Valkparkiet te dik/zwaar: hoe kan ik ze laten afvallen?

Gestart door Valker, 8 maart 2015, 18:24:10

« vorige - volgende »

Valker

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Mijn valkparkieten zijn echt te dik en ik ben bang wat dit voor hun gezondheid betekent.

Hoe kan ik ze laten afvallen?

Zijn zijn er elke dag uit om te vliegen.
Ik weeg al het voer af, maar zodra ik ze minder dan 15 g per dag geef worden ze ontzettend onrustig.
Dan gaan ze overal zoeken in de kooi en blijven klagelijk piepen.
Ik ben bang dat als ik ze minder dan 15 g per dag geef ze wellicht teveel afzwakken, of dat de een de portie van de ander opeet.
Appeltjes weigeren ze om te eten.
Ze krijgen al een hele tijd geen trosgierst of snoepstaven meer.

Ik heb ze op advies van een vogeldierenarts op parkietenzaad gezet, met als gevolg dat ze nog meer zijn aangekomen.

Is er speciaal dieet voer met extra vezels ter vulling bijvoorbeeld?

Hebben jullie ook dit probleem?

Hartelijk dank voor alle suggesties!

carco

Wat is te dik volgens jou?
Je hebt ook in valkjes verschil in gewicht.
Met parkietenzaad alleen lijkt met niet dat ze voldoende voedingstoffen binnen krijgen.
Ik zou wel zonder zonnepitten voeren.
Ik durf niet te zeggen hoeveel gram ze ongeveer per dag eten, want ik weeg niets af.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Valker

Hartelijk dank voor de reactie.

De zwaarste is maar liefst 130 gram, dat is echt veel en veel te zwaar.
Ze is wel heel fit en kan goed vliegen.

De andere weegt 114 gram, ook veel te zwaar, en die heeft wel gezondheidsproblemen.

Ik weet gewoon niet meer wat ik proberen moet.

carco

130 gram is inderdaad aan de zware kant, maar in de volière heb ik er zelfs 1 met dat gewicht. Die eet echt niet te veel, kan prima vliegen.
114 gram is niet te zwaar: is prima juist. De gewichten zoals die op de site staan ( tussen de 80 en 100 gram) is een beetje achterhaald. De meeste wegen tegenwoordig zwaarder.
Wat zijn de gezondheidsproblemen dan? Door het gewicht is dat haast onmogelijk.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




de_vogelkamer

Ik zou je vogels overzetten op grote parkietenvoer zonder zonnebloempitten. teurlings 228 is zo'n voeding. himbergen heeft dit ook. en waarschijnlijk nog wel meer merken. Ik denk ook dat ze niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen van alleen grasparkietenvoer.
Geef je verder veel eivoer? wees hier ook heel matig in (ikzelf geef alleen eivoer tijdens de kweek en heel af en toe buiten de kweek) Eivoer kan een echte dikmaker zijn. In sommige valkparkietenvoeding zit al eivoer toegevoegd (zoals Xtra vital), kies dus niet voor dit soort merken.

Als ze verder voldoende beweging krijgen en dus een goede basisvoeding (zonder zonnebloempitten) en geen ongezonde snacks, dan denk ik dat ze vanzelf wel op een gezond gewicht komen.
En misschien heb je inderdaad wel gewoon een forse valk die voor zijn lichaamsbouw gewoon op een gezond gewicht zit :)
Kun je de borstbeen van je valken nog voelen?

Groetjes Neline

Lentemorgen

Ik heb ook een aantal vogels die redelijk aan gewicht zijn. Nou moet ik ook wel zeggen dat ik niet heel zuinig ben met het eivoer  ::)
Maar het ligt ook aan het formaat vogel. Een aantal van mijn popjes zijn iets kleiner en actiever en wegen rond de 90 gram, terwijl ik ook wat plofkipjes van 120 gram heb zitten. De mannen zijn hier eigenlijk allemaal rond de 100 gram.

Valker

Hartelijk dank voor alle reacties.

- Ik geef ze nooit eivoer. Is dit noodzakelijk als je niet met ze kweekt?

- Ze krijgen nu prestige premium, daar zitten inderdaad zonnebloem pitten in.

- Ik heb zelf nog nooit geprobeerd om het borstbeen te voelen, is dit een goede indicatie?

- Volgens de vogelarts zijn ze allebei veel te dik en kwamen de gezondheidsproblemen daardoor.
Die van 113 gram kan niet meer dan een paar rondjes vliegen, daarna krijgt ze al een of andere aanval waarin ze omvalt en met haar hoofd naar 1 kant draait.
Ook piept ze vaak tijdens het ademhalen.
De kweek van krop en uitwerpselen leverde niets op.

- Moeten ze overigens aanvullend nog ander voer hebben? Ik krijg ze absoluut niet aan de appel terwijl me dat gezond voor ze lijkt.




de_vogelkamer

de meningen verschillen er over of ze wel of geen eivoer nodig hebben buiten de kweek. Ikzelf geef het niet buiten de kweek (soms alleen stukje gekookt eiwit).

aan het borstbeen voelen is eigenlijk de enige manier om echt te zien of ze te dik zijn. gewicht zegt in principe niet zoveel omdat de grootte (bouw) van de vogel kan verschillen. Bij het ene valkje is 80 gram een gezond gewicht, terwijl dat voor een andere valk veel te laag is en 110gr een gezond gewicht is.
Als je op zijn borst voelt (onder de krop) hoor je een een botje te voelen wat verticaal naar beneden loopt. Voel je dit niet dan zijn ze idd te dik, voelt het borstbeen scherp aan (steekt het uit) dan is de vogel te mager. Een vogelarts zal op deze manier ook altijd bepalen of een vogel te dik of te mager is (niet aan het gewicht). mag ik vragen bij welke vogelarts je bent geweest?
Die aanval die je beschrijft vind ik wel apart klinken. Ik zou niet denken dat dit door overgewicht komt.. maargoed ik ben ook geen vogelarts ;)

Voor valkjes die binnen gehouden worden is voer met zonnebloempitten vaak te vet. Het zou dus goed zijn om een voeding te kiezen zonder zonnebloempitten. Als ze geen fruit en groenvoer willen eten dan is het wel verstandig om vitamine druppels door het water te doen.
Je kunt er ook over nadenken om je valken op pellets over te zetten. Dit is een complete voeding in brokjesvorm. Alles zit hier in wat ze nodig hebben. Harrisons is een merk wat alle vogelartsen erg aanraden om te geven. Maar het overstappen hierop gaat niet altijd makkelijk en kost tijd.

Groetjes Neline


carco

Harrison is een beetje per arts verschillend: gelukkig zijn er veel meer merken die ook goed zijn. Volgens mij is het de meest minst smakende pellet  :P

Zou inderdaad zonder zonnepitten gaan voeren.

Verder ben ik het met Neline eens.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




de_vogelkamer

10 maart 2015, 12:32:22 #9 Last Edit: 10 maart 2015, 12:34:03 by de_vogelkamer
oh, alle vogelartsen waar ik ooit ben geweest dan  ;D schijnt de meest biologische pellet te zijn is mij verteld. maar goed, ik geef zelf gewoon zaad  :-X

Valker

Bedankt voor alle reacties.

Ik ga proberen ze over te zetten op pellets, of in ieder geval half pellets/half zaad.

Ik heb al een schema gevonden.

Harrissons is voor mij wel erg prijzig, dus ik probeer het eerst met Nutribird van Versele Laga.

Een vraag, geven jullie je valkparkieten ook extra vitamines of mineralen naast het gewone voer?

Lentemorgen

Mijn vogels krijgen drie keer per week Ropa Bird Liquid door het water.

Die aanval lijkt me niet iets dat door overgewicht kan worden veroorzaakt. Dat zou ik goed in de gaten houden en een keer filmen zodat een vogelarts er naar kan kijken.