28 maart 2024, 17:06:34

bloedende pennen

Gestart door DebSer, 28 juni 2015, 23:49:15

« vorige - volgende »

DebSer

Hallo, mijn kuiken van 3 weken heeft allemaal bloedende en loslatende pennen op zijn lichaampje. Sommige hangen zo los dat ik ze er zo uit kan trekken. Hij heeft nu allemaal kleine wondjes waar de pennen zaten of nog zitten. Wat kan dit zijn en wat moet ik doen? De andere 3 hebben het niet. Ook zijn koppie en wangetjes hebben het. Hij heeft er duidelijk last van! Kruipt ook bij de andere weg.

carco

Heb je er een foto van?
Zou het kunnen dat hij geplukt wordt door de ouders?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




RomyS

Hè gadver wat rot en zielig :-\
Mijn eerste gedachte zou ook plukken zijn, maar dan is het raar dat er maar 1 geplukt wordt denk ik?
Hoe gaat het vandaag met hem?

Bob The Builder

Als het geen plukken van de ouders is is het misschien een zeldzaam geval van kruipersziekte (sorry weet de oficiele naam niet echt).
Daarbij vallen de pluimen overal uit.
Het is erfelijk doorgegeven volgens sommige bronnen en volgens andere ligt het aan het voer of een combinatie van beide.
Ik heb echter ook al gelezen dat het een of ander virus zou zijn (en dus besmettelijk)

Zelf heb ik echter geen ervaring met dergelijk geval.
Ik zou met het kuiken alvast niet verder kweken.

Laat misschien toch best een dierenarts langskomen om de juiste oorzaak te weten te komen.  En laat dan vooral iets weten zodat we hier wat bijleren!

Sterkte!

de_vogelkamer

ik denk ook dat hij geplukt wordt. Is het soms de oudste in het nest? dat zou verklaren waarom de andere 3 jongen (nog) niet geplukt zijn. Zodra die meer pennen gaan krijgen is de kans groot dat de ouders die jongen ook gaan plukken.
"no-pick" van oropharma (dacht ik) schijnt nog wel eens goed te helpen tegen veren plukken. Dit smaakt namelijk heel vies.
soms helpt dat echter ook niet. als de ouders echt extreem plukken dan zou je, als je die mogelijkheid hebt, de jongen over kunnen leggen bij andere koppels.