8 mei 2025, 13:46:22

koppelen

Gestart door campco, 23 april 2015, 08:59:47

« vorige - volgende »

campco

Hallo,

Ik heb nu 1.5 jaar een witte handtamme valkparkiet, Tweetie. Het is een forse witte man. 3 Maanden nadat Tweetie bij ons kwam vanuit het nest, hebben we een iets ouder popje overgenomen zodat Tweetie wat gezelschap kreeg. Hij heeft erg zijn best gedaan om in de smaak te vallen bij Punkie maar dat is nooit gelukt, in tegendeel, Punkie duldt hem niet in haar buurt en er is dagelijks, regelmatig hommeles in de kooi. Gelukkig heb ik een grote papagaaienkooi voor hen beiden, maar het is eigenlijk geen doen (ik heb nog relatietherapie overwogen, maar de therapeuten zijn dun gezaaid voor onze valkjes ;D). Ik wil dan ook, wat het koppelen betreft, opnieuw beginnen, maar hoe doe ik dat zonder het risico dat het andermaal niet lukt?

Is er ergens een mogelijkheid om Tweetie te plaatsen bij meerdere popjes zodat hij zelf kan kiezen, of andersom, dat ik bij ons thuis een popje 'op zicht'  krijg , met de mogelijkheid om, mocht het niet lukken, de pop te ruilen/retourneren en het met een ander te proberen?

Kortom: wie kan mij vertellen hoe ik een man succesvol aan een pop kan koppelen?

Groet,

Ben

valkparkiet80

Ik heb toen 1 van mijn 2 poppen overleed een mannetje er bij gekocht. En ruim 4 dagen samen in 1 kooi gezet er niet uit gehaald, En toen ik dacht dat het geen stel werd na 4dgn heb ik ze bij de andere in hun kamer van 8m2 gezet en nu kunnen ze niet meer zonder elkaar waar de pop is is de man ook, Dat is nu 2maanden geleden en nu willen ze een nestje maken ;D

keety

Hallo,

Hier ook eerst een mannetje alleen. Weet niet precies hoe oud hij is maar ze zeiden toen ik hem kocht dat hij al wel wat jaren oud is. Toch vond ik het zielig om hem zo alleen te laten zitten dus heb er toen een valkje bij gekocht, deze is nu bijna 3 jaar. Ze zijn een echt koppeltje en hebben ook gemeenschap maar ze legt geen eitjes. Ik denk dat het mannetje wat te oud is en onvruchtbaar.

Nu weet ik niet goed wat te doen, ik hoef niet perse kleintjes maar vind het wel leuk. Misschien toch een ander jonger mannetje erbij zetten? Dan is het misschien niet gezegt dat het ook een koppeltje wordt...

de_vogelkamer

Citaat van: keety op  4 mei 2015, 12:33:25
Hallo,

Hier ook eerst een mannetje alleen. Weet niet precies hoe oud hij is maar ze zeiden toen ik hem kocht dat hij al wel wat jaren oud is. Toch vond ik het zielig om hem zo alleen te laten zitten dus heb er toen een valkje bij gekocht, deze is nu bijna 3 jaar. Ze zijn een echt koppeltje en hebben ook gemeenschap maar ze legt geen eitjes. Ik denk dat het mannetje wat te oud is en onvruchtbaar.

Nu weet ik niet goed wat te doen, ik hoef niet perse kleintjes maar vind het wel leuk. Misschien toch een ander jonger mannetje erbij zetten? Dan is het misschien niet gezegt dat het ook een koppeltje wordt...

als er geen eitjes komen ligt dit aan de pop, niet aan de man  ;) Als het mannetje onvruchtbaar is zou het popje alsnog eitjes leggen, maar dan onbevrucht. Heb je een nestblok in de kooi? Als een popje namelijk geen veilig plekje kan vinden om een nestje te beginnen dan zal ze ook geen eitjes leggen. Paren doen ze hier ook het hele jaar door, maar er komen pas eitjes wanneer ik de nestblokken ophang  :)

keety

Oke, ik wist niet dat dit aan de pop ligt wanneer zij geen eitjes legt, ik heb wel een broedblok hangen, ze knagen er behoorlijk aan, vooral het mannetje maar verder gebeurd er niets...broedblok hangt er toch al een tijd...

de_vogelkamer

dan lijkt het erop dat het popje (nog) geen zin heeft in een nestje. Meer groenvoer geven en de valkjes vaker natsproeien kan haar meer in de broedstemming brengen.
Ik zou er geen valkje bij nemen. dit is al een koppeltje, dus de ander zal dan een beetje een buitenbeentje blijven. Of je moet er een koppeltje bij nemen, maar dan zou ik ze wel in aparte kooien houden als je er mee wil kweken. Ze kunnen namelijk behoorlijk fel tegen elkaar worden wanneer ze een nest willen beschermen. In 1 kooi zullen ze niet voldoende ruimte hebben om dan weg te vluchten.

keety

Je hebt gelijk, ik ga er zeker geen bij nemen en eerst eens je tips uitvoeren. Bedankt voor de tips!