19 maart 2024, 11:51:24

Nurotische valkparkiet zoekt huisje

Gestart door Eevelienn, 6 juni 2015, 12:00:34

« vorige - volgende »

Eevelienn

Hallo,
Al een aantal maanden proberen wij onze vrouwelijke valkparkiet minder neurotisch te laten worden. Aals ze een neurotische aanval  krijgt : harde pijnlijke schreeuw of kort harde piepjes, vlak achter elkaar wat soms een uur kan doorgaan als je het niet stop, vertellen we haar dat er geen gevaar is dat alles goed zit enz om haar te kalmeren. Niet dat dit echt helpt want ze blijft er mee door gaan. Vaak schrikt ze van haar eigen geluid waardoor ze dus opnieuw gaat schreeuwen. Het val mij ook op dat bij elk geluid ze in de neurotische toestand vervalt. Ze is kortademig en rent vaak heen en weer over de boomtakken.
Het grootste probleem is dat het vooral 's ochtends plaats vind. Ik word er niet wakker van maar mijn vriend wel en daar word ik wakker van. Mijn vriend beschrijft het alsof er iemand met zijn nagels over een schoolbord krast. Hij gaat vanaf een uur of 7 's ochtends meerdere malen naar beneden om het geschreeuw te stoppen, waarbij hij ook steeds gefrustreerder raakt omdat hij gewoon wilt slapen zonder wakker te worden van een neurotische vogel.
Bijkomend is dat ik al een aantal jaar een mannelijke valkparkiet had en die is redelijk tam, als hij zin heeft zit hij graag in mijn nek. Toen ik een vriend kreeg en daardoor soms iets minder thuis was besloten we toen we samen gingen wonen om voor hem een vrouwtje te kopen. We hebben toen inderdaad niet veel gedaan, er van uit gaand dat onze mannetje haar wel zal doen laten inzien dat wij mensen niet eng zijn en dat er geen gevaar is. Dit is dus niet goed uitgepakt. Je ziet ook als zij in haar neurotische buien vervalt hij zoveel mogelijk afstand neemt. Omdat ze vrij vliegen, ze hebben geen kooi, is dit niet zo moeilijk.

We zijn nu op het punt gekomen dat ze weg moet, en ik wil wel dat ze naar een fijn nieuw huisje gaat, ik denk een buiten verblijf aangezien ik niet verwacht dat ze snel zal stoppen met schreeuwen. Daarom mijn vraag, wie wil deze mooie, vaak wel lieve, valkparkiet overnemen?

valkparkiet80

Hallo eevelienn
Ik kan haar een goed thuis bieden bij soortgenoten die een eigen kamer hebben van 8m2 en door het hele huis heen vliegen. Ik ben veel thuis en kan ze veel aandacht geven. je kunt me voor foto's van hun kamer en vragen mailen op valkparkiet2014@outlook.com kan morgen pas vroeg pas weer reageren

Eevelienn

Hey  :)

Dat klinkt goed. Maar ik vertelde aan mijn vriend dat zijn ochtenden weer rustig werden omdat ik een nieuw huisje voor haar ging zoeken voelde hij zich toch heel schuldig. Na het schreeuwen in de ochtend is ze de rest van de dag redelijk rustig. Zijn frustratie zakt en alles gaat weer rustig verder tot aan de volgende ochtend.... Gisteren zaten de valkjes nog samen, hij zijn koppie in haar nek, tevreden te knorren. Daarbij ook als ik mijn mannetje oppak en in hij zit lekker in mijn nek gaat ze wel schreeuwen en dat gaat hij snel maar terug naar haar. Ik weet dus niet of we er goed aan doen om haar weg te halen, hoe ons mannetje erop reageert, enz.

Wat denk je dat verstandig is?

keety

Dat klinkt wel als een koppelje ja :)

je moet doen waar jij je goed bij voelt denk ik. Als jullie het toch niet erg vinden om hem te houden zou ik dat doen.

valkparkiet80

Zo te horen kan het mannetje niet zonder de pop. Dan kan ik je 1 advies geven kijk het nog even aan,  Mocht het niet lukken hier is altijd plek voor haar. Maar op dit moment zou ik haar niet weg doen, Ben bang dat je mannetje dan gaat schreeuwen

Eevelienn

Bedankt voor deze inzichten. Nee ik denk niet dat het mannetje aan haar is gehecht. We hebben 4 jaar samen gewoond en daarvoor zou ik het niet weten, hij is aan komen vliegen. Vandaag was het vrouwtje de hele dag aan het gillen en hij probeerde zo veel mogelijk afstand te nemen van haar.

Wij zijn er ondertussen helemaal klaar mee, de buren zijn ook gaan klagen over het gegil.
Valkparkiet80 ik zal je persoonlijk verder mailen over de situatie.


keety

Ja dan is het zeker aan te raden om haar toch maar weg te doen. Jammer! Zeker als de buren er last van krijgen. Zo te horen krijgt ze wel een goed tehuis :)