26 april 2024, 19:19:10

Behandeling beukensnippers.

Gestart door Kolkkie, 23 maart 2004, 16:23:52

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hallo allemaal,

Ik ken iemand die een houtversnipperaar heeft. Hij kan daar hele fijne stukjes hout mee maken.

Nu is mijn vraag, moet het hout dat hij versnipperd nog behandeld worden tegen ziektekiemen, zo ja, hoe moet je dat dan doen??

Het lijkt mij niet gezond als er een stuk boom is gebruikt waar net een viervoeter tegenaan heeft lopen plassen, of dat er ziektes van vogels net meegkomen zijn.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

vanta

ach als het geen grote hoeveelheden zou je het kunnen badderen in heet water en laten drogen maar dan heb je weer kans dat als het niet volledig lucht gedroogd is dat het kan gaan schimmelen en weten wij veel hoe die houtsnippers in zakken behandeld zijn je kunt het allicht eens aan een dierenarts vragen

groetjes en succes

tineke

Inger m

23 maart 2004, 23:41:32 #2 Last Edit: 23 maart 2004, 23:43:14 by Cinnamon_valk
Hoi Mariska,
Ik gebruik al jaren gemalen houtsnippers in de voliere, dit verschoon ik regelmatig. Ik gebruik zo'n 2 vuilniszakken per keer, maar dit ga ik echt niet wassen ofzo. Het is voor mij de goedkoopste methode in de buitenvoliere, omdat ik het zo vaak schoonmaak. Ik heb er geen ziekteproblemen door en dit wordt heel veel toegepast in buitenvolieres. Vogels kunnen wel wat hebben...zeker in de buitenvoliere komen ze ook in contact met andere dieren en is het ook belangrijk dat ze een goede weerstand hebvben opgebouwd.

Het zijn gewoon de snippers die gemalen worden van de gesnoeide bomen en struiken en ik haal het op de depots.
Ze zijn echter altijd wel wat vochtig, maar dat geeft buiten niet (vaak zitten er nog blaadjes en takjes enzo bij).

Binnen pas ik dit echter niet toe, maar gebruik beukensnippers of schelpenzand voor de vogels.
De beukensnippers die droog in van die grote zakken worden verkocht zijn overigens bijproducten van de houtindustrie en dus niet rechtstreeks afkomstig van versnipperde struiken.

Persoonlijk zou ik binnen dus kiezen voor de beukensnippers (droog) of corbo of schelpenzand en niet voor de versnipperde boomsnippers. Ik denk ook dat je veel kans hebt op schimmelvorming als je het eerst gaat wassen, want daarna moet het wel erg goed gedroogd worden en.. er zijn prima alternatieven..(zoals beschreven ;))

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Mariska,

Je zou het wel kunnen wassen  en dan even in de magnetron goed heetmaken een minuutje of zo dan is er echt niks meer in leven aan ziektekiemen en ook geen larven of eitjes die erin zouden kunnen zitten :-)
Je kan ook de snippers daarna uitspreiden op een krant of zo en ergens verder op laten drogen daarna.

Groetjes, Paul