28 maart 2024, 11:11:00

aanschaf 2de valkje

Gestart door wicasy, 2 april 2015, 14:02:45

« vorige - volgende »

wicasy

Ik heb een tam valkje van 2 jaar, een mannetje en zou graag een 2de jong valkje erbij nemen en het ook tam leren.
Mijn vraag is nu of ik dat nieuwe valkje best in een kooitje apart hou om het tam te leren en dan nadien bij onze Rikky plaats.
Of zou ik het onmiddellijk bij onze Rikky plaatsen in dezelfde kooi ?
Iemand ervaring hiermee ?

Sunflower

2 april 2015, 14:36:10 #1 Last Edit: 2 april 2015, 14:39:22 by Sunflower
Hallo,

Wat leuk dat je er een maatje bijneemt voor je valkje! :) Aangezien je een jong valkje erbij neemt, vormt deze in eerste instantie een 'minder tot geen grote bedreiging' voor je oudere valkje van wanneer je er een oudere vogel bij neemt. Het is wel zo dat wanneer je een jong valkje aanschaft, deze zeer waarschijnlijk (indien je hem van een kweker uit een nestje overneemt) gewend is om in gezelschap te zijn van andere valkjes. Hierdoor zou je het kleintje dus wel bij je tamme valk kunnen plaatsen aangezien hij het gewend zal zijn anderen om zich heen te hebben.

Jouw tamme valk is echter gewend om al 2 jaar op zichzelf te zijn neem ik aan? Dan kan het voor hem juist wel weer even wennen zijn en tijd kosten om aan de nieuweling te wennen. Je ZOU eerst het kleintje heel even apart kunnen zetten om te kijken hoe ze op elkaar reageren (met name je oudere valkje), en ze dan als het goed gaat op dezelfde dag bij elkaar te plaatsen. Maar ik hoor zo om mij heen dat het vaak wel goed gaat als je het kleintje in de kooi van het andere valkje plaatst, maar dat kan natuurlijk ook van hun ervaringen afhangen (heb hier zelf namelijk geen ervaringen mee).
Houd er dus wel rekening mee dat jouw huidige valkje het rijk nu ineens met een ander moet delen, en jou ook, dus dat het best even wennen kan zijn voor hem. Je moet ze beiden echt dezelfde mate aandacht geven, dan komt het uiteindelijk helemaal goed. Het zou trouwens wel kunnen (en let erop wanneer je het kleintje wel apart moet houden de eerste weken), dat het kleintje zich eventueel kan plukken omdat hij/zij ineens alleen in een kooi zit. Geef hem dus ook genoeg aandacht en doe het rustig aan. Het is niet zo dat wanneer je een kleintje direct bij een ouder valkje plaatst deze minder goed tam te maken is, je moet ze beiden vooral veel aandacht geven en geduld hebben! :)

Omdat jouw huidige valkje ouder is, is het wel leuk omdat hij het kleintje nog dingen kan leren :)

carco

Om 2 redenen is het beter ze tijdelijk apart te huisvesten.
De eerste inderdaad zodat je de nieuwkomeling ook goed tammer kan krijgen, en zich niet alleen op je mannetje concentreert ( of het moet al een tamme vogel zijn dan is het vaak anders)
De 2 e wat zeker niet onbelangrijk is , is om ziektes uit te sluiten. Het nieuwe valkje kan wat bij zich dragen, wat niet zichtbaar is en dit doorgeven aan je eigen valkje. Andersom zou ook kunnen. Jouw valkje zou zonder dat je het weet iets hebben en als je daar een jonge/andere vogel bij zet is de kans groot dat deze het wel zichtbaar gaat tonen.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!