28 maart 2024, 14:15:11

Pas geboren jong, Wanneer ingrijpen?

Gestart door Blitzblum, 24 maart 2004, 13:21:42

« vorige - volgende »

Blitzblum

42 is wel erg laag Paul. Zeker met 6, liter water per dag! heb je niet wel eens gezegd dat het water soms langs de ramen loopt? Lijkt me geen 42! Bij mij is het nu bijna 60, ik woon in een oud huis (1885) en stook niet hoog, maar ik bevochtig ook niet. Mijn jonkies gaan goed, nog maar 5 en 3 dagen oud, maar toch, ze leven en ze doen het zelf. Het 4de ei komt misschien dit weekend nog, anders haal ik het maar weg. Ik vind het wel heel jammer dat ik door al die uiteindelijk verkeerde adviezen, zoveel wezentjes heb vermoord, het lijken wel experimenten, proeven met dieren en daar ben ik zelf erg tegen. Maar goed, ik blijf maar zeggen dat ze anders in het hok ook dood waren gegaan. Dit laatste jong was echt koud toen ik het eruit haalde, had ik dat niet gedaan was het dus gestorven ???. Maar het leefde weer helemaal op van mijn warmte, dus het had kunnen overleven :P. Ik ben blij dat inmiddels zoveel mensen alle correspondentie hebben kunnen lezen want het haalt een hoop onzekerheid weg. Mijn jonkie van vorig jaar broedt nu ook, ze lijken het goed te doen. Ik wil me met hun eerste nestje helemaal niet bemoeien, net als met de parkieten, laat ze maar gaan :o ;) :D ::)

Paul

Hoi Eline,

Ik heb vorig jaar een tweede hygrometer gekocht eentje die voor in de auto gemaakt was en die gaf precies hetzelfde aan.
Dit is ook een heel tochtig oud huis dus echt droge lucht zou je niet verwachten.
Het huis is ook vooroorlogs en we hebben huiten vloeren.
Ik heb er pas nog een goedkope hygrometer bijgekocht en die geeft ongeveer 10% meer aan maar dat ding vertrouw ik helemaal niet.
Ik denk dus wel dat het hier redelijk droog is en ik heb nu in dezelfde ruimte als het broedhok een luchtbevochtiger staan die ik elke dag bij moet vullen met 6 liter water dus het word wel in de lucht geblazen.
Als het vochtig zou zijn zou er minder water de lucht in gaan want dan is de lucht verzadigd en word er minder water opgenomen.
Maar met die droge lucht heb ik nog geen uitgedroogde eitjes gehad zelfs in eerste nest niet en toen hadden we nog geen luchtbevochtiger.
Ik had bij dit nest wel het idee dat de luchtkamers kleiner waren in de eitjes maar die kunnen nu wel groter geworden zijn.
In elk geval is het heel fijn dat de jongen nu wel door de ouders gevoerd worden dan weet je zeker dat het goed gaat.
Het is inderdaad heel jammer dat er niet meer mensen ervaring hadden met het warm houden van hele jonge valkjes.
In elk geval zou ik als het nog eens fout gaat de raad van Tineke aannemen die heeft als enige ervaring met hele jonge valkjes warm houden.
Je kan er verder zelf ook niks aan doen je hebt het geprobeerd en anders waren ze zeker nog eerder dood geweest :-(
Ik zou het ook zeker proberen als de ouders de jongen niet zouden voeren maar als het enigzins kan laat ik het liever aan de valkjes over.
Vorig jaar had ik ook twee jongen die niet werden gevoerd uit een nest van 5  en ik heb die eerst overgelgd bij een ander koppel wat onbevruchte eitjes had en die gingen meteen voeren.
De volgende dag heb ik er nog een jong bijgelegd omdat ik daar over twijfelde.
Dat is toen perfect gegaan dus ik hoefde toen zelf niet in te grijpen en alle jongen hebben het toen gered.
Het blijft toch altijd de vraag of de jongen het gered hadden als je ze zelf groot had gebracht maar het blijft altijd erg als je er later achterkomt waardoor ze zijn doodgegaan :-(
Veel succes met je jongen en ik hoop dat de ouders ze nu eindelijk eens goed voeren.

Groetjes, Paul

vanta

ik verbaas me een beetje over alle verhalen met vocht meters

wij hebben dat nog nooit gedaan en ik moet eerlijk bekennen dat het tot nu toe allemaal perfect gaat

hebben jullie het dan over binnen of over buiten want ik weet dat het heel belangrijk is bij pennanten maar bij valken heb ik het nog nooit gedaan het gaat gewoon puur natuur

ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat we dat moeten respecteren het is natuurlijk niet zeker dat het jong het wel had gered als de temperatuur een stuk lager was geweest het kan ook geweest zijn dat het jong ziek was

ik denk dat je als je zulke kleintjes bij de mama weghaalt je moet denken als het in het hok was gebleven dan was het zekers dood gegaan en nu heeft het een kans gehad...

als je daar van uit gaat hoef je het je zo niet aan te trekken het is nou eenmaal de natuur ..........

en tot nu toe gaat het met de andere jongen goed dus ....

ik zou dat eitje wat er ligt niet te snel weghalen het kan absoluut geen kwaad dat het blijft liggen.... en je weet maar nooit

dan zou je weer spijt krijgen dat je het weggehaald hebt

groetjes tineke

Inger m

Hoi,
Je wordt bedankt!

Jij schreef:
Ik vind het wel heel jammer dat ik door al die uiteindelijk verkeerde adviezen, zoveel wezentjes heb vermoord, het lijken wel experimenten, proeven met dieren en daar ben ik zelf erg tegen.

Ik weet niet of het door de verkeerde adviezen komt, tenslotte zijn er juist ook mensen die wel bij een hogere temp jongen hebben grootgebracht (en heeft Tineke een goede ervaring bij een lagere temp, dat zal overal weer verschillend kunnen zijn), nu lijkt het wel of degene die de adviezen hebben gegeven de schuld in de schoenen geschoven krijgen...en dat vind ik een behoorlijk hard verwijt, tenslotte hebben wij jou geprobeerd te helpen...

Daarnaast is het ook een kwestie van ervaring en wordt je vaak door schade en schande wijzer, maar daar leer je ook weer van..

En je moet ook weten dat je met zulke jonge vogels gewoon een veel grote kans hebt dat ze overlijden, omdat het gewoon moeilijk is, en dat soort teleurstellingen moet je ook gewoon leren incasseren als je je hiermee bezig houdt en niet overal anderen en jezelf gaan verwijten...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi,
Ik heb alles nog even doorgelezen, maar je schreeft zelf dat 40 graden te hoog was (nou ok lijkt mij ook), maar juist ook: De eerste 3 dagen ging het bij mij op 38 allemaal goed en dat je dat dus op ervaring had uitgetest...

Tja, ik zou gewoon idd op ervaringen van andere mensen afgaan, maar er bestaan al boekjes over handopfok van papegaai achtigen, ik heb je al eens de titel doorgegeven, mss moet je dat van te voren even doorlezen...

gr
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Blitzblum

Sorry Inger, zo heb ik het niet bedoeld. Ik heb bijna alle boeken over papegaaiten, grasparkieten en valkparkieten die er bestaan. Maar over de eerste dagen kom je eigenlijk niets tegen of bijvoorbeeld bij een ander paar leggen. Mijn eerste dagen vorige maand gingen super, gewoon in dat knuffeltasje bij me onder mijn vest, soms op de verwarming en 's nachts bij me in bed. Het was heel moeilijk dat het toch op de 5de dag dood ging en het enige andere was toen een kruik erbij. Nu onder de lamp op 38 graden reageert iedereen met toch te heet of gewoon te heet. Jij zegt dat het wel kan, dus ik weet het niet. Het zal bij iedereen overal anders zijn. Natuurlijk ben ik dolblij met alle adviezen en al het meeleven en meedenken. Sorry dat het zo bot over kwam. Pas als het bij mij thuis gelukt is, weet ik voor mijn gevoel hoe het moet, maar dan nog is niets zeker. Dank voor alle hulp. groetjes, Eline

Inger m

9 april 2004, 14:16:44 #21 Last Edit: 9 april 2004, 14:18:00 by Cinnamon_valk
Hoi,
Het boekje dat ik heb begint al bij dag 1 en die schrijven over een temp van 37 graden, vandaar (ik heb daar zelf geen ervaring mee).
Wat betreft nederlandse boeken, die vind ik vaak vrij algemeen. Er zijn een aantal goede engelse en duitse boeken verschenen over dit onderwerp...

Maar ga er niet gelijk vanuit dat je ze zo 'vermoord' hebt, dat is niet waar! Het is gewoon niet gelukt en das jammer en ja mss volgende keer beter.

Ik heb vroeger ook een koppel gehad dat vaak de jongen dood liet gaan (was geen goed ouderkoppel), dat was heel jammer, maar ik liet het zo, omdat ik toch wel andere koppels had die het wel goed deden en ik geen tijd heb om ze zo intensief te gaan opfokken. Ik heb wel jonge grasparkieten (vanaf circa 2 weken), jonge valken (4 weken) en vele kwartels en kuiken (vanaf dag 1) (=32 graden) , maar de laatste groep is 'makkelijker' want die eten al zelf, was erg leuk!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

vanta

ho ho wat lees ik nou allemaal laten we geen ruzie maken

en of ik het nu wel goed of niet heb dat maakt niets uit ik heb de ervaring gedeeld..

en wie het wel of niet goed heeft het gaat erom dat we van elkaars ervaringen leren

het is nou eenmaal een feit dat er vaak iets mis kan gaan zonder dat we ooit de reden zullen weten

laten we het leuk houden ....... ;) ;D

en elkaar zeker geen verwijten gaan maken das nergens voor nodig...............

groetjes tineke

Lique

Dit forum is bedoeld om informatie en hulp te bieden.
Als er echter medische hulp nodig is, ga dan naar een Dierenarts. Iedereen kan hier alleen zijn ervaringen vertellen...

Blitzblum

Sorry allemaal, ik zal het woord "vermoord" in zo'n geval nooit meer in de mond nemen. Iedereen doet zijn best en iedereen wil het beste voor elkaar. Éen ding is zeker
WE HOUDEN ALLEMAAL HEEL VEEL VAN VOGELS. Ik heb er 19, allemaal even lief en leuk. Fijne pasen en sorry voor alle commotie.
Eline

vanta

dat ben ik helemaal eens met iedereen kan alleen over zijn eigen ervaring spreken

zijn er echt twijfels bel dan met een goede dierenarts

maar zoals gezegd op dit forum kun je hulp en raad krijgen

en daar kan iedereen mee doen wat je wil

maar elkaar verwijten maken helpt niet

tineke

vanta

in ieder geval wens  ik iedereen hele fijne paasdagen

en maak er wat van

 :-*tineke

Lique

CitaatSorry allemaal, ik zal het woord "vermoord" in zo'n geval nooit meer in de mond nemen. Iedereen doet zijn best en iedereen wil het beste voor elkaar. Éen ding is zeker
WE HOUDEN ALLEMAAL HEEL VEEL VAN VOGELS. Ik heb er 19, allemaal even lief en leuk. Fijne pasen en sorry voor alle commotie.
Eline
Ja, zeker weten, we hebben allemaal 1 gezamenlijke hobbie, en dat zijn de valken.
Natuurlijk willen we alleen maar het beste voor elkaar.
Anders zou dit forum niet eens bestaan... ;)

groetjes Lique