3 mei 2025, 17:35:09

pop legt wel maar broed niet

Gestart door fujimo, 24 maart 2004, 01:57:44

« vorige - volgende »

fujimo

Hallo allemaal ik ben eric en heb me net aangemeld
Ik heb momenteel 3 koppels valken waarvan 1 pop de laatste 2 weken 5 eieren heeft gelegd.
De man ging trouw na het 2 de ei zijn dag taak verichten maar helaas deed de pop dit niet zodat de eieren snachts onbebroed lagenen heb de eieren dus onbevrucht weg gehaald.
Na 3 dagen heeft de pop weer een ei gelegd en en direkt bleef de man weer overdag in de blok en nu zitten ze vanavond weer beiden op het blok.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan het zijn dat de pop het altijd vertikt of gaat ze straks gewoon broeden.
Het is het 1ste legsel sinds ik ze heb en ze zijn beide van 2002

Paul

Hoi fujimo,

Ze gaan vaak pas echt broeden na het tweede of derde eitje dus als ze er niet meteen op gaan is er niks aan de hand.
Een gelegd ei kan zeker 1 a 2 weken bewaard worden zonder warmte en als ze gaan broeden begint eigenlijk pas het proces op gang te komen en dan mogen ze niet te lang koud liggen dan maximaal 20 minuten.
Zeker met jonge koppeltjes en koppels die voor het eerst een nestje hebben gaat het wel eens mis maar van elk nestje leren ze en elk volgend nestje gaat dan steeds beter.
Pas wel op dat de pop niet teveel nestjes achter elkaar legd want dan kan ze uitgeput raken.
Ik doe zelf meestal 2 nestjes per seizoen met een koppel maar sommige doen er drie dat gaat ook nog wel.

Groetjes, Paul

fujimo

Ja dat weet ik Paul maar er lagen al 5 eieren en de man bebroede de gehele dag en de pop deed snachts niets dus overdag warm en snachts koud en dat  al vanaf het 2de ei.
Heb de eieren weggehaald omdat ze na 12 dagen nog onbevrucht waren.
Nu liggen er weer 2 eieren en blijft de man wederom overdag op de eieren en de pop niet
 :-/ hoe nou verder