Valkparkiet gaat niet terug naar z'n kooi

Gestart door MyraxGuusje, 20 januari 2015, 18:14:10

« vorige - volgende »

MyraxGuusje

Hallo ik heb een vraagje ik heb sinds vandaag een valkparkietje maar ik krijg hem heel makkelijk uit z'n kooi maar heel moeilijk in z'n kooi moet hem letterlijk vangen hoe hebben jullie dit aangeleerd dat die gewoon z'n kooi in gaat?

Sunflower

Hallo, ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe maatje!

Echter, toen ik net mijn valkje had heb ik hem wel eerst twee weken laten wennen zonder hem uit de kooi te laten (hij was ook nog redelijk jong en kon nog niet eens goed klimmen laat staan vliegen). Het is belangrijk dat ze in het begin goed wennen, want het is allemaal erg nieuw voor je valkje. Eet en drinkt hij/zij al wel?

Het is belangrijk hem/haar eerst even de tijd te geven te laten wennen alvorens hem/haar uit de kooi te laten. De eerste keer dat ik mijn valkje eenmaal uit de kooi liet moest ik hem de eerste paar weken ook "vangen" om hem weer terug te krijgen in de kooi, dat was soms een heel gedoe! Het aanleren om hem terug te brengen naar de kooi heb ik middels een pollepel gedaan of een brede stok uit zijn kooi (bij mij werkte dit wel!), wanneer ik wilde dat hij weer terug de kooi in zou gaan liet ik hem opstappen, en liep terug naar de kooi om hem er weer in te zetten. Je zal het vaak hebben dat ze er weer af vliegen, dan moet je het gewoon weer opnieuw proberen  :P Geduld is een schone zaak! Soms wilde het ook nog wel eens voorkomen dat hij al wist wat er ging gebeuren zodra ik de pollepel/ stok weer tevoorschijn haalde en bij voorbaat met man en macht alle pogingen om hem terug in zijn kooi te krijgen ontweek...  ;)

Maar met veel geduld en volharding; nu, bijna twee jaar later, gaat hij gewoon terug in de kooi als ik het wil (als ik bijv. weg moet) of als hij er genoeg van heeft.  :) Geef hem/haar de tijd die ze nodig hebben, wees lief (nooit schreeuwen tegen je valkje bijv.) en eten doet wonderen ;) Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!

valkparkiet80

Vergeet niet alles herhalen, Altijd het zelfde doen/zeggen, Dan weet hij/zij wat er bij hoort,
Bij mij hebben ze een eigen kamer van 8m2 en komen ook naar de woonkamer gevlogen als ik ze terug wil hebben pak ik een handdoek en die laat ik zien en dan gaan ze van zelf weg,