25 april 2024, 00:11:06

Aantal valkparkieten en geslacht

Gestart door deborahhh, 10 maart 2015, 13:25:14

« vorige - volgende »

deborahhh

Hallo, ik vroeg mij het volgende af;

Nu heb ik zelf al een wat oudere valkparkiet (ze is meer dan twee jaar oud), en zat eraan te denken
een maatje bij haar te plaatsen. Nu heb ik al contact met een kweker en die heeft een aantal jongen
die over 4 a 5 weken naar hun nieuwe eigenaar mogen. Hij heeft er nog twee over welke twee mannen
zijn, en ze zijn echt heel erg lief.

Omdat hij moeite heeft een huisje voor de twee te vinden overweeg ik ze gewoon beide mee te nemen,
hier hebben ze alle vrijheid en ik kan genoeg ruimte en aandacht bieden (groot hok van 1.60 m hoog met L: 1 m).
Ik vind het ook zo zielig de kleintjes te scheiden als ik er een kies, want ze zijn erg aanhankelijk naar elkaar
toe werd aangegeven. Nou vind ik het zelf alleen maar leuk (hoe meer zielen hoe meer vreugd), maar kan
dit wel? Ik ben zelf natuurlijk niet van plan te kweken en zal dan ook geen broedblok plaatsen, ik hoop
dat ze wel overweg kunnen met elkaar omdat het twee mannen zijn en een pop.
Ik kan natuurlijk in de toekomst er gewoon een pop bijhalen, maar als ik dat doe (daar zit wat tijd tussen natuurlijk),
kan dit dan ook tijdelijk (dus dan heb ik tijdelijk twee jonge mannen van omstreeks 7/8 weken oud en een popje van meer dan 2 jaar)?

De kleintjes zijn al behoorlijk aan mensen gewend en tam, en mijn popje is ook wel redelijk tam, is het mogelijk dat wanneer
je een tammere vogel(s) bij een wat oudere minder tamme vogel plaatst deze na wat tijd ook tammer kan worden?

Bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vragen!

de_vogelkamer

Omdat de mannen nog heel jong zijn kun je ze wel samen bij je popje zetten. Maar ik zou dan wel gelijk op zoek gaan naar nog een popje. Als de mannen hun hormonen gaan opspelen zullen ze namelijk allebei het popje willen opeisen  ;) hoe eerder er een 2e popje bij zit, hoe beter.

kan zeker zijn dat het popje van 2 jaar tammer zal worden. ik merk in mijn voliere dat de niet tamme valkjes het gedrag van de tamme valkjes overnemen. Ze leren van de tamme valken dat ik niet eng ben  :)
Als de mannen bijvoorbeeld bij jou zitten zal jou popje hen willen volgen en komt ze waarschijnlijk ook bij je zitten.
uiteraard zul je je valkjes wel aandacht moeten blijven geven anders kunnen ze alsnog verwilderen  ;)

Groetjes Neline

deborahhh

11 maart 2015, 21:10:33 #2 Last Edit: 11 maart 2015, 21:12:42 by deborahhh
Dank u wel voor uw reactie.  :) Ik weet dat het soms ook slechts een inschatting is, maar wil het toch wel een kans geven. Soms zijn het ook wisselende adviezen die je krijgt; de meesten spreken misschien uit eigen ervaring en zullen zeggen dat je het wel/ niet moet doen op basis van hun eigen ervaringen, maar over het algemeen zegt de een dat het wel kan (maar inderdaad in de toekomst een ander popje) of dat je juist twee mannen en een pop moet hebben en de ander zegt weer dat dit geheid ruzie gaat opleveren. Dan neem ik er inderdaad in de toekomst een popje bij. Denkt u dat het tot die tijd dus wel kan, tijdelijk 3 valkjes waarvan er twee dus een mannetje zijn (omdat ik natuurlijk weer wat tijd kwijt ben met het zoeken naar een popje, dus ik hoop dat het tot die tijd lukt)?

Naar verwachting mag ik ze met de 9 weken mee naar huis nemen. En inderdaad fijn om te weten dat mijn popje dan van hen hopelijk kan zien dat ik helemaal niet eng ben ;)

de_vogelkamer

enkele maanden kan wel. al is zo snel mogelijk wel het beste, dus ik zou als ik jou was wel gelijk op zoek gaan naar een popje. een wat ouder (tam) popje zou er ook goed bij kunnen. hoeft niet perse een jong vogeltje te zijn.
Ik zou er sowieso wel voor zorgen dat voordat de mannen een half jaar oud zijn er een 2e popje bij is.

Veel plezier met zoeken!  ;D

Groetjes Neline