28 maart 2024, 13:31:38

2 valkparkieten erbij!

Gestart door GG, 19 maart 2015, 22:12:54

« vorige - volgende »

GG

Hallo!!

Ik ben nieuw hier op het forum maar kijk hier al een tijdje rond als gast.

Sinds ongeveer 1 maand heb ik 2 valkparkietjes in huis (man en pop uit hetzelfde nest)
namen : Bo & Stella
kleur : wildkleur (grijs met grijsgeel kopje)
Ze zouden nu ongeveer 11 maanden oud moeten zijn en zijn al vrij tam. (komen op de schouder zitten maar kroelen lukt nog niet echt)

Ik zie hier diverse meningen verschijnen op het forum ivm voeding verder tam maken enzv.

Op dit moment bied ik het volgende aan de valkparkieten :

Dagelijks :

-vers drinkwater (van de kraan)
-zaad mengeling ( zonder zonnebloempitten) 6 koffielepels
-badje
-haal ik ze 1 a 2 u uit de kooi ,ik laat ze vliegen, ik praat er tegen en probeer ik ze te leren fluiten (lukt niet echt)

per 2 dagen :

-een tros van ongeveer 20 cm trosgierst
-droog eivoer
-douche met plantenspuit (lauw kraantjes water)

1x per week :

-sepia schelp
-fruit/ groenten (appel , banaan, broccoli,brood)
==> Ze eten er wel niet zo veel van...Het lijkt of ze bang hebben van zacht voedsel?!
-geef ik een knabbelstaaf
-ververs ik de bodem bedekking (ik gebruik beukensnippers)

Altijd aanwezig in kooi :

-minerale blokje ( roze)
-maagkiezel
-speeltjes
-houten knabbelstokjes

Vragen :

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie en zeker moet voorzien of moet doen?

Is het nodig om de vogels  regelmatig vitamines te geven via het drinkwater? Zoja, welke?

Moet ik de vogels preventief behandelen tegen vederluis, bloedmijt enzv?

Klopt het echt dat het kopje van beide vogels binnenkort geel gaat worden?Of blijft dit zo grijsgeel?

Wanneer is de ruiperoide?Nu ,in het voorjaar of na de zomer?

De vogels gaan soms ondersteboven met de vleugels gespreidt aan de stok hangen :-/
Klopt het dat dit een teken is dat ze iets te kort hebben? Of is dit gewoon hun manier van spelen ofzo?  ;D

Alvast bedankt voor jullie reacties ;-)

Groetjes!



Sunflower

Hoi, wat leuk zeg dat je twee lieve valkjes hebt!

Heb je de sepia schelp niet standaard in de kooi? Het is namelijk wel een vereiste voor ze, dus ik zou het gewoon lekker in de kooi laten hangen, dan nemen ze ervan wanneer ze willen en het nodig hebben. :) Voor de rest ben je in elk geval heel goed bezig en onthoud; dat het tam maken tijd kost maar je bent al heel erg goed op weg zo te lezen! Geduld is het belangrijkste en veel en rustig praten tegen je valkjes, en belonen wanneer ze iets doen wat jij wilt; dan heb je in no-time twee geweldige huisdiertjes waar je lang plezier van zult hebben!

Vitamines zijn overigens goed, maar te frequent vitamines geven kan averechts werken (heb ik gehoord), dus bied dit met mate aan (bijv. eens per week). Je valkjes zijn nog redelijk jong en krijgen over een tijdje pas hun volwassen verenpakje na een aantal keren in de rui te zijn geweest, maar omdat jij een popje en een man hebt, zul je zien dat alleen bij de man het kopje erg geel zal worden met felle wangvlekken, en bij het popje zal het kopje overwegend meer grijs blijven met wat doffere wangvlekjes. :)

Valkjes ruien ongeveer twee keer per jaar, en de eerste rui vind ongeveer plaats als ze een half jaar zijn. Zorg wel dat er in deze periodes voldoende fruit, eivoer en groenten beschikbaar zijn, dat maakt ze gedurende deze periode sterker :) Haha en het ondersteboven hangen aan een stokje bijv. wil meestal zeggen zat ze hun energie  kwijt moeten, of ze kunnen zo ook hun territorium afbakenen ;) (doet mijn valkje ook heel vaak in of bij haar kooi bijv. of op haar klimboom)

Hopelijk weet je nu genoeg en natuurlijk heel veel plezier met je valkjes en ga zo door! :D

bobbie

Hoi, gezellig hoor 2 valkjes 8)

Wat betreft sepia: sinds kort is men na onderzoek van mening dat sepia te zout is voor vogels en raden ze het af te geven. Ik kan me voorstellen dat je in de war raakt want hierboven staat weer dat ze het elke dag tot hun beschikking moeten hebben. Doe dus waar je je goed bij voelt, maar wat is hier schrijf is naar aanleiding van recent onderzoek. Ik geef het in ieder geval niet meer.

Zal nu even je vragen proberen te beantwoorden:

Zelf geef ik de vogels pellets (Harrison HP) en 1x per week zaad. Na wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat vogels die alleen maar zaad eten, ongeveer 23 soorten voedingsstoffen tekort komen, enkele jaren terug hielden ze het nog op 17 soorten voedingsstoffen.
Ook hoef je niet constant grit/kiezel aan te bieden, maar 1x per 2 weken wat door het zaadmengsel (net als een snufje zout zeg maar).
Je vogels zitten binnen? Dan hoef je ze niet preventief te behandelen tegen bloedluis etc. Ook niet tegen wormen.
De vogels ruien bij ongeveer 6-8 maanden, als het mannen zijn krijgen ze in die tijd dus een geel koppie (wildkleur).
Ondersteboven hangen met gespreide vleugels is: kijk eens hoe mooi ik ben haha. Is prima gedrag hoor, zitten ze lekker in hun vel.
Trosgierst zou ik niet teveel geven, is snoep voor de vogels. Zelf knip ik een streng in drieën en geef 1 stukje per 3-4 dagen.

Ik hoop een beetje alles te hebben beantwoord.
Succes met alles.

Groetjes, Nel

carco

Grit en kiezel moet je wel degelijk dagelijks aanbieden als je zaad geeft!

Vraag me wel af waar die onderzoeken dan wel niet beschreven staan Nel??

Het lijkt wel of alles slecht is tegenwoordig en niets meer mag.

Sepia zou ik ook zeker gewoon naar behoefte geven. Sommige vogels vreten dat inderdaad bij het leven en dat is zeker niet goed, maar dat zie je snel genoeg. Normaal gesproken eten ze dit niet zoveel of het moet in de broedtijd zijn en dan hebben ze het wel degelijk nodig!

Wat de pellets betreft is ieder voor zich en een eindeloze discussie waar niet uit te komen is. (hetzelfde geldt voor honden vers vlees contra brokken)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




bobbie

Hallo Caroline,

gehoord van een dierenarts tijdens een cursus voor papegaaien én gelezen op een site van een dierenarts

5 tot 8 kiezeltjes in het etensbakje 1x per 14 dagen.
Ik zou niet meer weten welke dierenarts het was, is alweer een tijdje geleden. Maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, verschillende meningen blijf je altijd houden. :)

Groetjes, Nel

GG

Bedankt voor jullie verschillende meningen te geven.
Intussen is het zowaar al gelukt om het mannetje te strelen ;D
Het is inderdaad niet makkelijk om te weten wat nu wel of niet goed is.
Ik kreeg zelfs al te horen dat eivoer maar max 2x per week mag worden gegeven.
De vogels zouden er nierproblemen van krijgen...Terwijl ik dacht dat dit dagelijks MOET gegeven worden tijdens de eerste rui....
En in de winkel zeiden ze dan weer dat ik beter geen pellets geef omdat de maag daar lui van zou worden...

carco

Van het eivoer klopt wel degelijk: dit is nl veel te vet en kan de nieren aantasten.

Fijn dat je al meer met het mannetje kan bereiken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




GG

Oké.max 2x per week dan..
Maar hoeveel moet ik dan precies geven?
Ik heb nu slechts 3 koffielepels in een apart bakje gedaan maar echt veel word er niet uit gegeten...

Ook spuit ik ze nu af en toe nat met jungle shower met aloe vera.(zou goed zijn voor de veren )
Heeft iemand daar ervaring mee?helpt dit echt?
Ik wissel dit af met lauw water...