28 maart 2024, 11:56:58

Witte fluisjes op veren

Gestart door pietie, 22 maart 2004, 15:25:03

« vorige - volgende »

pietie

Hallo.
Mijn valkjes hebben altijd van die witte fluisjes op hun veren zitten.
Hebben alle valkjes dat?
En hoe kun je ervoor zorgen dat ze geen fluisjes meer hebben of weiniger?
Ik weet wel dat het tussen hun veertjes inzit.
Of komt het misschien ook omdat ze al wat ouder zijn?
Ik hoor het graag.
Groetjes claudia

Peewee! :D

DeesDoos

Hoi claudia,

Mijn valkje heeft het ook, ik zie het maar als dat wij ook elke dag haren verliezen :) Tailey heeft het vaak als ie zich gewassen heeft. misschien heeft het er ook wat mee te maken dat het weer steeds warmer word?

Groetjes Dees

pietie

Oke dus alle valkjes kunnen het hebben of hebben het.
Het kan best zijn dat het komt dat het ook weer warmer word.
Maar als ik wil dat ze het minder hebben moet ik ze dan vaker douchen?of nat maken,want ik heb eens gehoord dat het dan wat minder word.
Groetjes claudia

Peewee! :D

Annouschka

Hoi,

die pelletjes zijn een soort verenstof, dat hebben alle valkjes hoor.  Ik zie het hier ook bijna iedere dag als ze zich bij mij zit te wassen.  Alleen bij Yoda die nu bijna 8 weken oud is, zie ik het nog niet, waarschijnlijk omdat hij nog zo jong is??  Er bestaat wel een spray van happy bird ofzo om het verenstof te verminderen maar ik denk niet dat er hier velen zijn die dit gebruiken.  Ik weet ook niet of het wel zo goed is voor de valkjes.  Misschien is het beter om de natuur z'n gang te laten gaan?? :-/
Ik douch hen nu 1 keer per week en ik vind het genoeg, als het straks warmer wordt, dan zal het wel 3 keer per week worden maar ik ben bang dat ze dan verkouden worden, daarom föhn ik ze altijd.

groetjes
Annouschka

pietie

Hallo!
Ik doe ze bijna nooit douchen.
Alleen in de zomer dan, als het lekker warm is buiten.
Maar ik laat het maar zo,want het kan toch geen kwaad.
Dan doe ik ze in de zomer nat maken. :)
Groetjes claudia.


Peewee! :D

Paul

Hoi Pietie,

Je hebt ook speciaal badzout van Orlux dat is ook goed voor de veren en de huid.
Je kan ze daar dan elke week een of 2 keer mee inspuiten en de veren worden dan mooier zegt men.
Maar ze blijven altijd wel wat witte dingetjes uit de veren krijgen en vooral in de rui is dat heel erg.
Maar het is normaal dus je hoeft je er geen zorgen over te maken.

Groetjes, Paul

pietie

Hallo!
Ik kijk wel eens of ik dat ga kopen maar het hoeft nie persee,want het stoort me toch niet.
Ik maak ze in de zomer lekker nat en dan zal het wel wat minder zijn.
Bedankt voor de reacties!
Groetjes claudia

Peewee! :D

Andrea

Hoi Claudia,

Mijn valkje verliest regelmatig van die witte pluisjes, of donsachtige dingetjes. Volgens mij is ze nu ook weer aan het ruien en nu verliest ze aanzienlijk meer van die pluisjes. Als ze heeft gebaddert of als ik haar een douche geef, geeft ze na de tijd helemaal een stof af. Dit zijn kleine stofjes of pluisachtige veertjes.

Het is goed om ze de kans te geven om te badderen, want dat is goed voor de veren en raken ze de stof kwijt. Het maffe is, is dat mijn vogel er niet zo op gesteld is als ik haar nat maak met de plantespuit, maar zelf gaat ze regelmatig badderen in haar bakje met drinkwater. Ik heb nog maar niet zo'n badderbadje aangeschaft, want ik ben bang dat ze daar niet in gaat en in het drinkbakje kan ze zich ook uitleven :D

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle