Moeder valkparkiet zorgt niet voor pasgeboren donsje

Gestart door Valker, 28 juni 2015, 23:23:33

« vorige - volgende »

Valker

Hallo allemaal,

Ik weet niet hoeveel spoed het heeft maar mijn valkparkiet heeft haar eerste nestje.
Nu is er een donsje uitgekomen, alleen ze verzorgt het niet, ze lijkt er zelfs agressief naar.
Ik begrijp ook niet waarom, ze zijn niet verstoord geweest.

Het mannetje zit buiten het broedblok de hele tijd en doet niets, het vrouwtje zit op de andere eieren.

Moet ik iets doen?
Kan dit nog goed komen?
Moet ik het donsje bij een ander valkparkiet vrouwtje zetten om te zien of die wel willen verzorgen?

Hartelijk dank voor alle suggesties.

DebSer

Mijn 1e uit het nest had precies hetzelfde. Tweede werd wel geaccepteerd. Misschien is er wat mee en verstoten ze hem. In de natuur gebeurt dat ook. Dit wil je misschien niet horen maar zelf voeden is nu nog geen optie. Te klein. Ik ben bang dat hij het niet gaat halen  :(

Valker

Hartelijk dank voor de reactie.

Vanochtend leefde het donsje niet meer.
Het kropje was ook helemaal leeg en ze was bebloed.

Er liggen nu nog eieren waar de pop wel op zit te broeden, het mannetje broedt ineens helemaal niet meer (daarvoor elke dag).
Kan ik iets doen om te voorkomen dat ze de rest ook dood maakt?

Als ik merk dat het volgende donsje ook verstoten word, moet ik deze proberen bij een ander vrouwtje te zetten?

DebSer

Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat proberen! Ik had die keus niet. De tweede accepteerde ze wel dus wellicht bij jou ook. Anders idd bij een ander koppeltje.

carco

Is de andere pop ook aan het broeden?
Anders lukt dit zeker niet.
Misschien iemand in je nabije omgeving die koppels met eitjes heeft?
Ben bang dat de kans groot is dat ze dit bij de andere jongen die gaan komen ook zal doen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Valker

Nee de andere pop is inderdaad niet aan het broeden, dat werkt dus niet?

Er is vanochtend nummer 2 uit het ei gekomen maar er gebeurt weer hetzelfde.

Ze broedt op het laatste ei en negeert het kuikentje.
Deze ligt helemaal aan de zijkant en ze ligt er met de rug naar toe.

Het mannetje zit buiten het broedblok.

Moet ik kijken of iemand op het forum een nestje heeft waar het bij kan?

Moet de pop normaal meteen het jong gaan voeden?


Valker

Het is opgelost!

Ik heb het kuiken onder de moeder gelegd en wat filmpjes laten horen van baby valkparkietjes die gevoed worden en nu voedt ze het!

carco

Klik op het plaatje voor onze site!




Bob The Builder

Mooie oplossing! Goed gevonden!  ;D

Ik ben blij dat je valkje door heeft hoe het echt moet! Het is spijtig genoeg een vaak voorkomend probleem bij een eerste nest.  Gelukkig zien we heel vaak dat bij een tweede nest de ouders al weten hoe het niet moet.
Het kan wel geen kwaad om je bij een tweede partij eitjes tijdig te informeren over mogelijke pleegouders!