28 maart 2024, 23:17:11

De vogelhoek: Falko en Sparky! <3

Gestart door Sunflower, 5 april 2015, 22:25:09

« vorige - volgende »

Sunflower

5 april 2015, 22:25:09 Last Edit: 5 april 2015, 22:27:55 by Sunflower
Binnenkort start ik hier mijn dagboekje over mijn twee (aankomende) valkjes: Falko en Sparky <3 Het zijn broertjes van elkaar en twee ontzettend lieve valkjes, onafscheidelijk samen! Ik hou ontzettend veel van deze vogels, en van dieren in het algemeen, ik ben ontzettend dankbaar dat ik ze een liefdevol huisje kan bieden en ze komen niets tekort! ;)

Omstreeks eind januari 2015 kwam er ineens een nestje tevoorschijn van 3 eitjes, waarvan er twee bevrucht bleken te zijn. De biologische ouders gingen echter niet meer tot broeden over, dus heeft de kweekster in kwestie de eitjes bij 'pleegouders' neergelegd die al een aantal onbevruchte nestjes hadden. Zij, en natuurlijk onze lieve kweekster!, hebben ontzettend hun best gedaan de afgelopen weken, en de kleintjes ontzettend goed verzorgd!  :) Ze zijn allebei ontzettend lief! De biologische moeder is een bonte witmasker en de vader een wildkleurtje.

Een kleintje (Falko) is een witmaskertje en de ander (Sparky) is een wildkleurtje! :) Ik sprong een gat in de lucht toen bleek dat ik een valkje mocht (en kon) reserveren, dat werd bekend toen ze slechts 2 weken oud waren. Naarmate de weken vorderden, en na de eerste keer komen kijken bij de kleintjes (toen ze net krap 5 weken oud waren), heb ik besloten ze allebei te nemen omdat ze gewoon ontzettend lief zijn en bij elkaar horen!

Terwijl ik dit schrijf zijn ze ruim 9 weken, Falko is nu helemaal zelfstandig en kan al goed zelf eten. Zijn gewicht is ook prima. Sparky heeft zijn pleegmoeder, Nano, nog nodig dus die bedelt nog veel bij haar. We wachten gewoon geduldig af tot we ze allebei kunnen ophalen, naar verwachting kunnen we ze vrijdag 10 april mee naar huis nemen (dan zijn ze allebei 10 weken); dan gaat het allemaal gebeuren!  ;D
Ik heb er ontzettend veel zin in en kan bijna niet wachten!  ;)

Foto's volgen uiteraard nog en stay tuned!  ;)

Sunflower

Eindelijk was het vrijdag 10 april zover; de kleintjes (10 weken oud) konden worden opgehaald bij onze lieve kweekster!  ;D In het begin vonden jullie het een beetje eng om in de reiskooi te worden gestopt, maar toen we eenmaal in de auto op weg naar huis waren werden jullie al gauw rustig. Omdat het al een beetje laat was toen we thuis waren (het was al donker) en het allemaal nog eng en nieuw is voor jullie besloten we jullie gelijk in je nieuwe grote kooi te doen. Het was natuurlijk erg ingrijpend dus de hele avond zaten jullie lekker bovenin op een stokje. Voor het slapen hadden jullie gelukkig nog wel wat trosgierst gegeten.

Op de eerste dag hier in huis ging het ineens een stuk beter, jullie hadden erg veel zin om eruit te gaan en de nieuwe omgeving te verkennen! Jullie vonden het ook duidelijk lekker bij en op ons te zitten (oh wat is kroelen toch lekker!) en de nieuwe speeltjes de overal hangen en de klimboom zijn ook een grote hit! Wat een feest allemaal!  ;) Jullie kunnen lekker spelen en wanneer jullie moe en slaperig zijn worden jullie even 'terug naar bed' gebracht voor een dutje in de kooi. We wegen jullie nog elke dag want we moeten er wel op letten dat het gewicht op peil blijft! Eten gaat super goed, alles gaat er wel in, en zelfs geprobeerd wat zonnebloempitten te eten!

Vandaag (zondag) was het een lekkere zonnige dag en hebben jullie lekker van het zonlicht genoten. Vandaag erachter gekomen dat de bank ook een leuke speelplaats is, maar de vogelspeeltjes winnen het nog steeds! ;) Jullie vonden het ook erg lekker om veel bij ons te zitten vandaag en te worden gekroeld door ons en elkaar! En jullie begonnen vandaag ook zo mooi te fluiten en al wa deuntjes te oefenen! Wat zijn jullie toch ontzettend lief en schattig, ik kan niet meer zonder jullie! Vandaag weten jullie alles te vinden, ook in de kooi wat betreft eten, drinken en speeltjes en jullie willen er het liefst zo snel mogelijk uit! Nu zitten jullie weer lekker in de kooi omdat het al bijna bedtijd is, slaap lekker!

Foto: Falko (links), Sparky (rechts)

valkparkiet80

oh wat een schatjes zijn Falko en sparky
Natuurlijk is het eerst een beetje vreemd voor ze in een reiskooi, Maar zo te horen zijn ze al lekker aan het wennen en aan het genieten

Sunflower

14 april 2015, 14:20:13 #3 Last Edit: 14 april 2015, 14:24:31 by Sunflower
@Valkparkiet80 en Maryam,
Bedankt voor jullie lieve berichtjes! Het gaat inderdaad super goed met ze! Ik geef ze om de aantal dagen ook een bordje zilvervliesrijst met bruin brood of andijvie en altijd wat eivoer er doorheen; is een goed recept dat ze ook bij de kweekster kregen en het slaat goed aan! Bovendien is het erg leuk ze zo te zien genieten! :)

@Maryam, nee dat speeltje heb ik niet zelf gemaakt maar gevonden in een dierenwinkel en gelijk meegenomen omdat de kweekster dit speeltje ook had en ze dit ook zo leuk vonden! :D

Vandaag is het alweer dag 4 sinds ze hier zijn, en het gaat nog steeds erg goed. Falko heeft gisteren de afstandsbediening ontdekt op de salontafel en de bank is ook erg leuk om over rond te lopen ^_^ Sparky is iets voorzichtiger, maar hij kan ook gewoon lekker zijn eigen dingetje doen en houdt vooral van spelen en alvast wat oefenen met zingen en fluiten (zo schattig! Hij kan zelfs al het fietfiew geluidje).
Als ik 's ochtends naar beneden kom horen ze me de trap al afkomen en dan beginnen ze al te piepen (ze mogen er natuurlijk pas uit als ze rustig zijn). ^_^ Als ik de kamer verlaat wanneer ze eruit zijn is Falko meestal degene die het hardst piept en dan gaan ze gelijk vliegen om me te zoeken (als het kan zouden ze me ook volgen maar ik ben daar voorzichtig mee omdat ze nu nog alleen de woonkamer kennen en de gang bijv. niet... gelukkig heb ik wel een tussendeur in de gang zodat ze bijv. niet naar de voordeur/ keuken kunnen maar toch kun je niet voorzichtig genoeg zijn).

Het wegen gaat ook prima, hun gewicht schommelt een beetje tussen 's ochtends en 's avonds maar denk dat dat wel normaal is ze eten en drinken verder uitstekend. Ze zijn nu nog zo klein dat ze nog een beetje in de kooi kunnen vliegen! :) Gistermiddag vielen ze in slaap op mijn schouder, ik was ze beiden lekker aan het kroelen voor zeker dik een half uur achter elkaar dat is zo schattig altijd! Ik dacht vandaag Sparky zelfs bijna te 'horen praten' het lijkt echt alsof hij daarmee oefent, hij is daar weer wat sneller mee dan Falko echt zo leuk die verschillen! Hoewel ze trouwens me zo lief roepen elke keer als ze me niet zien, reageer ik er maar niet op (al helemaal niet door ze eruit te halen) want daar kun je wel beter consequent in zijn.. ;)
Ze laten zich ook makkelijk pakken, helemaal handig wat betreft het wegen natuurlijk, en komen graag op je hand, schouders en hoofd; eigenlijk overal wel :D Ik kan echt niet meer zonder ze! Ben zo blij dat ik ze allebei kon nemen, het zijn immers broertjes en al zo aan elkaar gehecht ^_^

Ik stuur nog wat fotootjes mee en dan tot het volgende berichtje! :D

valkparkiet80

echt weer mooie foto's. Ik zou ze ook alleen maar in de woonkamer laten vliegen eerst. Ook vanwege dat ze nog zo jong zijn, Blijven ze al rustig op je schouder of je hoofd zitten?. Alles wat ze kunnen slopen vinden ze fantastisch. Ik heb een stoffen bank en ik heb er een oude lap op liggen dan kunnen ze rustig er over heen lopen