Ei met aderen, en nu gepiep(.....) *UPDATE HOE HET NU GAAT NA ONG HALF JAAR*

Gestart door mylenebeintema, 4 juli 2015, 17:00:09

« vorige - volgende »

mylenebeintema

Onze vogels Croky ( pop ) en Chiko ( man ) zijn sinds november aan het broeden, er kwam steeds maar niks uit. De eitjes waren niet bevrucht.
2 dagen geleden besloot ik om de eieren die er nu lagen ( stuk of 10 ) te schouwen en bij 1 van de eitjes zag ik rode aderen. Ik was zo gelukkig dat ik stond te dansen. Vandaag kwam mijn moeder thuis van vakantie en ik heb het haar verteld, nu wilde ik het haar laten zien, ik pak het eitje en hoor gepiep. ik leg mijn oor tegen het eitje en hoor weer gepiep en zie dat de schaal van het eitje al een beetje gebroken is.

Het was alleen nooit de bedoeling om dit met onze vogels te doen, het blijven vogels en je kan dit natuurlijk niet tegen houden maar mijn moeder en ik hebben helemaal geen verstand van een babyvogel opvoeden.

ik zal even hier onder even wat vragen neerzetten.


  • Wat voor eten moet het baby valkje hebben ( de dierenwinkel zei alleen eivoer maar ik weer uit ervaring dat zij vaak geen gelijk hebben )

  • Moet het gewogen worden?

  • Wat als de ouders geen eten geven?

  • We hebben de kooi altijd open staan voor de vogels zodat ze in en uit kunnen vliegen, als het valkje er uit is kunnen we de kooi dan het beste dicht houden?

Live Life Laugh
Never give up on things that you love

valkparkiet80

Goedemorgen
Ik heb pas ook een nestje gehad waar de pop alleen gebroed heeft op 6 eitjes. 1 eitje is uit gekomen. En ze is het zelf gaan voeren. mij baby valkje is nu 6.5 week oud. Ik heb gezorgd voor ei/gierst/maagstenen en voldoende voer. En heb ook appel/sla neer gelegt

carco

Appel en sla zijn juist dingen die niet goed zijn.
Sla heeft geen voedingswaarde en kunnen ze van aan de diarree gaan en appel kan gisten veroorzaken.
De ouders regelen normaal gesproken alles zelf. Biedt trosgierst, hun eigen voer , rijst, pasta ed. aan  Voldoende eivoer geven.
Op deze leeftijd zelf gaan voeren is niet te doen vooral zonder ervaring.
Wegen is niet nodig, je hoort/ziet vanzelf wanneer de krop vol zit van de kleine.
Als ze gewend zijn dat de kooi open staat en ze zitten gewoon op het nest zou ik hem niet ineens dicht gaan doen, de kans is groot dat ze dan helemaal wild worden omdat ze zicht opgesloten voelen.
( Overigens had je jezelf beter in kunnen leven voordat er eitjes/jongen kwamen )
Succes! Ik hoop dat het kleintje groot gaat worden.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Bob The Builder

Ik wil nog toevoegen dat je beter het nest zo veel mogelijk met rust laat.
Een keer per dag controle van het nest zou moeten volstaan.

Voorts kan ik alleen maar bijtreden met wat Caroline al heeft gezegd.
De ouders doen normaal wel het nodige.

mylenebeintema

Ik heb even een kleine update voor jullie, dit is natuurlijk alweer een hele tijd geleden. De ouders hebben het kindje helemaal zelf groot gebracht.

De vader begon de baby na 3 weken agressief te pikken dus die hebben we er een tijdje alleen onder toezicht bij gelaten en de moeder heeft hem verder verzorgd.

Hij leeft nogsteeds en is heel gelukkig bij ons. (dit was hun eerste kindje) 
We hadden besloten om even te kijken hoe het ging aangezien het een mannetje is en je inteelt kan krijgen maar hij is vrienden met z'n ouders en gaat niet op z'n moeder zitten. (dit wordt natuurlijk goed in de gaten gehouden en hij slaapt ook met zijn vader en dit gaat ook goed!)

De ouders hebben sinds kort weer een kleine, we zijn wel vanplan om deze te verkopen aangezien 4 vogels wel wat veel is als je in eerste instantie maar 1 vogel wilde.

Hij is nu iets minder dan een weekje oud en de ouders wisselen mooi af, de kooi staat open maar hun eerste kind komt er niet bij. Zit af en toe alleen op de bovenkant om te kijken.

Wij hebben zo veel geleerd van deze ervaring, het was echt heel speciaal. Je krijgt een hele andere kant te zien van je vogels :)
Live Life Laugh
Never give up on things that you love

Lin

Wat een goede berichten.  Kan je misschien een foto uploaden hier of via photobucket bijvoorbeeld? Ja zeker verkopen. Maar er is dus maar 1 jong? Zijn de andere eieren niet uitgekomen?  Je kan bij dagboeken misschien een dagboek beginnen?  Dan kan je de koper straks verwijzen naar dat boekje.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karincody

O wat leuk dat het zo goed gaat met het jonkje
Nu weer een valkje erbij
Lijkt me heel appart
Geniet er maar van

mylenebeintema

Dat dagboekje is inderdaad wel een leuk idee ja!

Nee de moeder legt echt heel veel eieren steeds, en het maakt niet uit of we ze laten liggen of weg halen. Ze legt er gewoon weer 5 bij als er al 10 liggen  :( eigenwijs vrouwtje.

Ik zal morgen even een foto maken van de kleine zodra de vader en moeder er niet op zitten. & ik zal even een foto maken van het eerste Jong wat nu dus al groot is.

Ik heb de eieren een tijdje geleden geschouwd, zag dat er wel een aantal bevrucht waren. Maar tot nu toe is er maar 1 uit gekomen. We blijven het natuurlijk goed in de gaten houden!
Live Life Laugh
Never give up on things that you love

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)