ze is ongeveer 4/5 dagen geleden tegen het raam gevlogen zou het dan toch haar long kunnen zijn?
Je ziet het ook gewoon niet zo goed op de foto ben ik bang :C

Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Zo ja is er iets wat ik vanuit thuis voor het beestje kan betekenen?
En zo niet elk beetje informatie helpt.



Dit is hoe ze er nu uitziet en op de foto hieronder is hoe ze er gewoonlijk uitziet ( al is die foto wel wat veroudert, maar ze is qua postuur niet verandert)


carco

Eet ze meer als normaal?
Als ze met eitjes zitten en deze staan op het punt van uitkomen ( ze weet niet dat ze niet bevrucht zijn) proppen ze zichzelf vaak helemaal vol en zou het de krop kunnen zijn waar eten in zit.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Namyi

Citaat van: carco op  7 juli 2015, 15:20:09
Eet ze meer als normaal?
Als ze met eitjes zitten en deze staan op het punt van uitkomen ( ze weet niet dat ze niet bevrucht zijn) proppen ze zichzelf vaak helemaal vol en zou het de krop kunnen zijn waar eten in zit.

Groetjes: Caroline.


In de Ochtend zit ze wel hevig erop los te knabbelen maar tussendoor zie ik haar wel eens wat eten maar niet zo veel als in de ochtend.
Ze heeft haar eerste ei gelegd op 19 juni dus ze is al 17 dagen bezig met broeden en dan komt er nu nog een eitje.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe lang ze normaal broeden voor de eieren uitkomen of ze het opgeven.

Is het normaal dat de krop dan voor meer dan 2 uur zo vol zit en ze vaker plasjes doet in plaats van vaste ontlasting?

de_vogelkamer

Het lijkt inderdaad of het een volle krop is. Als je in haar krop duwt kun je misschien voelen of haar krop vol zit met zaad of met vocht. Of als je even wat veertjes opzij doet kun je als het goed is de zaadjes zien zitten (de krop schijnt door). Zo niet dan zit het vol vocht/slijm, wat uiteraard niet goed is.
Qua ontlasting laten broedende popjes altijd flinke flatsen vallen. Dit heeft vaak ook geen vaste structuur, maar is een groen/bruine hoop. Bedoel je dit? Of is het echt alleen vocht, dus doorzichtig? Dit laatste zou niet het geval moeten zijn en kan komen doordat haar krop zo vol vocht zit.

Je kunt beter een vogelarts bellen voor advies. Dierenartsen weten namelijk vrijwel niets van vogels af. Dr. Bastiaansen van dierenkliniek de baronie in prinsenbeek is een goeie, of hedwig van der horst van dierenkliniek de horst in riel. Als je googled kun je een telefoonnummer vinden.

Sterkte! Hopelijk is het niets!

Namyi

Citaat van: de_vogelkamer op  7 juli 2015, 15:57:16
Het lijkt inderdaad of het een volle krop is. Als je in haar krop duwt kun je misschien voelen of haar krop vol zit met zaad of met vocht. Of als je even wat veertjes opzij doet kun je als het goed is de zaadjes zien zitten (de krop schijnt door). Zo niet dan zit het vol vocht/slijm, wat uiteraard niet goed is.
Qua ontlasting laten broedende popjes altijd flinke flatsen vallen. Dit heeft vaak ook geen vaste structuur, maar is een groen/bruine hoop. Bedoel je dit? Of is het echt alleen vocht, dus doorzichtig? Dit laatste zou niet het geval moeten zijn en kan komen doordat haar krop zo vol vocht zit.

Je kunt beter een vogelarts bellen voor advies. Dierenartsen weten namelijk vrijwel niets van vogels af. Dr. Bastiaansen van dierenkliniek de baronie in prinsenbeek is een goeie, of hedwig van der horst van dierenkliniek de horst in riel. Als je googled kun je een telefoonnummer vinden.

Sterkte! Hopelijk is het niets!


Hoi,

Ik wist niet dat de krop doorzichtig is, ik heb even voorzichtig met mijn vriend gekeken en de krop zit idd vol met zaadjes.
En het is normaal dat de krop zo vol met zaadjes zit vlak voor de eieren gaan "uitkomen"?
Ik had al opgezocht hoe lang ze broeden en ze zeggen tussen de 18/21 dus ze denkt waarschijnlijk idd dat het bijna tijd is voor de eitjes om uit te komen.

Haar ontlasting was de eerste keer vanochtend een grote flats zoals ik gewend was maar daarna heeft ze 4 keer zo goed als alleen vocht als ontlasting gehad.
Nou heb ik haar net weer even gepakt om te kijken of haar ontlasting al weer beter is en het was weer zo een gewone flats en 1 klein gewoon poepje.

Moet ik het even een dagje in de gaten houden kijken of haar krop steeds maar zo vol blijft?

de_vogelkamer

Nou dat is mooi! dan is er waarschijnlijk niks aan de hand. Ik merk dat popjes die op het nest zitten sowieso veel in 1x eten omdat ze zo min mogelijk van het nest af willen, dus dan kan de krop inderdaad behoorlijk gevuld zijn.
Als haar ontlasting nu weer normaal is denk ik niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. Zou goed kunnen dat ze gewoon veel gedronken had waardoor het zo waterig was.

Namyi

Citaat van: de_vogelkamer op  7 juli 2015, 18:07:19
Nou dat is mooi! dan is er waarschijnlijk niks aan de hand. Ik merk dat popjes die op het nest zitten sowieso veel in 1x eten omdat ze zo min mogelijk van het nest af willen, dus dan kan de krop inderdaad behoorlijk gevuld zijn.
Als haar ontlasting nu weer normaal is denk ik niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. Zou goed kunnen dat ze gewoon veel gedronken had waardoor het zo waterig was.


Ik ben net opgestaan en heb meteen even gecheckt hoe het nu zat met Raiden's krop en hij is weer helemaal leeg!
Nu hoop ik dat ze niet zo vaak die krop helemaal vol gaat proppen maar zolang het elke keer de volgende dag maar helemaal leeg is ben ik blij :p
Ik zal haar iig nog goed in de gaten houden. Ik zag ook dat ze haar 5e ei gelegd heeft dus daar heeft ze ook geen problemen mee.

Het was wel even eng toen ik gisteren voor het eerst zo een volle krop zag, ik dacht meteen dat het ergste zou gebeuren.
Vooral met wat je allemaal op het internet leest...Maar zo leer je er ook weer wat bij!

Hartstikke bedankt voor al je informatie en berichten ze hebben me echt geholpen! :D