28 maart 2024, 21:56:04

Pas geboren jong, Wanneer ingrijpen?

Gestart door Blitzblum, 24 maart 2004, 13:21:42

« vorige - volgende »

Blitzblum

24 maart 2004, 13:21:42 Last Edit: 24 maart 2004, 13:46:08 by Blitzblum
:o ::)
Lieve mensen, Ik heb al eerder geschreven. Het ging om jonkies die in de steek worden gelaten na de geboorte. Ik moest ze zelf voeren en warm houden, maar dat laatste ging fout. Iedereen zal nu denken laat de natuur zijn gang gaan maar dat heb ik al bij 9 jongen zo laten gebeuren.
Hoe dan ook ik grijp in, maar wanneer??
Hoe lang moet ik wachten? Na hoeveel uur aan de kant gelegen te hebben ben je dood? Hoe vaak moet ik checken als ik eenmaal piep, piep hoor?
Ik heb de armatuur, warmtelamp, bakje, spuiten, pap allemaal stand-by staan. Tien dagen nadat het laatste jong van de vier in maart geboren was, lag het eerste ei er alweer. Ik kijk niet elke dag, maar zondag lagen er al drie. Wat belangrijk is dat de eerste volgend weekend uit kan komen. Maar dan.......... ????
Ook de vochtigheidsgraad, vraag ik mij af. Normaal is tussen de 50 en 60, maar met zo'n lamp wordt het gauw 40 tot 30. Hoe houd ik het vochtig? Bakje water in het doosje? Proppen natte watten? Nat doekje rondom? Nat doekje eronder?
En hoe moet ik het jong schoonmaken, na de voeding. Als ik het afneem met een vochig doekje wordt het dons helemaal plakkerig?
En wat de krop betreft? Als de krop na 3 uur nog niet leeg is, moet ik dan wachten tot hij helemaal leeg is? Hoelang? En echt helemaal leeg? Is het jong dan niet al te zwak???
Paul, als jij dit ook leest, waar woon jij? De vorige keer zei je dat als het niet lukte je wel wilde helpen. Ik probeer het zelf maar je weet maar nooit.
groetjes, Eline ;D

Paul

Hoi Eline,

Ik zit meestal bij mijn vriendin in Rotterdam daar zitten mijn vogels ook.
Wat leuk dat ze toch weer zijn gaan leggen.
Wat gebruik je als bodembedekking?
Misschien kan je eens wat anders proberen zodat het jongen warm houden misschien wel beter gaat door de ouders.
Als je een warmtelamp boven de jongen hangt moet je wel goed in de gaten houden dat het niet te warm word.
Ik geloof dat 29 graden de ideale temperatuur is en dan zullen ze niet te erg afkoelen.
Als een jong 4 weken is en al veren heeft hoeven ze geen extra warmte meer dan is kamertemperatuur voldoende.
De vochtigheidsgraad is het belangrijkste voor de eitjes als het te droog is kunnen de eitjes uitdrogen.
Voor vogels is tussen de 60 en 70% het meest ideale.
Voor mensen tussen de 40 en 50%
Hier in huis is het zo droog dat het soms onder de 20% komt en met een luchtbevochtiger heb ik het meestal rond de 40% maar veel hoger krijg ik het amper zelf met 2 luchtbevochtigers krijg ik het maximaal tegen de 50% en dan betekend dat dat er 12 liter water per dag de lucht in geblazen word en het water langs de ramen loopt.
Ik denk dat ik het hier alleen vochtiger krijg met een tuinslang  :D
Ik zou geen bakje water in het broedhok of bij de jongen zetten ze kunnen ook verdrinken als ze erin komen.
Je kan de wanden van het broedhok ligt nat spuiten dan is de vochtigheid meteen een stuk hoger.
Sommige zeggen dat de eitjes natspuiten ook goed is maar ik hem me er nooit aan gewaagd en alles komt hier zonder problemen uit.
Een warmtelamp geeft niet zulke droge lucht af als een kachel of CV dus ik denk niet dat je echt erg veel hoeft te doen in de doos dan.
Na de voeding nam ik altijd een stukje vochtig keukenpapier en een beetje in de veren krijg je altijd wel alleen de klonten krijg je amper meer weg maar een beetje harde veertjes krijg je later nog wel schoon vaak als je het nat maakt.
Als de jongen ouder zijn na 4 weken bijvoorbeeld spoelde ik hun snavel altijd even onder een lauwe kraan schoon dan was echt alle pap weg en dan even droogdeppen met een papiertje.
Het wachten tot de krop helemaal leeg is is wel belangrijk.
In de natuur blijft de krop altijd vol maar de ouders geven stoffen mee die het verzuren van het voedsel in de krop tegengaan.
Door sommige kwekers word wel eens wat azijn of citroensap door de handvoeding gedaan maar ik geloof dat er nooit met zekerheid getest is of dat echt helpt.
Sommige zeggen in elk geval van wel.
Je kan ook een beetje appel tot puree raspen en daar een beetje van door de voeding doen daar zitten ook zuren in die  goed zijn maaar dat kan je beter pas doen als ze wat ouder zijn denk ik.
Als de jongen gezond zijn zullen ze ook sneller voedsel verteren en zou bij een jong in het begin na 3 uur de krop al leeg moeten zijn.
Voeren de ouders wel of doen ze dat ook niet?
Als ze de jongen niet warm houden maar wel voeren kan je nog iets anders proberen.
Je kan een bakje met de jongen op de bodem van de kooi zetten met een warmtelamp erboven en dan kunnen de ouders voeren en blijven de jongen wel warm.
Ik heb in een nest van 1 jong een keer een ongelukje gehad waardoor de ouders een hele nacht niet bij het jong hebben kunnen komen en dat was amper een week oud.
Toen ik erachter kwam was het jong echt koud en bewoog amper.
Ik heb het onder een lamp opgewarmd en het begon gelijk bij te komen en toen heb ik het teriggelegd en de ouders deden de rest weer.
Dus een jong kan wel even onder warmte maar goed is het niet.
Als de ouders langer dan een uur niet op de jongen zitten zullen ze echt wel te koud worden.

Groetjes, Paul

Blitzblum

 ::)
Hoi Paul,
Even een misverstandje in de communicatie uit de wereld helpen. Het broeden doen mijn vogels geweldig. De eieren blijven geen moment onbewaakt. Daarom komen ze steeds al op de 18de dag of zelfs 17de dag uit. Vanaf het moment dat ze gelegd zijn, blijven ze warm. Mijn probleem zit hem in het warm houden na de geboorte en het voeren!!!! De man zit in principe overdag en weet niet eens wat voeren is, hij blijft gewoon lekker op de eieren zitten en ieder geboren jong ligt dan aan de kant. :'(
Moeder kan het wel. :) Ze heeft vorig jaar mei, het eerste jong warm gehouden en gevoerd en de overige 3 laten liggen. Toen deed ze alles dag en nacht alléén. Pa mocht er niet in, ze heeft zijn poten en tenen er bijna afgepikt. :-X :-/ :o Ik heb pa toen apart gezet want het was een bloedbad. Waarom ma nu niet voert weet ik niet!!!!
Paul, jij hebt het over 29 graden, maar de eerste 2 weken moet het toch 38 graden zijn en daarna langzaam aan naar 27 als ze een maandje oud zijn?
Vorige maand had ik die jonkies steeds bij me, in bed en op mijn buik, dat ging prima (37/38 graden). Pas met die kruiken ging het mis, toen werd het te heet en vooral te benauwd. ???
Ik wil ze alleen zo graag de kans geven om alles zelf te doen en niet alleen het uitbroeden, vandaar dat ik vroeg wanneer moet ik nou ingrijpen. Het eten is de eerste 24 uur geen probleem, maar als ze niet warm blijven zijn ze weg. Maar steeds storen is ook niet goed, aan de andere kant zijn ze zo tam dat ze dat misschien niet zo erg vinden. :-* groetjes

Paul

Hoi Eline,

Dat het broeden goed ging begreep ik al hoor en ik had wel begrepen dat het om het warm houden van de jongen ging.
De lichaamstemperatuur van een valkje ligt boven de 40 graden maar de eitjes worden uitgebroed bij een temperatuur die tussen de 31 en 38 graden ligt en zal meestal rond de 38 graden liggen.
De jongen zullen minder warm worden dan een ei want de eieren liggen tegen de huid van de broedende vogel terwijl de jongen vaak onder de vleugels liggen of tegen de veren van de ouders aan.
En te warm zal ook zeker niet goed zijn.
Dus je moet zeker onder de 38 graden blijven met de jongen.
29 graden word ook vaak in een ziekenkooi gebruikt voor zieke volwassen vogels maar jongen zullen misschien wel een iets hogere temperatuur nodig hebben in het begin dat weet ik niet zeker maar boven de 38 graden zou ik het niet maken.
Misschien weet iemand anders de juiste temperatuur voor de jongen het is altijd handig om te weten en ik zal ook nog even voor je zoeken of ik het tegenkom.
Dan moet het de volgende ronde wel kunnen lukken want je was de vorige keer al erg ver.
Natuurlijk zou het mooiste zijn als de ouder het nu eindelijk eens goed zelf gaan doen maar zoniet dan zou ik ook ingrijpen om ze proberen te redden hoor.

Groetjes, Paul



vanta

HOI IK WILDE EVEN IETS ZEGGEN OVER DE TEMPERATUUR ALS JE ZORGT DAT HET 29 GRADEN IS IS DAT WARM GENOEG DAARNA MOET JE DE TEMPERATUUR MET GRADEN PER WEEK VERLAGEN TOT ZE VOLLEDIG IN DE VEREN  ZITTEN EN DAN HOUDEN ZE ZICH ZELF WARM DIT IS DE TEMPERATUUR DIE IK ZELF HANTEER EN HET IS NOG NOOIT MIS GEGAAN IK HEB DIT MET ONZE DIERENARTS BESPROKEN DIE ZELF OOK VALKPARKIETEN HEEFT

DUS MAAK HET NIET TE WARM WANT DAT IS NIET GOED

GROETJES EN SUCCES

TINEKE

Paul

Hoi Tineke,

Ik had ook altijd begrepen dat 29 graden de temperatuur was maar je gaat natuurlijk tweifelen als je hoort dat anderen zeggen dat het 38 graden moet zijn.
Ik heb zelf wel jongen grootgebracht maar die waren dan al 4 weken en die heb ik nooit verwarmd.

Groetjes, Paul

vanta

hoi dat geeft niet als er zoveel over gepraat word ga je twijfelen maar ik heb
er al meerdere grootgebracht vanaf 1 dag en mijn temp is nooit hoger geweest dan max 30 en tot nu toe en ik doe het al dik 10 jaar heb ik nog geen dode gehad die ik zelf heb grootgebracht.

of het moesten er met afwijkingen zijn dat hou je niet tegen

groetjes   tineke

Paul

7 april 2004, 05:10:41 #7 Last Edit: 7 april 2004, 05:12:55 by Paul
Hoi Eline,

Verwacht je nog meer jongen die je met de hand groot moet brengen?
Ik zou dan in elk geval de raad van Tineke aannemen die heeft er ervaring is dus dan moet het goed zijn.
Ik hoop dat het niet nodig is maar je hebt nu wel wat meer informatie.

Hoi Tineke,

Het is goed dat te weten als ik het een keer bij de hand heb zal ik het ook 30 graden houden in de coeveuse dan moet het wel goed gaan.
Normaal laat ik ze zoveel mogelijk door de ouders grootbrengen maar als het eens mis gaat heb ik nu wel alles bij de hand om ze op te vangen.
Meer kan je toch niet doen in zo'n geval.

Groetjes, Paul

vanta

ja als het niet nodig is moet je ze er niet zo vroeg afhalen het neemt altijd risico,s met zich mee

wat ik ook hoor is dat mensen het bij zich dragen ook dat is niet goed ga nooit met zo,n kleinte lopen sleuren van hot naar her dat is te veel stress voor zo,n kleintje

groetjes en succes

Paul

Hoi Vanta,

Ik heb toen een jong van 4 weken elke dag mee naar mijn werk moeten nemen in verband met voeren.
Hij vond het prachtig om tijdens de autorit in mijn jas te zitten.
Hij was ook supertam daarna en hij bleef het ook toen ie ouder was fijn vinden onder je jas vooral met zijn kopje er net bovenuit.
Hij kon er makkelijk uitkomen dan maar hij bleef lekker zitten.
Die was daar echt niet van in de stress in dit geval.
Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige valkjes het dan toch niet fijn vinden en in de stress raken.

Groetjes, Paul

vanta

hoi nee zo bedoelde ik het niet :D ik bedoelde babys van nog
geen dag oud die van  weken kun heel wat hebben maar we hadden het hier over pasgeboren jonkies en das een heel ander verhaal vind ik

sorry dat ik het verkeerd over liet komen das niet mijn bedoeling

groetjes tineke

Paul

Hoi Tineke,

Ah dan ben ik het zeker met je eens want dan zijn ze zeker kwetsbaar en dat warmteverschil is dan echt niet goed steeds.
Dat zou ik trouwens ook nooit doen alleen als ze al veren hebben want dan hoeven ze ook geen extra warmte.
Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je niet gaat lopen sjouwen met hele jonge valkjes :-)

Groetjes, Paul

Blitzblum

Hoi allemaal, leuk Paul dat je ook weer reageert. Ik was zelf zo geschokt door alle tegenstrijdigheden en zo blij met het verhaal van Tineke, die echt uit ervaring spreekt. Omdat dit om leven en dood ging en er zulke grote verschillen waren in temperatuur en voeding, heb ik haar steeds rechtstreeks gemailed en heel wat heen en weer geschreven. Mijn vogels doen het nu goed, Ei 1 en Ei 3 leven nog en Ei 2 heb ik helaas zelf gegrild. Ei 4 is nog niet open, ik zal dit weekend eens kijken, misschien is het rot. Maar voor de volgende keer weet ik het als het weer een mis mocht gaan, al neem ik aan dat ook mijn vogels leren en onthouden. Tineke bedankt, ik heb je mailtjes allemaal uitgeprint en in mijn valkparkieten kweken boekje gestopt. Ik denk dat ik zelf nog eens een boek ga schrijven want er is veel gebrek aan informatie. Mensen die het echt ervaren hebben zijn het best om naar te luisteren, je hebt niets aan theorie die niet in de praktijk is ervaren. Succes en bedankt allemaal!!! Eline ::)

Annouschka

Hoi,

ja Tineke is een supervrouw, ze heeft mij ook heel wat raad gegeven toen ik Yoda bij haar ging ophalen. :)
Ze staat ook altijd klaar met raad, nogmaals bedankt he, omdat ik je al zoveel heb mogen 'lastigvallen'.

Hopelijk halen je valkjes het he Eline, als je de raad van Tineke opvolgd, zal het wel lukken.  Ik heb allezins vertrouwen in haar.

Groetjes,
Annouschka

Paul

Hoi Eline,

Valkjes leren zeker van elke keer dat er wat fout gaat.
Een tweede keer gaat altijd veel beter.
Mijn eerste nestje had 3 eitjes waarvan er maar 1 jong heeft overleefd en daar waren we al heel blij mee want dat jong heeft nu dus een eigen nestje :-)
Het tweede jong werd niet goed gevoerd en ging na 2 dagen dood en het derde eitje is niet uitgekomen omdat het beschadigd was door de ouders.
Het tweede nest had 4 eitjes en ze zijn alle vier uitgekomen dus dat wil wel zeggen dat dat echt een stuk beter ging.
Dit nest heeft 4 eitjes en ik hoop dat ze alle vier uit gaan komen en groot worden.
We hebben ondertussen wel veel meer ervaring en ik heb nu een luchtbevochtiger staan die nu dag en nacht aan staat en dat scheelt wel volgens mij al.
De luchtkamers in de eitjes lijken veel minder groot dan de voorgaande keren.
En toch geeft de Hygrometer nooit meer dan 42% aan terwijl er 6 liter water per dag de lucht in gaat hier.
Dus ik twijfel wel enigzins aan dat ding.
In elk geval hoop ik dat jouw valkjes nu ook weer wat hebben bijgeleerd en dat de volgende jongen wel veel beter verzorgd worden zodat je zelf niet hoeft bij te springen.
Ik houd de berichten in elk geval in de gaten ik ben heel benieuwd hoe ze het nu gaan doen het moet toch een keer lukken.

Groetjes Paul