29 maart 2024, 10:01:51

fruit of groente

Gestart door benji262, 14 mei 2015, 14:41:33

« vorige - volgende »

benji262

Hallo , Ik ben Benny en nieuw in het houden van een valkparkiet .
Ik heb gisteren de valk gaan halen , hij is een 6 weken oud en ik moet hem 2x (om de 12u) met een spuitje pap geven (niet gemakkelijk want het komt er steeds uit en valt dan op de veren .... .
Kan ik hem nu nog laten eten vanuit een lepeltje?
En van wanneer mag je hem bv fruit (aardbei of kiwwi) laten proeven ?
Ik heb ook de indruk dat hij niet drinkt?
Morgen ga ik naar de dierenwinkel om eten en dingen voor in zijn kooi , wat moet ik zo al kopen?
Zand voor op de grond denk ik dan ?

MVG ,
Benny

de_vogelkamer

Hey Benny,

Leuk dat je een valkparkietje hebt! Wat alleen niet zo leuk is, is dat hij nog met de hand gevoerd moet worden..  :-\ Handopfok is tegenwoordig verboden, dus de kweker had dit vogeltje niet eens zo aan jou mogen verkopen.
Waarschijnlijk heeft hij hiervoor geen pap gehad, dus dan is het inderdaad heel moeilijk om hem op deze leeftijd nog pap te kunnen voeren. Het beste zou zijn om hem terug te brengen naar de kweker en hem pas weer op te halen wanneer hij volledig zelfstandig kan eten.
Fruit mag hij gelijk al eten, maar als hij nog geen zaadjes eet, zal hij dit waarschijnlijk ook nog niet eten. Ditzelfde geldt voor drinken. Als het valkje nog niet zelfstandig is zal hij inderdaad ook nog niet zelf drinken.
Dus kortom, ik raad je echt aan het valkje terug te brengen zodat hij nog gevoerd kan worden door de ouders. Waarschijnlijk zal hij dan al over een weekje al zelfstandig zijn en hoef je niet te rotzooien met pap geven.

Verder kun je het beste houtsnippers op de bodem doen. Zand stuift namelijk erg.
Voor een volgende keer raad ik wel aan om eerst alles in huis te halen voordat je een valkje aanschaft  ;)

Groetjes Neline

benji262

Hij eet wel al uit zijn bakje , maar ik moest nog 2 x pap bijgeven . Het was van iemand die dit als hobby doet . Hij heeft het me voor gedaan en leek iets van niets te zijn . Hij kwam toen ook hongeriger over , misschien moet hij wat wennen aan de nieuwe omgeving. De eigenaar heeft ook al wat voeding meegegeven voor een paar dagen (met vitaminen onder ) . Bedank voor uw reactie . Morgenvroeg eerste werk krachtvoer halen voor onze Rico ;-)

carco

Ik ben het met Neline eens.
Handopfok lijkt zo gemakkelijk, maar dat is het niet. Als de kleine het nog nooit gehad heeft krijg je dit er niet meer in.
Heb je hem al eens gewogen? Dit is nl heel erg belangrijk!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




benji262

Het lukt ondertussen al beter met zijn pap , gisterenavond heeft hij goed gegeten en deze morgen ook . Komt wel in orde  ;)

keety