28 maart 2024, 15:34:22

popje eet wel heel erg veel!

Gestart door joyce007, 21 mei 2015, 15:06:12

« vorige - volgende »

joyce007

beste vogelvriendjes en vriendinnetjes!

Bella popje ( hoogstwaarschijnlijk ) is nu 15 weken.. en eet en eet en eet en voor de verandering... EET.
wat kan dit betekenen? vliegen kan ze nog niet dus ik ben ook een beetje bang dat het dalijk een plofpariet op stok word...

Burdie eet niet zo veel als zij.. is 1.5 jaar.. en legt het nu wel een beetje af bij haar.. ze lijkt groter, of in iedergeval net zo groot. :o

is dit zorgwekkend of geniet ze gewoon? :o

harmjan

Ik heb zelf zo'n popje gehad maar ik weet niet of dit geval net zo ernstig is. Het dier leed aan vraatzucht en kon het niet helpen. Ze werd er wel heel erg onwel van en braakte alles weer uit waar bij het plakkerige vocht uit haar krop opdroogde op haar kopje.

Ik heb destijds geprobeerd om haar iedere keer minimale hoelveelheden voedsel te geven en als ze zich onwel voelde stelde ze een warmtebehandeling met een IR-lamp op prijs.

Uiteindelijk heeft ze het niet gered en is ze overleden. Achteraf heb ik me afgevraagd of wellicht een homeopathische behandeling het dier van haar vraatzucht af had kunnen helpen maar deze tak van diergeneeskunde ken ik nog maar kort.

Nu is mijn vraag: lijken de problemen van jouw popje op wat ik hierboven beschreven heb?

de_vogelkamer

Citaat van: joyce007 op 21 mei 2015, 15:06:12
beste vogelvriendjes en vriendinnetjes!

Bella popje ( hoogstwaarschijnlijk ) is nu 15 weken.. en eet en eet en eet en voor de verandering... EET.
wat kan dit betekenen? vliegen kan ze nog niet dus ik ben ook een beetje bang dat het dalijk een plofpariet op stok word...

Burdie eet niet zo veel als zij.. is 1.5 jaar.. en legt het nu wel een beetje af bij haar.. ze lijkt groter, of in iedergeval net zo groot. :o

is dit zorgwekkend of geniet ze gewoon? :o


Jonge valkjes zie ik meestal vaker en langer uit de voerbak eten. Het kan zijn dat dit bij haar gewoon nog niet zo snel gaat en ze er dus langer over doet. Je kunt haar regelmatig even wegen, dan kun je zien of ze echt veel aankomt. Anders zou ik me er niet teveel zorgen over maken  ;)

Citaat van: harmjan op  6 juni 2015, 20:37:35
Ik heb zelf zo'n popje gehad maar ik weet niet of dit geval net zo ernstig is. Het dier leed aan vraatzucht en kon het niet helpen. Ze werd er wel heel erg onwel van en braakte alles weer uit waar bij het plakkerige vocht uit haar krop opdroogde op haar kopje.

Ik heb destijds geprobeerd om haar iedere keer minimale hoelveelheden voedsel te geven en als ze zich onwel voelde stelde ze een warmtebehandeling met een IR-lamp op prijs.

Uiteindelijk heeft ze het niet gered en is ze overleden. Achteraf heb ik me afgevraagd of wellicht een homeopathische behandeling het dier van haar vraatzucht af had kunnen helpen maar deze tak van diergeneeskunde ken ik nog maar kort.

Nu is mijn vraag: lijken de problemen van jouw popje op wat ik hierboven beschreven heb?


Is dat vraatzucht vastgesteld door een vogelarts? Het lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk dat een vogel daaraan kan lijden. Je zegt dat ze, als ze veel heeft gegeten, overgeeft en dat ze hieraan ook is overleden.

Ik denk echter dat het aannemelijker is dat jouw valkje een verstopping in de krop heeft gehad. Bij zo'n verstopping kan het eten niet verder komen dan de krop, waardoor ze dus zal overgeven. Vervolgens zal ze dan steeds weer willen eten, maar aangezien het niet verder komt dan haar krop, spuugt ze het weer uit en gaat het weer van voor af aan.
Het eten kan dan niet verteerd worden, waardoor ze uiteindelijk zal overlijden aan vermagering.

Mocht het wel door een vogelarts (dus geen dierenarts) zijn vastgesteld dan hoor ik het graag, want dan heb ik weer iets bijgeleerd  ;)

harmjan

Neen, de vraatzucht is niet vastgesteld geweest door een vogelarts, ik kan zoiets echt zelf wel waarnemen. De theorie over de verstopping in de krop is uitgesloten omdat het dier nooit vermagerd is geweest en gewoon gezonde ontlasting had. Ze miste gewoon een inwendig seintje dat haar duidelijk maakte dat ze genoeg gegeten had.

de_vogelkamer

als hij inderdaad niet vermagerde en goede ontlasting had, zal het inderdaad geen verstopping geweest zijn. Toch kun je er nooit zomaar vanuit gaan dat het "gewoon" vraatzucht is. Ik vind het ook wel een beetje overmoedig om te zeggen dat je dat zelf wel kunt waarnemen. Je kunt namelijk niet zien wat er in het lichaam van de vogel gebeurt en mits je een arts bent kun je ook geen microscopisch onderzoek doen op swabs of ontlasting om te kijken of hier iets ongewoons uit blijkt.
Je kunt, vooral in dit soort ernstige gevallen als de vogel verzwakt, niet zomaar conclusies trekken zonder de vogel te laten onderzoeken door een vogelarts.

harmjan

Vraatzucht is heel eenvoudig vast te stellen maar als je wil suggereren dat er wellicht sprake was van een onderliggende behandelbare pathologische afwijking: dit leek me in dit geval uitgesloten. Ik ken ook geen ziektes met als symptoom ongebreidelde vraatzucht. Het dier is ook nooit verzwakt geweest maar het spijsverteringsstelsel kan ongebreidelde vraatzucht op den duur niet meer aan.

De oorspronkelijke inzendster, Joyce, maakt de vergelijking met plofkippen. Van plofkippen is bekend dat ze veelal bezwijken aan hun vraatzucht, lang niet alle gemeste plofkippen bereiken uiteindelijk de slachtbank. Sterker nog: als ze niet op tijd geslacht zouden worden dan zouden ze allemaal bezwijken aan hun vraatzucht. Dieren met deze afwijking kunnen gewoon niet oud worden tenzij ze doelbewust heel hongerig gehouden worden. Dit laatste gebeurt dus met de ouders van onze slachtkippen.

Plofkippen zijn doelbewust doorgefokt op de eigenschap vraatzucht maar blijkbaar kan het verschijnsel ook de kop opsteken bij valkparkieten. Ik heb de afwijking bij het popje destijds geweten aan onverantwoord intelen op uiterlijke eigenschappen zonder rekening te houden met de gezondheid van de nakomelingen.

Tenslotte, ik vind het een hele overweging om een vogel door een dierenarts of een vogelarts te laten behandelen. Een dergelijke behandeling behelst normaliter onder andere het betasten van de vogel, het bepalen van de lichaamstemperatuur, het afnemen van bloed of speeksel of het maken van röntgenfoto's. Zo'n behandeling is zeer traumatiserend voor vogels en ik ken ook voorbeelden van vogels die aan de stress op de behandeltafel bezweken zijn. Ik laat mijn vogels dan ook hooguit homeopathisch behandelen maar ik betwijfel of de homeopathie een antwoord heeft op aangeboren vraatzucht.

carco

Klik op het plaatje voor onze site!




harmjan

Ja, daar heb ik wel eens van gehoord. Volgens mij lijken de symptomen niet op die van vraatzucht, de vogel eet dan vaker dan normaal maar is niet constant aan het eten. Bovendien zijn de dieren dan vaak in een algeheel slechte conditie en hebben afwijkingen aan de ontlasting. Dit was allemaal niet aan de orde bij mijn popje.

Maar zullen we eens teruggaan naar de oorspronkelijke vraag van Joyce? Het heeft voor haar lang geduurd voordat de eerste reactie kwam en misschien heeft ze nog niet gezien dat er inmiddels wel gereageerd wordt. Ik ben heel benieuwd of zij inmiddels iets wijzer is geworden als het gaat om haar probleem met haar popje.