Valkje heeft rood geirriteerd oog

Gestart door cooltjuh, 29 juni 2015, 22:17:55

« vorige - volgende »

cooltjuh

Ons valkje Noortje zit inmiddels ruim een week met haar mannetje Toby op een nestje buiten de kooi. Nu viel mijn vriend het gisteren op dat beide een rood randje rondom een van de oogjes hadden. nu is dat bij Toby weer helemaal weg getrokken maar bij Noortje niet. In het nestje lagen de resten van een Vitakraft ruihulp knaagstok voor valkparkieten (de stok zelf niet meer) Noortje broed de hele nacht en een paar uur overdag Toby de rest van de tijd.

Wat zou het kunnen zijn en wat zouden we kunnen doen? we hebben het nestje inmiddels leeg gemaakt en een washandje op de bodem gelegd ipv en daar de eitjes weer op.

Bob The Builder

Er is in het verleden al zo'n draadje opgedoken als ik me niet vergis... even opsnorren:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php?topic=29900.0

Kort samengevat: Er was geen duidelijke oorzaak gekend.  Er werd de raad gegeven onmiddellijk naar de dierenarts te gaan.  Wat wel bleek te helpen was het randje rond het oog zuiveren met gekookt (en daarna afgekoeld) water middels een wattenstaaf.

Helaas heeft de originele plaatser van het bericht niet laten weten hoe het is afgelopen of wat juist de oorzaak was.

de_vogelkamer

wat had je als bodembedekking in het broedblok? kan zijn dat dat de irritatie heeft veroorzaakt. Ik gebruik altijd zaagsel (of een combi van zaagsel en houtsnippers) in de blokken en daar hebben ze nog nooit last van gehad
Ik denk dat in een washandje de nagels erg kunnen blijven haken. Vooral als ze straks kleintjes hebben is dat niet zo handig. Als je denkt dat ze last van hun ogen hebben gekregen door het zaagsel, zou ik fijne houtsnippers als bodembedekking geven

Als het maar een heel klein beetje rood is en niet erger is geworden, zou ik het nog even aankijken. Waarschijnlijk trekt het dan vanzelf wel weg. Een beetje deppen met afgekoelde kamillethee schijnt ook te helpen. Wordt het erger of gaat het niet over, dan zou ik er wel naar laten kijken.

cooltjuh

Ze hadden een knabbelstok in het nestje gehad en de afgeknabbelde resten lagen er nog in. Deze hebben we er inmiddels uitgehaald en de dierenarts gesproke . Die adviseerde ook het nestje leeg te maken en te kijken wat ze ermee deden, ook adviseerde ze vanwege de warmte een badje neer te zetteb en extra vitamines te voeren omdat ze langskomen een te groot risico vond met deze temp. Het oogje ziet er al een heel stuk beter uit. En ze broeden samen druk door. Mogelijk lag het inderdaad aan de bodembedekking. Als het erger word moeten we alsnog langskomen.