Nieuw buiten/binnen huisje voor half tam koppel

Gestart door CvK, 24 maart 2015, 22:08:33

« vorige - volgende »

CvK

Met een bezwaard hart zoek ik een nieuw huisje voor mijn koppel valkjes, maar ik weet dat het zowel voor de valkjes als voor ons beter is als ze een beter huisje krijgen. Er zijn namelijk twee redenen waarom ik denk dat het beter is als ze een beter huisje krijgen.

Allereerst de reden waarom het beter zou zijn voor hen. Dit koppel is extreem gefixeerd op het leggen van eieren. Ik had alle extra's weggehaald, ze hadden enkel nog normaal voer, water en vitaminedruppels, minder dan 10 uur licht en geen broedhok. Toch hadden ze een nestje gemaakt op de beukensnippers op de bodem van de kooi. Een vorig nestje en dit nestje heb ik ze groot laten brengen, maar zelfs dit was niet voldoende. Toen de kleintjes nog maar 4 weken waren, lagen er al weer eieren naast de kleintjes op de bodem. Ik denk dus dat bij mij binnen de omgeving niet genoeg te reguleren valt om het aantal nestjes tot een gezond aantal te beperken. Ik ben bang dat dit op den duur heel erg slecht is voor het popje en hoop dat een buitenvoliere met wellicht ook een mooi binnen gedeelte hun broeddrang beter kan reguleren.

De reden waarom het beter is voor ons, is omdat mijn vriend in de loop van de tijd een allergie heeft opgebouwd voor de hoeveelheid fijnstof die de valkparkieten afscheiden. Nu slikt hij uiteraard af en toe een pilletje, maar zodra ze lekker buiten de kooi zitten branden zijn slijmvliezen enorm en vind ik het zielig om ze er te lang uit te laten als hij daar zo'n last van krijgt.

Wie kan mij beloven goed voor ze te zorgen en met eventuele nestjes goed om te gaan (dus GEEN handopfok, NIET extreem kortwieken en echt goede huisjes voor ze te vinden)? Het is namelijk echt een mooi kweek koppeltje. Mannetje was voor de nestjes heel tam en het vrouwtje is gewend aan handen, maar niet erg aanhankelijk. Het mannetje (2 jr) is wildkleur en de pop (3,5 jr) waarschijnlijk cinnamon, maar uit deze combi zijn al kleintjes gekomen die wildkleur, cinnamon, bont en gepareld waren. Dit koppeltje kan dus heel leuke kleintjes opleveren, maar ik moet er dus honderd procent zeker van zijn dat ze goed terecht komen!! Bij halve twijfel blijven ze gewoon hier!

Utrecht

valkparkiet80

Kunt u mij een mailtje sturen op kipjes@live.nl
Ik kan u valkjes een goed en blijvend thuis bieden

CvK

Handig om te vermelden, door wat in mail contact met Valkparkiet 80 naar voren kwam, ik heb geen auto om ze ergens ver heen te brengen.

CvK