11 mei 2025, 16:34:37

Zeer rare verschijnselen

Gestart door lucifer, 1 maart 2015, 20:19:38

« vorige - volgende »

lucifer

Beste,

Ik heb lange tijd geleden op het oude forum ook al eens gepost ivm met mijn valkje dat ziek bleek te zijn. Een soort van ontsteking (ik dacht aan de luchtwegen) bleek uiteindelijk de boosdoener. Tevens had ze uitslag aan haar tong, maar dat was ook snel weer weg met de nodige medicatie.

Intussen zijn we bijna een jaar verder, ik had het gevoel dat het beter ging, maar blijkbaar is er niet veel verbetering merkbaar. Ik had al sneller actie moeten ondernemen, maar nu kom ik er echt toe.

De symptonen zijn de volgende:

• Ze is zeer snel moe, ze kan maar enkele meters vliegen en dan zakt ze tot
    de grond. Vroeger kon ze gerust enkele rondjes rond de kamer vliegen en kwam
    ze bij mij zitten. Als ik de kooi openzet dan komt ze er na verloop van tijd wel uit, maar blijft ofwel zitten of probeert tot bij mij te komen, maar dat lukt niet altijd.

• Slaapt naar mijn gevoel zeer veel. Doet dit wel op 1 poot.

• Soms zit ze op haar stok en begint ze met haar vleugels te wapperen. Ze blijft hierbij op haar stok zitten. Duurt een 10-tal seconden en dan stopt ze er weer mee.

• Heeft geen frisse vacht, lijkt heel dof.

Wat betreft etenslust is er geen probleem (misschien zelfs wel veel). Ik geef haar ook eivoer, gemengd met de zaden (dus niet nat gemaakt).

M'n vriendin zei net "als ik haar zou zien in de winkel, zou ik er een kopen die er veel frisser uitziet".

Ik denk dat ik best terug naar de dierenarts ga, maar heeft iemand misschien al een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt,
David

Rianne

Ze is nog niet of nog steeds niet in orde. Misschien weer de luchtwegen. Het fladderen op de stok is om energie kwijt te raken en is geen symptoom.
Eivoer hoef je niet elke dag te geven. 1 a 2 keer in de week is prima. Heb je haar al eens gewogen? Het kan ook zijn dat ze te zwaar is. In combinatie met het herstellen na de luchtweg aandoening kan het zijn dat haar algehele conditie te slecht is.

lucifer

Volgens de dierenarts is er een kans de ze papegaaienziekte heeft. Symptonen zijn de ietwat opgezwollen binnenkant van de ogen en snel moe zijn. De arts was niet 100% zeker dat het deze ziekte was, maar ze heeft intussen een spuitje gekregen en moet volgende week nog eens gaan. Hiermee zou het opgelost moeten zijn... Dat hadden ze vorig jaar ook gezegd.

Nu blijkt dat deze ziekte kan terugkomen en met een zwangere vriendin in huis weet ik het even niet meer. Als ik moet kiezen tussen m'n vogel en mijn ongeboren baby is de keuze snel gemaakt. Wat ik volgens mij nog kan doen is een test laten uitvoeren die al dan niet uitsluit dat het wel degelijk de papegaaienziekte is want anders vrees ik het ergste...

carco

Waar ben je geweest met je valkje?  Een vogel arts kan heel gemakkelijk via een test kijken of er daadwerkelijk sprake is van chlamydia ( ppgz)

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!