10 mei 2025, 05:40:48

wat te doen

Gestart door valkparkiet80, 20 juni 2015, 09:19:23

« vorige - volgende »

valkparkiet80

Mijn valkje is 4weken en 2dagen. En zit eigenlijk sinds gisteren niet meer in het broedhok, Weet nu ook niet goed of de pop hem/haar nog voedt Het valkje gaat zijn moeder achterna. Zit de pop voor het raam dan komt hij/zij er achter aan. Heb al gierst en wat voer in het broedhok gezet. Wat te doen?

RomyS

Als het goed is blijft de vader voeren als ze uitgevlogen zijn..
Probeer te kijken of dit gebeurd!

valkparkiet80

vergeten bij te zetten de vader heeft er nog nooit naar om gekeken ook niet gebroedt namelijk, De pop heeft alles alleen gedaan

RomyS

Okee dan wordt het lastig inderdaad..
Is het mogelijk om het valkje te wegen?
Ik denk dat ze nog te jong zijn om helemaal zelfstandig te eten, maar als het echt te veel afvalt zal je moeten bijvoeren.
Ik zou dit wel als laatste noodgreep gebruiken, en hopen dat de moeder gaat voeren.

de_vogelkamer

Ook de pop blijft normaal gesproken voeren wanneer de jongen zijn uitgevlogen. Je kunt hem inderdaad elke dag even wegen om te kijken of hij niet teveel gewicht verliest, maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

valkparkiet80

Mij lijkt hij namelijk ook nog te jong, Ik pak moeder en kind een paar keer per dag en zet ze dan beide in het broedhok neer, Zodat moeder hem kan voeren, Dan loopt ze gelijk het broedhok uit kijkt om haar heen, Dan begint hij te gillen/krijsen en dan voert ze hem wel. Hij probeert al wel voer te eten pakt al zaden, gierst probeert hij ook al te eten.
Gisteren heb ik het zeker 1x gehoord dat moeder hem voert. ben niet de hele tijd thuis geweest.

RomyS

21 juni 2015, 09:10:26 #6 Last Edit: 21 juni 2015, 09:11:58 by RomyS
Het klinkt wel oké hoor, ik denk ook dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Moeder en vader kunnen soms keihard zijn in het zelfstandig maken van hun jong, misschien is jou pop daar al mee gestart.
Zo lang je nog ziet dat ze in ieder geval 1 keer gevoerd heeft nadat ze uitgevlogen zijn weet je dat de pop haar taak wel begrijpt.

valkparkiet80

ik vond het alleen zo vroeg vd week kon hij amper staan, voeten wijd uit elkaar donderdag en vrijdag was hij al gevlogen ;D.
nog even een vraag, hij zit bij de andere in de groep met hem 13. hij laat zich heel makkelijk pakken, moet ik hem dan met moeder uit de groep halen of gewoon een aantal keer per dag blijven pakken, wat ik al doe

de_vogelkamer

Ik zou het broedblok weg halen. Als een jonge valk eenmaal is uitgevlogen gaat hij meestal niet meer terug het blok in.
Anders loop je het risico dat ze weer opnieuw eitjes gaat leggen en heb je weer het probleem dat ze haar jongen helemaal alleen moet opvoeden. Nu heb je geluk dat het er maar 1 was, maar een volgende keer zouden het er net zo goed 6 kunnen zijn.

Het jong zal zijn moeder wel achterna vliegen om om eten te vragen. En ze zal hem inderdaad soms ook negeren omdat hij moet leren om zelf te eten. Mocht je het niet vertrouwen kun je zijn gewicht in de gaten houden. Maar nogmaals, ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken  ;)