28 maart 2024, 14:36:17

Knabbelstaven

Gestart door Izzy, 11 maart 2015, 19:21:11

« vorige - volgende »

Izzy

Toen mijn valk (6 1/2 jaar) erg in de rui was heb ik op advies van de dierenspeciaalzaak een knabbelstok gekocht die haar goed door de rui zou helpen. Ze was vanaf het begin gek op die stok, sloopte hem in een paar dagen kaal en bracht alle stukjes naar haar voerbak.
Ik vertelde in de dierenzaak van het succes van de stok en vroeg of ze die ook na de rui mocht eten. Ja, was geen enkel probleem, de stok kon het hele jaar in de kooi gehangen worden.
We zijn nu een half jaar verder, en sinds een week heeft ze last van zeer waterige ontlasting. Ze poept echt in één keer een flats van wel 4 centimeter in doorsnede. Dit is echt de urine, niet de ontlasting. Ik heb de vogelarts mestonderzoek laten doen en nu blijkt het een nierprobleem te zijn, veel te veel eiwitten in de urine. Zeer waarschijnlijk is dit veroorzaakt door de knabbelstaven die verkeerde voedingsstoffen bevatten. De Vogelarts raadde aan dit soort staven NOOIT te kopen om dit soort ernstige problemen te voorkomen. Ze heeft nu medicijnen en een voedingssupplement, en we hopen op het beste!
Het lijkt gelukkig de goede kant op te gaan, de poepjes zien er compacter uit, maar ze is wel afgevallen en eet nog niet zoveel als anders.
Bij deze wil ik jullie dus waarschuwen voor de knabbelstaven. Een enkele keer zal geen kwaad kunnen, maar voortdurend een staaf onder snavelbereik is funest!
Ik voel me in elk geval heel schuldig!

deborahhh

Oh wat naar zeg! sterkte en bedankt voor de waarschuwing!

Sunflower

Jeetje Izzy wat een verhaal, ik vind het zo naar voor je en je valkje :( Ik hoop echt dat ze er weer gauw bovenop komt! Gelukkig wijst alles nu in de goede richting, maar je bent natuurlijk pas echt gerust als ze weer helemaal de oude is. Ons valkje is ook echt gek op knabbelstaven, binnen een aantal dagen / soms een week (wanneer ze er echt zin in heeft) zijn ze zo op, maar door jouw verhaal weet ik dat wij dan ook maar alert zullen zijn (wij geven haar er een keer per maand sowieso een)!

Voel je alsjeblieft niet schuldig, je wilde alleen maar het beste voor je valkje en haar een plezier doen! Goddank is ze er nog en heb je het helaas op de harde manier moeten leren :x maar je was er op tijd bij! Heel veel succes en sterkte!

Izzy

Het lijkt gelukkig goed te gaan. De poepjes zijn nog wat slijmerig maar niet meer zo nat.
Ze eet alleen nog weinig. Ik geeft haar steeds een stukje bruin brood, dat gaat er wel in, maar echt goed zaad eten doet ze nog niet.
Ze scharrelt ook heel veel op de bodem, ik denk nog steeds op zoek naar restjes knabbelstaaf, terwijl de kooi al lang verschoond is  ;)
Over drie weken wil de vogelarts weer een mestonderzoek doen. Ik houd jullie op de hoogte!

Izzy

We zijn nu drie weken verder en het gaat gelukkig prima.
De poepjes zijn klein, wit met zwart en droog. Ze eet weer goed
Allen merk ik dat ze sneller moe is, na een rondje vliegen zit ze echt met open snavel uit te hijgen. Ze is nu ook erg in de rui, maar mag wel eivoer hebben, ik heb het voor zekerheid aan de vogelarts gevraagd  ;)

carco

Fijn dat ze aan het opknappen is!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




harmjan

12 april 2015, 20:53:14 #6 Last Edit: 12 april 2015, 20:55:25 by harmjan
Er zijn heel veel verschillende soorten knabbelstaven in de handel en ik had geen idee dat er blijkbaar knabbelstaven zijn die schade aan de gezondheid kunnen veroorzaken: bedankt voor de waarschuwing.

Zelf geef ik mijn zeven valkparkieten elke dag een parkietenstaaf. Ik koop die bij de Action en zo'n staaf is niets anders dan de gebruikelijke zaadjes die we kennen voor grasparkieten die bij elkaar "gelijmd" zijn met een beetje honing. Daarnaast zijn er extra vitaminen toegevoegd. Mijn valkparkieten eten het erg graag en ze zijn er vooral verzot op als ze in de rui zijn. Ik heb er tot nu toe alleen maar positieve gezondheidseffecten van waargenomen.

carco

Iedere dag zo'n staaf geven is zeer slecht!!
Dit is puur snoep zodat ze de rest van het voer niet meer voldoende eten en dus tekorten gaan krijgen. Deze staven hooguit 1 keer per week aanbieden, beter nog minder.
Vergelijk het met patat voor jezelf: heel lekker , maar met mate.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Izzy

Misschien hebben jullie het al gelezen bij In Memoriam, maar Izzy is helaas toch vorige week overleden.
Ze was prima hersteld van haar nierprobleem, de medicijnen hadden hun werk goed gedaan. De vogelarts was ook blij verrast over haar goede conditie.
Op zaterdagmiddag was ze lekker aan het eten, toen ze ineens begon te hoesten. Ik dacht gelijk dat ze zich verslikt had, en liet haar met rust om uit te hoesten. Dat leek goed te gaan, na een minuut was het voorbij. Ze zat nog bij te komen, en ik gaf haar een blaadje ruccola sla, waar ze direct een hapje van nam. Toen begon de hoestbui opnieuw, maar nu stopte ze niet meer. Ze viel naar beneden en was dood. Zomaar ineens. Een kerngezonde vogel.
We hebben nog geprobeerd haar te reanimeren en te beademen, maar het hielp niet meer.
De vogelarts zei later dat al was het bij hem op tafel gebeurd, hij nog niets had kunnen doen. Er schiet een zaadje in de verkeerde vertakking, de long in. Vogels hebben geen middenrif en kunnen het niet uithoesten. Al was ze hier weer uit gekomen, dan zou ze toch overleden zijn aan de ontsteking die dat vastzittende zaadje zou veroorzaken.
Het is heel moeilijk te verteren dat een gezonde vogel zich kan verslikken en stikken in een zaadje van voer dat ze elke dag eet. Ik wist niet dat het kon!
Ze was echt mijn maatje en zat altijd bij me. Het is vreselijk stil en leeg nu.

carco

Ik heb het inderdaad gelezen: vreselijk dit, ik hoop dat het het een plaatsje kan geven.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




harmjan

13 april 2015, 20:41:25 #10 Last Edit: 13 april 2015, 20:43:42 by harmjan
@ Izzy

Wat een vervelend bericht! Dat kan lang duren voordat je er overheen bent. Ikzelf heb dan altijd steun aan het feit dat ik meer valkparkieten heb maar ook dan blijft het gemis nog heel lang doorwerken.

@ Caroline

Maak je geen zorgen. Mijn zeven valkparkieten krijgen heel veel verschillende soorten voedsel en met zijn allen slechts één enkele parkietenstaaf per dag en ze eten van al het aangebodene. Het gaat om trosgierst, valkparkietenzaad, grasparkietenzaad, kiemend grasparkietenzaad, eiervoer, maagkiezel, schelpengruis, sepia, vruchtenboomtwijgjes, en verschillende soorten groenvoer. Ik heb al heel lang valkparkieten en ik heb geleerd het aan de vogels zelf over te laten welk voedsel ze in welke mate tot zich nemen, zolang ik ze maar gevarieerd zie eten. Ik geef ze soms zelfs korrels mengzout (kaliumchloride en natriumchloride). Daar pikken ze vooral 's-zomers wat van op.  Mijn oudste valkparkiet is inmiddels 19 jaar oud, komt nog iedere keer glansrijk door de rui en is nog zeer vitaal.