Valkje 5 weken, advies over voeding en bol zitten!

Gestart door RomyS, 14 april 2015, 09:52:41

« vorige - volgende »

RomyS

Hoi allemaal,

Als eerst: sorry, weer een slechte kweker in de wereld die mij een te jong valkje heeft verkocht en ik ben erin getrapt. Maar dat is nu niet het probleem, ik wil hem met alles op de wereld gezond groot brengen en wil graag bevestiging of alles goed gaat.

Het valkje is nu ongeveer 5 weken, hij weegt rond de 75 gram. Hij krijgt van ons 3 keer per dag 7 ML pap, ik had gelezen dat je 10% van het gewicht aan pap moet geven met een max van 7 ML, ongeacht het gewicht.
Ik heb hem met eivoer en zaadjes pellen bezig gezien, soms kreeg hij er een paar te pakken. Drinken doet hij nog niet, maar dat is normaal toch? Trosgierst snapt hij nog niks van.
Vraag 1: Gaat dit goed? Doe ik het goed?

Dan het volgende: hij zit 80% van de tijd bol, hij heeft zijn veren opgezet als een balletje. Hij leunt op zijn buikje en zit met 2 pootjes op de stok/grond. Dat doet hij nu 3 dagen. Hij kijkt goed uit zijn ogen en ziet wat er allemaal gebeurd, maar hij is niet actief. Hij is 2 of 3 keer  via de spijlen omhoog in de kooi geklommen en verder rust of slaapt hij alleen maar. Hij poetst en schudt zijn veren wel. Niet dat nieuwsgierige gedrag, geen geschreeuw of gefluit. Het is op 1 hand te tellen hoe vaak hij geroepen heeft. Hij eet verder prima en gulzig en komt ook een beetje aan. Extra info: Hij is van een buitenvoillère naar een grote binnenkooi gegaan en zit volledig in de veren.
Vraag 2: Is dit normaal? Kan ik het vergelijken met mensen baby's die veel slapen om te groeien?

Nogmaals sorry dat ik hem per ongeluk van zijn zorgeloze jeugd heb afgeholpen, maar de kweker wil hem niet meer terug..
Ik wil alles op alles zetten en heb me helemaal suf gelezen om alles goed te doen en hem het beste te geven!

Groetjes Romy


carco

Ik had inderdaad op facebook gelezen dat iemand vertelde dat je maar 7 ml pap per keer mag geven. Ik heb hier nog nooit van gehoord, en is bij mijn weten ook niet waar.
Je mag gerust per keer 10 ml gaan geven. Je zit dan wel wat boven de 10% maar op deze leeftijd gaat de krop echt niet meer oprekken. Dat is de rede dat je dat aantal procent maar mag geven, oprekken van de krop en daardoor verlamming van de krop.
Ik zou beginnen met 3 keer 10 ml te gaan geven op vladikte en kijken wat hij daarop doet.
Is hij al eens nagekeken bij een arts? Zou goed kunnen zijn omdat hij bol zit en niet actief is hij toch wat onder de leden heeft.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rianne

Komt hij wel aan in gewicht? Of blijft dit hetzelfde? Je zou ook evt terug kunnen gaan naar 4x per dag 8 ml. Niet drinken klopt, er zit immers water genoeg in de pap.

RomyS

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Hij komt wel aan in gewicht, 3 gram sinds zaterdag.
We geven hem nu 3 keer per dag pap tot hij niet meer hoeft, dan weegt hij voor de pap ongeveer 75 en na de pap 81/82 gram.
Hij is nog niet nagekeken door een DA, er zit geen vogelarts bij ons in de buurt dus dat zou betekenen dat er een stressvol ritje aan te pas moet komen..
Maar ik begrijp dat het bol zitten en veel rusten niet normaal is voor een valkje van 5 weken?

Nogmaals, jullie hulp wordt zeer gewaardeerd! Ik ben al erg veel om Loki gaan geven de afgelopen dagen, wat een liefje!

Rianne

3 x  6 ml is wat weinig. Hij moet eigenlijk elke dag wel wat aankomen. Als er maar 6 ml in gaat zou ik m vaker gaan voeren.

RomyS

Okee doe ik dat!
Ik had nog bedacht dat hij misschien nog moet wennen, hij is zaterdag pas opgehaald en misschien is hij daarom niet actief en zit hij veel bol.
Ik ga hem nu lekker pappen! :D